Annons:
Etikettfödoämnesallergi
Läst 7482 ggr
JILE
5/16/11, 12:59 AM

Resa utomlands med matallergier!

Hej!

Jag har vunnit en resa till Barcelona och tänkte ta med min 16-åriga dotter som har astma och matallergier värst nötter och ägg. Är det någon här som varit där och kan berätta om man vågar äta av maten. Det sägs att "ren" köttfärs innehåller ägg i Spanien.

Tipsa gärna om ni vet något.

//Jile

Annons:
[Maine]
5/16/11, 6:43 AM
#1

När vi åker utomlands så bor vi alltid så att vi kan laga maten själva. Törs inte äta ute hursomhelst pga allergirisken.

[pummis]
5/29/11, 7:44 PM
#2

Jag har varit i Barcelona och var då mycket noggrann med att fråga på samtliga restauranger om de använde fisk/skaldjur/nötter i de rätter jag var sugen på att beställa.

Ett tips är att skriva ett kort på spanska där det står typ "Jag är allergisk mot ……." och att alltid ha detta kort i plånboken om man träffar på spanjorer som inte kan engelska.

JILE
5/30/11, 9:21 PM
#3

Ja fast denna resa har vi vunnit så vi kan ju ej välja själva :)

Ja jag ska dra ut ett allergikort på astma-och allergiförbundet.

Ska ta med egen mat också :)

[ElisabethYL]
6/13/11, 8:44 PM
#4

Ha en riktigt trevlig resa!

JILE
7/4/11, 10:23 PM
#5

hej och tack :) jo det gick bra , men inte med maten. Vi hade ju med lite så vi hankade oss fram under de dagarna.

Mvh JileGlad

Cameo47
5/12/12, 9:22 PM
#6

På Disney World och Disneyland i USA kunde de ordna allergikost om man anmälde det i förväg. Dock finns det jordnötter i princip över allt i USA så har man problem med det ska man nog välja ett annat resmål. Tips är att hyra hus eller lägenhet och laga sin egna mat. I Sverige är vi klart före de flesta länder när det gäller kunskap och märkning av allergener.

Why is it that dinosaurs always die running?

Annons:
silverhuldra
5/12/12, 9:36 PM
#7

Är man medlem i Astma och allergiförbundet så kan man beställa sk World Medical Card, det är ett kort där det på landetsspråk står vad man är allergisk emot, läkemedel etc Ifalla att man behöver söka vård utomlands.

"Du väljer själv vilken medicinsk information som ska stå om just dig. Informationen kan sedan översättas till ett flertal olika språk och den medicinska informationen utformas så att läkare världen över förstår dina behov om du skulle behöva uppsöka akut läkarvård i något annat land, eller hemmavid."

Länk: http://start.wmc-card.com/go?id=45

Via astma- och allergiförbundet (medlemar) så kan man även skriva ut ett allergikort, "Det är ett översättningskort av ca. 100 olika ingredienser till 28 olika språk"

http://www.astmaoallergiforbundet.se/

Via http://celiaki.se kan man skriva ut översättningskort till flera språk då det gäller, mjölkprotein-, sojaallergi och celiaki.

Mvh. Silverhuldra

Cameo47
5/12/12, 11:54 PM
#8

#7 Tyvärr betyder inte det att personal på restauranger utomlands förstår hur allvarligt det är med allergier.

Why is it that dinosaurs always die running?

[ElisabethYL]
5/13/12, 8:41 AM
#9

Nej, och tyvärr är det inte alltid som personalen på restauranger i Sverige heller förstår det…

Har själv en restaurang som jag håller mig till här i stan, så de vet hur noga det är med allergier. Tyvärr lär jag mig aldrig vad den restaurangen heter Skäms

silverhuldra
5/13/12, 9:54 AM
#10

#8 Nej det har du rätt i, men valet är vilja åka utomlands eller inte, väljer man att åka så får man gardera sig upp över tänderna om man lever med svår allergi, Förhoppningsvis så blir förutsättningarna lite bättre för att det ska gå bra om man har information på landets språk.

Eller så får man välja att stanna hemma och då informera muntligt själv.

Och som #9 säger så är det inte alltid som resturanger här i sverige förstår de heller. Själv väljer vi en så länge att stanna hemma i Sverige, men trots det så har vi råkat på tillbud/ händelser som skulle ha kunnat leda till ett tillbud här hemma och det trotts att vi informerat oss blå och de sagt att de har förstått. Vi går sällan ut och äter just pågrund av detta.

Mvh. Silverhuldra

JILE
6/5/12, 10:48 PM
#11

Tack alla resan gick bra, men det var ej lätt att få dem att förstå. Sedan är ju min dotter orolig när hon inte är helt säker och det är nog klokt också. Jag hade mat med och sedan åt hon pizza där vi visste att det ej var ägg.

Ja Sverige är inte bättre, trodde de hade kommit längre med säker allergimat men icke. Nu går min dotter i gymnasiet och får gå ut på stan och äta med ett matkort de får dra på olika restauranger. När hon frågar om tex pastan innehåller ägg kan de svara att de inte har tid att kolla…hm…man är vl lika viktig gäst som ngn annan.

// Jile

silverhuldra
6/6/12, 10:17 AM
#12

Vad skönt att resan gick bra. Ja det finns mycket över att önska om allergikunskaper ute på våra restauranger, undrar när de ska förstå och börja lära sig om detta ämne.

Mvh. Silverhuldra

[Vargöga]
6/7/12, 2:33 PM
#13

Apropå restauranger. Det finns en pizzeria här i Mariehamn och pizzabagare hade ingen aning om vad gluten var. Folk som beställde glutenfritt fick inte glutenfritt. Han tog visserligen en färdig deg som var glutenfritt men han knädade degen i mjöl ändå eftersom han inte visste vad det innebar att vara glutenintolerant.

Annons:
silverhuldra
6/7/12, 4:00 PM
#14

#13 oj oj oj, det var illla, så får det inte gå till, stackars kunder.

Mvh. Silverhuldra

[Vargöga]
6/7/12, 5:37 PM
#15

Håller med. Tur att en mamma såg vad han gjorde och kunde säga åt honom och lära honom om vad gluten är och vilka konsikvenser det kunde medföra.

Cameo47
6/9/12, 12:38 PM
#16

#11 Jo det är en fördel när ens allergiska barn äter i skolkök eftersom de oftast har en specialkokerska som är utbildad på allergikost. Lunchrestauranger kan t ex tycka att det är en bra idé servera vanliga pannkakor till en som är allergisk mot vete, ägg och mjölk. Det hände vår dotter, men tur att hon har full koll på allt.

Why is it that dinosaurs always die running?

silverhuldra
6/9/12, 1:58 PM
#17

oj, ja jag är inte förvånad. Vi åkte finlandsfärjan en gång då sonen var liten, vi frågade både på kvällen innan och på morgonen om de kunde ordna äggfria pannakor. Tjejerna vi pratade med vid båda tillfällena kollade med köktet och fick bekräftat att det skulle gå. Gissa vad - det slutade med ambulans från färjan. då det naturligtvis var ägg i pannkakorna han fick.

Mvh. Silverhuldra

Ladydragon
6/9/12, 2:58 PM
#18

Nu är jag inte så jätteinsatt i det här..

Men jag tror en del av problemet är att resturanger fik och så vidare får göra som dom vill…dom behöver inte servera specialmat till någon med allergi eller intoleranser och det händer ingenting om dom ändå gör fel och lovar till exempel glutenfritt och så va det ändå inte det

stöter ofta på personal på resturanger och fik som bara rycker på axlarna och säger varför ska vi orka bemöda oss med att köpa in speciella råvaror och tillaga specialkost när vi inte måste…

dom tänker bara kortsiktigt och på pengarna och det blir bara mer att göra om man ska erbjuda specialkost och dyrare

om jag äter ute så jag är extremt besvärlig jag dubbel och trippelkollar maten vad exakt innehåller den och är den verkligen laktosfri och så vidare..är jag inte säker så säger jag bara att jag tänker inte äta den maten..

men oftast så nöjer jag mig med att ha med mig egen mat eller äta hemma

ett av mina säkraste kort är alltid Mc Donalds Glad hamburgare coh pomfrit duger för mig i alla fall

Cameo47
6/12/12, 12:38 AM
#19

Det har blivit fel på McDonalds också. Beställde en glutenfri McFeast utan majonäs och ost men fick glutenfri med både majonäs och ost. Gick tillbaka och fick en glutenfri utan ost. 3:e gången var jag riktigt förbannad men fick iaf rätt burgare. Tänk att det ska vara så svårt.Om jag inte kollat burgaren ytterst noga hade dottern blivit jättesjuk kanske till och med livshotande.

Why is it that dinosaurs always die running?

[Vargöga]
6/12/12, 6:17 AM
#20

KOmmer ihåg att när jag jobbade på Burger King (Jakobsberg) så var det en procedur vi gick igenom när det kom en glutenfri. Vi fick städa bänken och micron, ta nya slevar och sånt. La brödet i micron på en nydiskad lock.

Annons:
Mimmi89
7/6/12, 12:25 AM
#21

Men shit! JILE ja hoppas resan va trevlig men ja måste bara tillägga här att shit! läst nästan allt i denna tråden nu och satt mer eller mindre med hakan i golvet hela tiden. helt chockad över de ni råkar ut för!

silverhuldra
7/6/12, 10:17 AM
#22

#21 tyvärr så finns mycket okunskap och rädsla om allergier. Jag skulle gärna se att alla som jobbade med mat var tvungen att gå kurser om matallergi och intoleranser.

Mvh. Silverhuldra

Mimmi89
7/6/12, 12:35 PM
#23

#22 o de trodde ja dom va tvugna till..

silverhuldra
7/6/12, 2:20 PM
#24

Nix det är dom inte, tyvärr

Mvh. Silverhuldra

Upp till toppen
Annons: