Etikettastma
Läst 3819 ggr
[Fröken P]
2012-05-12, 17:29

Jobbig tid nu..

Den här årstiden så får jag astmabesvär ganska ofta. Först är man pollenallergiker, sen kommer det någon som doftar parfym och bägaren rinner över.. Fler som har mer astmabesvär än vanligt nu? Jag.ska dubbla mina symbicortdoser nu, ska ta både morgon.o kväll, brukar bara ta på morgonen annars. (har dosering 1-2 puffar 1-2 ggr om dagen)

silverhuldra
2012-05-12, 18:51

Jag har störst problem med astman på hösten då skolan börjar och alla elever måste dränka in sig i både parfym och hårsprej. Samt nu på våren då det blir en kombination av deras behov av att vara vårfina och pollen. Jag ligger redan på ganska hög dos på mina astmamediciner och luftrörsvidgande - långtidsverkande kan jag inte öka för då får jag migrän. Så det får bli pulmikorten i så fall, men då jag lättare för att få blåmärken vid hög dos (dubbelt upp)  av den (1600/dag) så brukar jag vänta in i det längsta innan jag ökar på den.

Mvh. Silverhuldra                                                                          

[Fröken P]
2012-05-12, 19:07

Kan man lättare få blåmärken av astmamedicin? Hur ser din medicinering ut? Jag har symbicort samt Ventoline Diskus vid behov. Den blir jag inte skakig av som Bricanyl.

silverhuldra
2012-05-12, 19:24

Jag har oxis som långtidsverkande luftrörsvidgande medicin 2ggr/dag och sen har jag pulmikort (kortison) 400mg 2ggr/dag vid behov dubblar jag dosen. En ovanlig biverkning av kortison är att man lättare kan få blåmärken. Sen har jag ventolin diskus vb Förutom det har jag singulair till kvällen Glad

Jag har provat symbikort men jag kaunde inte öka dosen vid förkylningar då utan att få migrän, därför har jag 2 olika mediciner istället för ett  kombinationspreparat.

Mvh. Silverhuldra                                                                          

Tokyo
2012-08-05, 12:32

(Tog bort det jag skrev, såg inte datumet)

silverhuldra
2012-08-05, 12:55

Det är ingen fara, det är ok att fortsätta på äldre trådar speciellt om det rör ämnet eller man har något att tillföra. Det kommer ju alltid nya läsare.

Mvh. Silverhuldra                                                                          

[ElisabethYL]
2012-08-05, 19:15

Säger som silverhuldra, det är ingen fara att fortsätta i gamla trådar..

[Fröken P]
2012-08-05, 19:57

Förstår inte hur en del orkar ha så mycket parfym på sig när de ska ut och shoppa.. det är inte kul när man går tio meter bakom och måste hålla för näsan.

silverhuldra
2012-08-05, 20:17

Nä och jag fasar lite för att börja jobba om en vecka, för när sen eleverna kommer så får dom ett stort behov av att dränka sig i parfym samt spreja håret i tid och otid i korridorerna. En bit in på terminen lugnar det ner sig för att sen öka igen i mitten av vårterminen Obestämd

Mvh. Silverhuldra                                                                          

[Alenzi]
2012-08-06, 20:28

Pendling med kollektiva färdmedel är också ett gissel, apropå parfym. I övrigt har jag mest besvär på höst och vinter, när det är som råast i luften.

Upp till toppen