Annons:
Etiketttips-och-råd
Läst 1660 ggr
ebzi
2013-04-30, 18:40

Allergierna blir värre!

Hej!

Jag är 15 år,  har astma, är allergisk mit pälsdjur, nötter, kiwi, baljväxter (ärtor, bönor, linser mm.), melon och päron (?), har även reagerat på pollen men bara på pricktest och inte irl. När jag äter nötter, baljväxter eller kiwi får jag kramper i magen men har alltid kunnat vara i samma rum som nötter ect. 

Dum som jag är har jag utekanin (ca 1 år tillbaka) och vad jag har hört är kanin väldigt allergi-framkallande. 

För någon vecka sedan labbade vi med kiwi i skolan, åt ingenting men klassrummet var fullt med uppskuren kiwi och det kliade på kroppen. Efter någon timme fick jag kramper i magen  och blev även väldigt dålig i magen. Tänkte att det kanske inte var så konstigt eftersom jag förra gången åt kiwi fick så fruktansvärt ont i magen att jag knappt kunde stå upp (var för flera år sedan).

Idag när jag gick in i köket stod det en skål med jordnötter. Tänkte inte mer på det men efter bara någon minut kändes det som min mun/tunga svullnade, vet inte riktigt hur jag ska förklara det och det hände inte mer än så, var bara obehagligt. Gick ut ur köket och det försvann gick in dit igen efter någon timme och samma sak hände igen (utan att jag tänkte på det i början).

Undrar om kanin kan framkalla andra allergier än pälsallergi? Trodde det endast kunde påverka pälsallergin men det verkar inte som det i mitt fall… eller så är det något annat. 

Varför har jag helt plötsligt börjat reagera så kraftigt? 

Sry för så långt inlägg men hoppas verkligen ni kan svara på mina frågor!

Annons:
ebzi
2013-05-01, 19:03

Ingen?

Bruden-Mbuti
2013-05-01, 22:26

du är i en jobbig ålder just nu. allergierna hoppar hit å dit. alltså vissa perioder är det starkare än andra.

vissa årstider är värre  och man reagerar lättare.

våren brukar vara en årstid då man lätt reagerar på saker man tidigare tålt.

vissa tonåringar har ojämna allergier som tonar ner när de är omkring 18-20år.

nötter kan man reagera på utan att äta dom så ta det lugnt och var försiktig.

kaninen är ju ute så den kan du ha kvar. märker du att du känner av den så är det troligen höet och burhalmen  el burströet du reagerar på.

baljväxter kan man få magknip av så undvik dom ett tag.

försök sen när du känner att kroppen är i god balans att äta lite baljväxter en dag. får du då ont i magen så vet du ju varför.

prata gärna med skolsköterskan å be om råd eller boka in dej hos en bra allergi läkare å ställ alla frågor du har.

vissa kan få sprutor som förbättrar allergin.

ebzi
2013-05-01, 22:32

Okej :)

OlgaMaria
2013-05-03, 22:59

Jag tror allergier samverkar. Får vi allergiska reaktioner mot något så blir kroppen belastad och vi får sämre försvar mot andra saker också.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

ebzi
2013-05-03, 23:14

Okej, men stämmer det att kaniner är allergiframkallande?

Bruden-Mbuti
2013-05-05, 00:33

alla djur kan vara allergi framkallande.

det beror helt på vad det är som man reagerar på/känslig emot.

Annons:
[Lilla Fröken]
2013-05-05, 17:09

#4  Du har rätt.

Sen är det ju tyvärr så att många får mer besvär med åren, och har man redan något djur hemma som man är allergisk mot, så kan ju det förvärras och man kan bli mer allergisk mot andra saker och riskerar även astma. 

För mig är våren pest. Först har jag katter hemma. Vilka jag tål relativt bra. Men sen tillkommer pollen på det, och då blir det ännu värre. Träffar jag sedan på folk som har parfym eller luktar typ Via tvättmedel, ja då är det kört. Det liksom byggs på under dagen.

Upp till toppen
Annons: