Annons:
Etikettfödoämnesallergi
Läst 6938 ggr
miini85
2013-05-15, 19:47

ARG MAMMA!!

jag är så arg så jag måste skriva av mig och kolla om nån mer skulle blivit arg för samma behandling av bvc läkare och apotek. Min dotter är 20 månader och är allergisk mot mjölk. För det första så finns det inte längra mjölkfri välling. det är nått med produktionen. det har varit stopp över en månad. Bara där. vad tänker dom?! när jag misstänkte att min dotter var allergisk mot mjölk pratade jag med bvc. men dom sa inte så mkt om det utan att jag skulle pröva massa saker för hennes tröga mage. men jag hade prövat allt. så då beslutade jag sj att ta bort all mjölk och att även dagis gjorde det. hon hade även fläckar som eksem som jag pratade med bvc om. jag sa den gången att jag smörjt och det blir inte bättre. fick då träffa läkaren på bvc hon sa att de var så fint och att små barn kan ha lite eksem. frågade då om jag inte skulle köpa hydrokorticon salva för jag har smörjt och smörjt men det blir inte bättre. nej kör med det du hade säger läkaren. gick upp till apoteket och köper salva plus korticonsalva. men jag smörjde miin dotter med det läkaren sa. det blev inte bättre och jag ringde bvc och bad om att få remiss till barn. men det var inte nödvändigt. berättade då för kvinnan på bvc att jag googlat på hennes eksem och att det myck väl kan bero på ägg eller mjölkallergi. men hon bara fnös åt mig. då blev jag arg och sa att nu kommer jag smörja med korticon och kolla om det blev bättre. efter två dagar var det mycket bättre. och det andra jag är arg över är att jag ringde bvc igår och berättade och ville fråga hur jag skulle göra med välling eftersom det är slut överallt. hon sa.då att jag skulle prata med apoteket. men att jag annars tillfälligt skulle ta mild havrevälling från 6månader plus ge lactuloce. stavningen är inte den bästa här. jaha tänkte jag d lät konstigt. gick upp till apoteket och dom säger detsamma. så dum som jag är köper jag det. sen väl hemma började jag tänka. hur kunde dom säga till mig att jag skulle köpa detta?! Mitt barn är allergisk mot mjölk! å båda innehåller mjölk. och dom viste mycket väl om det då jag sagt det flera gånger. men tack och lov så hade jag mjölkfri gröt som hon fick. dom har aldrig sett henne innan när hon hade så ont i magen och fick panik. Nu är jag riktigt upprörd. imorgon ska jag ringa bvc igen och begära en remiss till barn! det har jag rätt till. samt byta bvc. är arg på mig sj för att jag inte följde min magkänsla mer och vart arg direkt. jag har 4barn så jag har varit med om ett och annat inom allergier. ursäkta att det blev så långt. men behövde skriva av mig. just ja, glömde skriva att när jag plockade bort all mjölk så blev hennes mage normal. tack om ni orkade läsa allt

Annons:
OlgaMaria
2013-05-16, 22:48

Hej! Ledsen för din skull att du fått så dåligt bemötande och inte någon bättre hjälp. Kan du inte ringa barnmottagningen själv? Det har jag gjort, inga problem. Och du behöver inte vänta på tillåtelse för att utesluta mjölk. Man fäster inte så otroligt stor vikt vid allergitest mot mjölk, det viktiga är att testa och sedan provocera och se om symptomen kommer tillbaka. Tips istället för välling (finns inte mycket nyttigt i välling ändå) är att göra äggmjölk och ge i flaska. Jag mixar två (gärna ekologiska) ägg. Mikrar vatten + kokosmjölk (ung 1,5 dl) tills det kokar. Mixar ihop och häller i flaska, kyler i kallt vatten till lagom temp.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2013-05-16, 22:53

Laktulos innehåller inte mjölkprotein så det borde hon tåla. Det innehåller laktos men det är nog inte det hon är känslig mot. Dumt med havrevällingen dock om den innehåller mjölk! :-/ Men behöver hon laktulos nu om hon äter mjölkfritt?

miini85
2013-05-17, 07:41

jag har ringt barn men måste ha en remiss från hälsocentralen. jag har tagit bort all mjölk redan. men jag är arg för att dom inte lyssnade första gången eller tog mig på allvar.

OlgaMaria
2013-05-17, 07:58

Ja, jag förstår det!

Ladydragon
2013-05-17, 18:01

Är barnet utrett och har man verkligen konstaterat mjölkproteinallergi? 

eller är diagnosen Laktosintolerans? 

#2  snälla läs på innan du ger felaktiga råd 

vid mjölkproteinallergi så måste man absolut undvika allt som innehåller mjölk och laktos är mjölksockret i mjölken därfår kan man inte använda laktosfria produkter till någon som mjölkproteinallergi  vid mjölkproteinallergi så kan man reagerar mycket kraftigt om man får i sig minsta lilla mjölk med allergichock som följd och det kan man dö av…..

T.S ta och läs på ordentligt om både laktosintolerans och mjölkproteinallergi 

låter helt vansinnigt om barnet verkligen har konstaterad mjölkproteinallerig och man rekommenderar dig att ge välling som innehåller mjölk 🤔

sen måste inte barnet dricka välling det finns andra alternativ som kan fungera lika bra

OlgaMaria
2013-05-17, 18:45

#5 Nej, nu blandar du ihop det. :-) jag har två mjölkallergiska barn så jag har koll, ;-) Vid mjölkproteinallergi reagerar man på protein - vassle och kasein, men inte laktos - mjölksockret. Dock finns det ju inga produkter utom just läkemedel som kan innehålla laktos men inte mjölkprotein. Mjölkproteinallergiker kan alltså ta läkemedel med laktos i. Laktosallergi hos småbarn är extremt ovanligt, men mjölkproteinallergi är den vanligaste allergin hos småbarn. (Människans bröstmjölk innehåller också laktos)

Annons:
miini85
2013-05-17, 19:34

först tog vi bort laktos men blev inte bättre. så nu är det mjölkfritt som gäller. pratade med dom på barn. så vi skulle ta bort all mjölk. och vi är även remiterade dit nu. min flicka har druckit mjölkfrivälling på morgon och kväll. det har varit hennes grej innan hon somnat. eftersom hon aldrig velat ta napp. men nu har hon fått gröt och har somnat på det. jag läser och läser om mjölkallergi så jag blir lite påläst och vet vad hon får äta etc.

Ladydragon
2013-05-18, 01:52

#6 orkar inte googla runt 

men nåt jag vet är att har man mjölkproteinallergi så kan Apoteket specialtillverka mediciner och det gäller mediciner med laktos i….

har en vän som är mjölkproteinallergisk och hon fick allergichock av medicin med laktos i som enligt läkaren inte skulle innehålla mjölkproteinallergi 

till T.S läs på och läs innehållsförteckningar och tryck på läkaren så ni får en diagnos och mitt råd är att vara mycket försiktig med mjölk och alla dess former om det är mjölkproteinallergi

OlgaMaria
2013-05-18, 15:34

#8 Nu vet jag inte vilken medicin din vän tog. Det kan ha varit något annat ämne hon reagerade på eller så kan det ha varit ett läkemedel som inte innehöll rent laktos, eller så är din vän allergisk mot laktos också. I renat laktos i läkemedel ska det inte finnas mjölkprotein så det ska vara säkert för mjölkproteinallergiker. Du kan läsa det här. http://www.allergimat.com/dietist.asp?id=1057&namn=Laktos-i-medicin-till-mjolkproteinallergiker

Upp till toppen
Annons: