Någon som har någon aning om vad detta kan vara?
Jag har sedan september 2012 haft dessa kliande och torra utslag på halsen samt eksem liknande utslag på ögonlocken, har i omgångar även haft extremt torr och flagnande hud i pannan och över munnen. Har testat alla möjliga krämer, allt från hydrokortison till bivaxsalva. Har varit vid doktorn i två omgångar (två olika) med någon månads mellanrum. Båda gångerna har blodprov tagits för att kolla för eventuella allergier mot timotej, kvalster, kor m,m. Båda provsvar har varit negativa. Första gången jag var vid doktorn fick jag bedömningen att det var någon form av allergi, jag fick en mildare kortison till ögonen och rekommenderades att börja använda receptfria allergitabletter tills de kommit fram till vad jag var allergisk mot. När provsvaren kom hade den doktorn jag besökt (som var en inhyrd doktor) slutat på min VC. Jag fortsatte smörja med diverse salvor men blev inte kvitt utslagen så uppsökte vården på nytt, denna gången sa den nya doktorn direkt att det var en svampinfektion utan att undersöka utslagen närmre, dessutom var han säker på att jag normalt har torr hy och dessutom haft böjveckseksem som barn, faktum är att jag alltid haft väldigt fet hy och enligt min mamma har jag aldrig haft eksem som barn. Men hur som, "doktorn vet alltid bäst", denna gången fick jag recept på en ny kortisonsalva till ansiktet som var något starkare och sedan fick fick jag köpa receptfri fotsvampssalva som skulle användas till halsen. Kortisonsalvan till ansiktet gjorde susen, men då jag bara fick smörja med den 5dgr i rad så återkommer problemen tidvis så har kört några kurer till. Fotsvampssalvan har jag använt två gånger om dagen i ca 1,5 månad. Utslagen har bleknat något men är fortfarande väldigt synliga och nästan lika torra samt att de fortfarande kliar så har börjat tvivla på doktorns utlåtande. Utslaget bak i nacken var stort som en enkrona från början men har växt mer och mer med tiden och är ca 5 cm i diameter idag.

Jag tycker du ska uppsöka vården igen. Tyvärr är det inte så lätt att få hjälp alltid men man får ligga på. Be om att få byta läkare om du vill. Även om ditt utslag liknar svamp lite grann så tror jag inte att det är en riktigt bra och rätt förklaring. Det kanske kan bildas lite svamp men jag tror inte svamp är orsaken till problemen. Har de kollat födoämnesallergier över huvud taget? Mjölk, gluten, ägg? Be om det annars. Sen tror jag att du skulle se en stor förbättring om du försökte sluta helt med socker. Ett annat tips är en salva som heter Eteri, finns att köpa på nätet. Man ska helst vara lite försiktig med kortisonsalva och denna salva är väldigt bra och har också en kortison-effekt men mer naturlig. Hjälper mot alla slags hudproblem. Var försiktig med tvål (använd det inte alls annat än till händerna och möjligen ansiktet) och använd något skonsamt schampo när du duschar. Man kan också reagera på kemiska ämnen.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Är de här märkena helt platta eller ojämn yta, "ruggiga"? Fjällar de vid något tillfälle? Du kan inte fota hur det ser ut kring ögonen? Inte helt olikt psoriasis faktiskt som blir bättre av kortison. Kan klia då. Å andra sidan borde det i nacken inte blekna av svampsalva isf… Mina 5 cent…
Vid nästa läkarbesök hade jag påpekat att jag aldrig haft eksem som bara och be dem ta bort det om det finns i journal - vilken jubelidiot! Grrr