Annons:
Etikettövriga-allergier
Läst 9863 ggr
Mainebusters
2/28/10, 5:08 PM

Överkänslig mot dofter, tvätt-och sköljmedel?

Hur påverkar det ditt liv, hemma och på arbetet/skolan?

Jag har tur som har ett kontorsrum, där jag kan stänga om mig, då det kommer besökare som har ett moln omkring sig med starka dofter.

Värst är faktiskt tvättmedel och sköljmedel. Förstår inte varför det ska behöva lukta så starkt om tvättade kläder. Om man tvättar sig varje dag, ev. använder parfymerad duschcreme eller deo, så behöver väl inte kläderna också lukta?

Comfort är för mig det värsta medlet. Om grannen hänger ut sin tvätt på sommaren, och använder Comfort, så är det bara att knalla in igen.

Personligen använder jag Neutral, oparfymerat tvättmedel, och sedan Softlan Äpple till viss tvätt. Det doftar svagt då man tar ur tvätten ur maskinen, men som torrt luktar det knappt alls.

Har faktisk dragit ner mycket på detta med sköljmedel. Det behövs inte alltid, om det inte är tvätt som lätt blir statisk.

Annons:
[Tassy]
2/28/10, 8:15 PM
#1

Pest och pina med dessa dofter! Ibland händer det att jag fräser ifrån, till exempel om folk står och stinker i kassakön på mataffären så jag inte kan stå där utan flera meters lucka och irriterat folk som pikar en. Ofta är folk inte ens medvetna om att man kan reagera, eller så vet dom inte hur mycket dom har blaskat på sig.

Jag använder vias och komforts allergivänliga produkter, men har så sakterliga börjat gå över till neutral då de andra inte räcker till.

[Pirkkolino]
2/28/10, 9:16 PM
#2

Jag tycker att starka dofter borde vara lika förbjudet att använda i allmänna platser som rökning har blivit. T.ex i allmänna tvättstugor fastnas i kläderna andras lukter/dofter i tvättmaskiner och det stinker långt utanför från dessa tvättstugorna.

Allergier/överkänsligheter ökar i landet, men folket använder ändå inte sina hjärnor på rätt sätt, och fattar att enas dofter kan vara andras undergång.

Pirkko

[Tassy]
2/28/10, 9:25 PM
#3

#2 Absolut, är helt enig med dig.

[Pirkkolino]
2/28/10, 9:40 PM
#4

#3 Vi skulle kunna samla namnlista och skicka den i Astma-allergiföb. och skriva, att vi vill att de börjar kämpa emot dofter i allmänna platser. Det var A-allergiförb som kämpade emot farliga blommor i allamänna platser redan många år sedan. Bland annat benjaminfikusar och julstjärnor försvann i alla fall i området var jag bor.

Pirkko

[Tassy]
2/28/10, 9:47 PM
#5

#4 Låter som en bra grej att sikta på!

[Pirkkolino]
2/28/10, 10:01 PM
#6

#5 Ja, bra och viktig.

Annons:
Peachtrees
2/28/10, 11:03 PM
#7

Jag har svårast för parfym, och det blir väldigt jobbigt när folk tar på sig lite för mycket.
Jag använder grumme tvättmedel, ska tydligen finnas allergianpassad parfym, men jag använder utan. Även sköljmedlet är utan parfym och allergianpassat. Började märka att det kliade på kroppen när jag tog på mig nytvättade kläder och bytte då tvättmedel och skäljmedel, funkade direkt :)

Tatsja
3/1/10, 7:21 AM
#8

Det är jobbigt att vara parfym- doft-allergiker. Många gånger som jag hamnat på akuten istället för att handla klart. Bara för att det finns en del som verkar bada i parfym istället för att tvätta sig ordentligt med vanlig tvål och vatten.

Önskar jag kunde hänga ut min tvätt på sommaren, men tji fick jag. Då kommer det pollen på kläderna och det går absolut inte.

Jag som är handikappad och går med rollator, är ju hänvisad till hissar för att komma upp eller ner på våningsplan. Inte lätt då de ibland stinker av parfym.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Peachtrees
3/1/10, 11:48 AM
#9

#8 Oj, det är så allvarligt för dig. Gäller det alla sorters parfymer och dofter?

Tatsja
3/2/10, 8:26 AM
#10

#9 Ja, allt som doftar. Så det gäller att se upp med schampo och balsam. Tvål, blommor och så vidare.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Upp till toppen
Annons: