Annons:
Etikettfödoämnesallergi
Läst 18973 ggr
stinakkarlsson
2014-04-15 18:51

Alla era allergier

Kan inte ni alla skriva alla era allergier? Jag tycker det vore intressant :-) Själv är jag allergisk mot citrusfrukter, stenfrukter, nötter, tomat, mandel, morötter, soja, dun, nickel, pollen och är även extra känslig mot damm. Och så har jag även gluten och laktosintolerans.

Annons:
[DenFallnaÄngeln]
2014-04-18 10:17
#1

Är allergisk mot alla slags pälsdjur och även känslig mot mjöl (blir hård i magen av det)^^

tlover
2014-04-18 10:22
#2

Allergisk: Björkpollen, gråalpollen

Korsallergisk: Nötter (inte jordnötter), mandlar, råa stenfrukter, råa äpplen, råa päron och råa morötter

Intollerans: Laktos

Tål inte pga annan sjukdom: gluten

l'm back

Skorpion76
2014-04-20 11:35
#3

Jag har inga allergier vad jag vet och det är jag riktigt tacksam för!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Miniland
2014-04-20 14:31
#4

Allergisk mot pollen, kvalster (damm) och hundar. Ska helst inte vara kontakt med några pälsdjur överhuvudtaget dock. Dock verkar min kropp vara allergisk mot något mer så väntar på att göra en ny utredning.

~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~

Namiko
2014-04-22 21:13
#5

Jag är allergisk mot vete, marsvin, råttor och vissa parfymer. Det är dock bara veteallergin som är mer än en mild allergi, tål absolut inget vete alls. Är även doftöverkänslig och känslig mot mjölk.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[hannaaeeriksson]
2014-04-22 22:24
#6

är allergisk mot spannmål, dvs allt med vete, havre, korn, råg, hirs osv. inte glutenet bara tyvärr utan allt med dom.

även allergisk mot mjölkprotein, baljväxter, ägg, lök, och vitlök :((

Annons:
[julia&marsvin]
2014-04-23 22:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#5 Du skrev ju att du är allergisk mot marsvin. Hur märker du av det? Jag har nämligen underliga utslag, eller alltså det är områden på kroppen där det är SUPERTORRT. Jag undrar om det kan vara tecken på marsvinsallergi?

[julia&marsvin]
2014-04-23 22:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Blev kanske en suddigt bild.. "utslagen" eller vad det nu är, finns i armvecken, knävecken, lite på hakan och längs insidan på armarna. Kan det vara eksem istället. (Jag hoppas! 😊)

Namiko
2014-04-24 04:47
#9

#7 Jag märkte det först när jag blev riven av ett marsvin över en tatuering och hela tatueringen svällde upp. Jag får helt enkelt röda, kliande märken där deras klor kommer åt huden.

Jag kan dock vara i samma rum som dom utan problem så länge man städar tillräckligt ofta och tvättar jag bara av huden direkt efteråt där dom kommit åt med klorna så kan jag även hantera dom utan problem. Det tar några dagar innan jag känner av allergin i luften och då reagerar jag med kliande ögon, hosta och tung andning.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[eriiik97]
2014-04-24 08:20
#10

Jag är allergisk mot pollen och pälsdjur, så jag lider då & då just denna period 😛 Och så tror jag att jag är allergisk mot maränger, för det kliar en massa i halsen när jag ätit en sådan, förr var det banan med

Skorpion76
2014-04-24 15:25
#11

#5 och #6 Bläh! Yscha, det ser riktigt äkligt ut!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Ladydragon
2014-04-24 18:48
#12

#11 visa lite respekt….har du inget i tråden att göra så är mitt förslag att du lämnar den…..

och för oss som har eksem och andra utslag så tycker vi inte heller det är ett dugg kul och det känns kränkande om man får höra att man dessutom ser äcklig ut 😕
vill du veta mera så ta och läs på lite

ebzi
2014-04-25 07:41
#13

Jag är allergisk mot alla nötter (inkl. jordnötter), kiwi, äpple, baljväxter, avokado, paprika, vete, rå tomat, frön (ex. solrosfrön), mjölk, ägg, vissa e-nummer och koncerveringsmedel, hö, halm, pälsdjur, pollen och barrträd.

Alla allergier är inte lika allvarliga som tur är men jag har även astma.

#7 Får du utslagen efter att då hållit på med marsvinen? Precis som #9 får jag utslag där marsvinen rivit mig men det är även luftburet och jag får nässel-liknande utslag på armar och ben när jag är med alla pälsdjur.

Annons:
Ladydragon
2014-04-25 10:12
#14

Allergi: Pollen Damm Citrusfrukter Nickel Latex Dun Pälsdjur 

Intolerans: Laktos 

är dock glad över att allergin mot pälsdjur inte är särskilt svår så att jag ibland kan träffa hundar och katter 🙂

OlgaMaria
2014-04-25 10:18
#15

Allergi: Pollen, damm, kvalster, dun, parfym, kemiska ämnen, metaller speciellt guld tror jag, plus att man reagerar på en del korsallergener ibland.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Skorpion76
2014-04-25 14:07
#16

Min bror har astma och är allergisk mot bland annat damm, kvalster, katter, vissa hundraser samt en del mat. Mjölk, citusfrukter, nötter, mandel  och så vidare. Jag kommer inte ihåg allt, men det är på grund av hans allergi mot katt som vi inte kan ha katt trots att både mamma och jag är förtjusta i de mjauande små filurdjuren. LedsenGråterStorgråterDet lustiga är att han bara är allergiskk emot vissa hundraser, för att när vi hade hund tålde han den och tidigare när han gick i skolan hade han en kompis som hade hund. Kompisens hund tålde han, men om kompisens mormor var på besök och hae tagiit med sig sin hund blev han riktigt sjuk. 
Tidigare hade jag en kontaktperson som hade mycket saker som hon var allergisk emot. els tålde hon inte alla pälsdjur och sedan fanns det massor med mat som hon var allergisk emot. Bland annat tålde hon inte glutn och röd mat, röda frukter, grönsaker och bär. Jag tycker att det verkar märkligt, men är det någon mer som känner igen det?

Hon brukade berätta fär mig att hennes barnomsminnn från när hon skulle träffa mormor eller farmor inte var roliga eftersom barnen brukar bli bjkudna på vetebulle och röd saft, vilket hon var allergisk emot. Istället fick hon vatten och knäckebröd.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Portie
2014-04-25 16:25
#17

Har astma och är allergisk mot de flesta slags pälsdjur (förutom kanin och klarar dom flesta hundar, katter är absolut värst), pollen, gräs och damm. Är helt omöjligt att gå förbi en gräsmatta med nyklippt gräs utan att få besvär så nu på våren är det som värst.

Får också eksem av vissa hudvårdsprodukter, kan också få utslag av djursaliv. Har dock haft värre eksem när jag var yngre, hade ett stort som täckte hela vaden på benet och eksem i hårbotten. Eksemet på benet försvann dock efter en sommar med mycket bad i havet och sol.

Är glad över att jag inte är speciellt allergisk mot något ätbart, är bara kiwi jag reagerar lite på isåfall.

Luis_felipe
2014-04-26 00:14
#18

Har astma och klarar ej av starka parfymer. även allergisk emot gräspollen, björkpollen, damm, pälsdjur och gluten…

MarajLowajz
2014-05-11 03:14
#19

Själv är det:

Astma och Kronisk täppt i näsan

Alla pälsdjur
Hö, damm, pollen, nyklippt gräs etc
Alla bär, björnbär är värst
alla frukter förutom Banan och kärnfria druvor i liten mängd
Alla nötter förutom Mandel i liten mängd
Starka parfymer och hudvårdsprodukter

Har även något fel på mina bihålor så jag är alltid täppt i näsan dvs kan vakna mitt i natten av att jag får en nysattack och måste gå upp, ta en tablett och sen vänta 2 timmar på att det ska gå över. Det har pågått nu i över 4 år och har testat allt som går att testa.

Har ringt vårdcentralen angående det här flertalet gånger och när jag äntligen fått en tid så har de bara tagit ett blodprov där det står att jag enbart är allergisk mot katt men reagerar mot så sjukt mycket mer.

Testade en gång på skoj att äta citron och sen en chokladbit som innehöll hasselnöt - resulterade i ett besök på akuten för att få kunna andas.

Nu ringde jag senast för två veckor sedan och fick svaret ''testa lite nässpray medans du väntar på en tid. Det kan dröja upp till 3 månader bara så du vet'' -.- yay *skuttar av glädje*

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

[julia&marsvin]
2014-05-12 07:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

#13 Mina utslag har blivit mycket bättre. Jag tror att det är för att det är fuktigare ute nu än vad det var innan. Så det kanske var kombinationen av marsvin och torrt. När marsvinen kommer emot direkt får jag typ nässelutslag som försvinner efter en stund. (10 minuter) När jag städar buren flyger det runt mycket i luften. Då brukar jag nysa några gånger. Men det kan ju vem som helst göra i en omgivning med mycket i luften. Rivmärken blir gärna upphöjda röda märken. Som tur är så är det inga problem i alla fall…så man kan fortsätta va med sina bästisar!

Annons:
Skorpion76
2014-05-12 18:02
#21

#20 Vad söta de var!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Oceansoul]
2014-05-21 18:48
#22

Allergier: Pollen särskilt gräspollen som jag mäter 100 % allergisk mot, hästar, katter, vete, gluten, damm, hö( min stackars innekanin kunde inte bo inomhus pga. fanskapet till allergi) kvalster.

Känslighet: Solen,  Laktos (men struntar oftast i det eftersom att jag älskar mina mjölkprodukter), Kolhydrater (tyvärr) och en del rengöringsmedel.

[Ellabella347]
2014-06-05 20:18
#23

Allergier är ganska intressant så here vi go: alla nötter och mandlar , laktos,getingstick,björkpollen,stenfrukter,sötningsmedel(får diarré),gröna äpplen och bara för att så kan jag bäretta en lite historia att jag fick ont i magan och trodda att det var laktos,vi for in till sjukhuset och jag hade fått en riktig allergichock hade typ röda märken i svanken och runt midjan men efter typ 1 dag så gick det bort

Charlie Brown
2014-06-08 01:34
#24

Jag är allergisk mot mobbare och hatare.

//Charlie

musunge1
2014-06-10 19:16
#25

Jag är mycket allergisk mot gräs. Har även pälsdjursallergi men har hund och henne tåler jag (än så länge iaf) Har även både haft möss och fågel vilket gick bra men katt skulle nog aldrig funka däremot.

[julia&marsvin]
2014-06-25 09:08
#26

Tack!! :) #21

[Oceansoul]
2014-06-26 04:58
#27

För att återknyta till mitt inlägg lider jag väldigt mycket nu av de höga halterna av gräspollen i området runt Stockholm. Har max fått fyra timmars sömn.. kan inte andas och så fort jag lägger mig ner rinner det i näsan på köpet. Fanskap till allergier..

Annons:
Tessan01
2014-07-29 17:13
#28

"Bara" Celiaki (stavning?)

nadilda
2014-08-01 13:32
#29

Reagerar väldigt starkt på stick från getingar, humlor och bin. Har utskriven medicin som jag får ta när jag blir stucken, annars svullnar det som tusan. Just nu sitter jag med hela baksida lår extremt svullet trots dubbel dos medicin :S Jag får kraftiga nässelutslag av parfymerat tvättmedel, såpa, diskmedel och tapetklister.

[TanatosNyx]
2014-08-12 14:59
#30

Nötter, baljväxter, stenfrukter, pollen (främst björk), parfym, katt, nickel och guld.

Just nu är immunförsvaret superretat och jag reagerar huller om buller på banne mig allting 😟

[Yllhilda]
2014-09-03 18:16
#31

Jag fick aldrig göra pricktestet men har bestämt mig för att snart köra hela raddan av allergier för att se vad jag har. Det jag däremot kommit fram till på egen hand är; De flesta parfymer, meloner(dock ej vattenmelon), pollen av obestämt slag, damm, och det värsta - Mjölkprotein.

Jag som varit uppfödd på mjölk och en himla massa ost kunde inte tänka mig att vara allergisk mot det. Jag märkte det först när jag växlade mellan ostmackor och salamimackor på morgonen. Med mjölkprodukter blir jag irriterad, rastlös, ångestfull, får värmesvallningar, blir slö, får acne, kli över hela kroppen och känner ett sug efter mer mjölkprodukter och socker. 

Det tog 2 år efter min upptäckt innan jag vågade avstå helt. Jag bestämde mig för två månader sen att äntligen utesluta all form av mjölkprotein, och jag mår så mycket bättre! Alla symptom jag räknade upp försvann så gott som helt.

OlgaMaria
2014-09-04 11:19
#32

#31 Vad bra att du äntligen ändrade din kost! :) Innan man gör det kan det verka så omöjligt och jobbigt. Men när det väl är gjort och man upplevt alla förbättringar blir det ofta så att man inte kan tänka sig att gå tillbaka.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Yllhilda]
2014-09-04 17:53
#33

#32 Du har så rätt, så! I mitt fall är det ändå ganska enkelt att undvika mjölk sen jag upptäckte att vi har en vegan-affär i närheten. 🥳

Eda
2018-11-05 21:30
#34

När det gäller mat är jag allergisk mot paprika och chili.
Är det någon mer som är allergisk mot dessa?

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
BlåPastell
2018-11-25 20:15
#35

Astma vid större ansträngningar och utlöses oftast av kemikalier i luften (tror de kallade det något med miljöastma)

Är även allergisk mot timotej, björk, katt, dammkvalster och gråbo. Som tur är vaccinerar jag mig mot gräs och björk då jag inte får vara ute enligt läkarens rekommendationer.

https://www.youtube.com/channel/UClGM27x5NbIO8ODd7aW5I9Q?view_as=subscriber

[Forest]
2019-01-14 10:36
#36

Jag har inga allergier men har en ung vuxen son med astma och pälsdjursallergi. Troligen lite pollenkänslig oxå

pikku-myy
2019-03-16 22:49
#37

chili,paprika,apelsin och skaldjur i matväg

typ alla pollensorter och nyklippt gräs i övrigt

Morris:)
2019-06-06 14:45
#38

Jag är allergisk mot Ananas, Apelsin, pollen (inte konstaterat vad ännu), insektsbett och sist och värst myggbett….

Carmarino
2019-08-02 18:05
#39

#34 Jag är inte allergisk men har en matöverkänslighet, och blir jättesjuk av paprika m.m.. Konstigt nog har jag däremot inga problem med chili.

Blir även jättesjuk av purjolök, musslor och en del andra saker. För det mesta blir jag dock bara lite dålig av det jag inte tål, men jag försöker undvika dem ändå.

Får jag däremot i mig paprika, purjolök, musslor eller något av det andra jag reagerar mest för, då vet jag att jag har fyra dagars illamående framför mig, där jag inte ens kan dricka vatten utan att det kommer upp igen.

Fast, peppar peppar, det verkar faktiskt som om överkänsligheten har mildrats lite nu när jag börjar bli äldre. Vågar dock inte chansa, för det är inte roligt att vara helt utslagen i flera dagar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

JMW
2019-08-02 19:27
#40

Allergisk mot katter och hästar.

08lnma
2020-08-19 18:58
#41

Är allergisk mot pälsdjur, nickel, hårfärg, möjligen pollen (men vet inte), får även utslag av nya kläder som kommer direkt från affären☺️

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: