Annons:
Etikettmedicin
Läst 2424 ggr
Tettelush
1/19/17, 9:08 PM

Receptfri allergimedicin - lång tid

Hej!

Jag är astmatiker och har flera olika allergier. Jag medicinerar dagligen med receptfria loratadin som fungerar bra för mig. På bipacksedeln står det att man högst kan ta medicinen i ca 3 månader. Trots sökning så finner jag dock ingen information om eventuella risker om man medicinerar sig själv i månader, eller rent av år, i sträck.

Är det någon som har en susning? Är det någon som ätit allergitabletter en väldigt lång tid?

Annons:
OlgaMaria
1/19/17, 10:03 PM
#1

Hm, tror inte det ska vara något problem men det står nog så för att man bör få en ordination från läkare om man behöver ta medicin jämt. Loratadin blir många trötta av. Du märker inte av det eller? Vore det inte bra om du gick till läkare och fick recept? Blir billigare med medicinen isåfall. Men det kostar ju lite att gå till läkaren förstås.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Agafia
1/20/17, 9:33 AM
#2

Kanske dags att träffa en läkare och gå igenom din medicinering eller snarare avsaknad av adekvat astmabehandling. Livet blir så mycket lättare med rätt / verksam astmamedicin 😉👍

Tettelush
1/20/17, 1:21 PM
#3

Tack för svar. Jag är väldigt trött men är osäker på om det faktiskt är medicinen som gör det. Vet att andra mediciner inte funkar lika bra så tröttheten tar jag hellre än kliande ögon. Men bra tips med läkaren. Visste inte att man fick billigare. Är under provning av olika astmamediciner sedan tidigare. Just allergitabletterna tar jag pga att jag har katt.

OlgaMaria
1/20/17, 2:31 PM
#4

Har du testat desloratadin? Bra och utan trötthet som biverkning. Den finns också receptfritt så du kan testa.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Zepp
4/8/17, 4:22 PM
#5

Som sagt vad, bra rekommendation!

Man skall inte ta receptfria läkemedel långa tider.. utan om besvären inte går över inom denna period så skall man undersökas, för att fastställa en diagnos.

Utifall man har värre problem än vad som kan botas med en kortvarig kur av icke receptbelagda läkemedel.

Desloratadin är ett nyare. lite dyrare antihisatmin, med mindre biverkningar än Loratadin!

Oså på det, det går upp och ner för oss, och jag är himla glad för Rhinocorten som jag oxå får på recept.. förutom Desloratadin.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Namiko
4/17/17, 10:09 PM
#6

#3 Jag blev så trött av Loratadin att jag somnade så fort jag satt stilla i 5 minuter så jag skulle testa en annan sort för att se om tröttheten försvinner, om så bara för att veta om det är medicinen eller något annat som orsakar det.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Annons:
OlgaMaria
4/18/17, 12:01 PM
#7

#6 Jag blir också extremt trött av loratadin och det är en väldigt vanlig biverkning av den. Testa gärna desloratadin som finns receptfritt. Den funkar bra.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Namiko
4/18/17, 12:55 PM
#8

#7 Jag bytte till Kestine som fungerar mycket bättre för mig och helt utan biverkningar.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

OlgaMaria
4/18/17, 2:09 PM
#9

#8 Ja, den är också bra :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: