Annons:
Etikettpälsdjursallergi
Läst 2617 ggr
Danielamartinas
2017-01-21 13:51

Allergi?

Hej, Jag står inför ett väldigt jobbigt beslut, och skulle behöva lite tips från någon som har liknande erfarenheter. För några år sedan utvecklade jag är ganska besvärlig kvalsterallergi. I samband med detta fick jag även lite symptom när jag gosade med vissa djur. Jag har gjort både pricktest och blodtest, båda visar att jag inte är allergisk mot pälsdjur. Jag har vuxit upp med en hund som jag har tålt jättebra, men när jag flyttade hemifrån och var borta från honom länge kunde jag även känna av honom lite. Då jag i princip inte kan föreställa mig mitt liv utan ett husdjur (katt eller hund) har vi nu tagit hem en kattunge på "prov". I början kände jag av att det kliade lite i ögonen och näsan, samt att jag fick något som kändes som en "hårboll" i halsen. Nu när vi haft henne i 4 dagar känner jag ingenting i näsan eller ögonen, utan endast en liten obehaglig känsla i halsen. I vanliga fall när jag får allergiska reaktioner sätter det sig överallt förutom i halsen. Mina atopiska eksem kliar och blir röda, mina ögon kliar och börja rinna osv. På måndag behöver vi bestämma om vi vill behålla kattungen eller inte och jag känner mig väldigt orolig över var som är rätt. Tänk om jag håller på att vänja mig vid katten, och att det kommer gå jättebra att leva med henne.. eller tänk om min överkänslighet blir värre. Jag känner också en oro över att bli mer känslig av att inte leva med djur, och att om jag försöker skaffa en katt eller hund om 5 år igen funkar det ännu sämre. Kan också tillägga att jag och min sambo bodde hemma när vi träffades, och att jag bodde hos honom väldigt mycket i två år, och hans familj har en katt som jag inte kände av alls då. Nu när jag hälsar på hans föräldrar känner jag dock av henne lite. Tror ni att det jag berättat om kan skapa förutsättningar för mig att bli imun mot "vår" katt? Jag har blivit väldigt förtjust i kattungen, och mår väldigt bra av att ha henne hos oss rent psykiskt, vilket väger upp min lite rossliga hals just nu.. Och jag känner framför allt att jag blir en gladare människa av att ha ett husdjur.

Annons:
tk1971
2017-01-21 13:58
#1

Ingen kan säga i förväg hur du reagerar på katten i det långa loppet.

Min sambo är lite allergisk mot hundar. Jag hade en liten hund med mig när jag flyttade in hos honom för 14 år sedan. Det har gått bra, han känner av allergin ibland som lätt klåda i ögonen, och då brukar han ta ögondroppar. Nu har vi två hundar, vi skaffade en valp för ett tag sedan. Jag har frågat hur det går med hans allergi, men han säger att han inte märker nån större skillnad jämfört med en hund.

Men - besöker han läkare för att få allergimedicin brukar de säga "gör er av med hundarna".

Danielamartinas
2017-01-21 14:08
#2

#1 Hade han starkare allergiska reaktioner precis när ni flyttade ihop än vad han har nu? Jag vågar inte prata om det här med en läkare just av den anledningen du beskriver, deras enda råd är "ha inte djur", medan jag personligen tror att vissa faktiskt kan vänja sig så länge allergin är liten. Jag förstår självklart att det är den inrådan de ger, men jag önskar att det fanns andra alternativ 😔

tk1971
2017-01-21 14:33
#3

#2: tror det varit ungefär likadant hela tiden. Anledningen till att läkarna vill att man inte utsätter sig för allergenet är ju att en lätt allergi i vissa fall kan förvärras och utvecklas till astma. Så man tar ju en risk, man måste väga den risken mot hur angelägen man är att ha djur.

OlgaMaria
2017-01-21 22:06
#4

Det finns ju katt- och hundraser som ska vara mer allergivänliga. Sen när det gäller kattungar så brukar de kunna vara extra allergiframkallande i början, vilket har att göra med något protein som bildas när de diar. Så det gör det mer komplicerat för dig att bedöma. Och jag säger som de andra, det är omöjligt att veta hur det kommer utvecklas.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Danielamartinas
2017-01-21 22:31
#5

# Har också hört att kattungarna är mer allergena, vilket gör att jag borde känna mig bättre när katten blivit vuxen. Under dagen har vi upptäckt något väldigt positivt. Kattsanden vi hade dammade väldigt mycket, och vi bor i en etta med badrummet i mitten av lägenheten. Både jag och min sambo har varit konstiga och känt oss torra i halsen. Vi bytte kattsand idag, och vips så var sambons halsklump nästan borta, och min hals har blivit betydligt bättre. Idag låg kattungen och slickade mig i ansiktet utan att jag kände något alls i varken näsa eller ögon. Nu återstår bara en lite konstig känsla i halsen, men det är betydligt bättre än innan. Jag tror att dammet från kattsanden är den största boven för oss. Det är fortfarande väldigt dammigt i trappuppgången då vi fixade med bytet av sand i källaren, och vi båda blir väldigt hesa när vi går ut dit nu. Jag hoppas hoppas hoppas att irritationen i halsen lägget sig över natten :)

Miss3577
2017-01-24 14:08
#6

Jag upplever precis samma sak, är allerigisk mot kvalser och testet visade att jag inte är allerigisk mot pälsdjur. Ändå så känner jag mig mer allerigisk kring djur, men så vet jag itne om det kanske är inbillning.
Hm.. Jobbigt. Jag skulle också vilja ha katt eller hund i framtiden. 
Men är samma sak för mig, vet inte om jag vågar skaffa om det sen visar sig att jag känner mig allergisk hela tiden :/

Annons:
nypisnina
2017-01-24 15:37
#7

Eftersom du uppenbarligen reagerar mot katten så tycker jag att du kan testa att skaffa en luftfuktare eller en luftrenare, städa ofta och så, nu till en början så är det en invänjningsperiod som de flesta allergiker får då de skaffar en allergenfri katt, så som en Sibirisk katt. Men testa att ta antihistamintabletter varje dag och se om symptomen går över, jag vet folk som har allergisk astma som tar mediciner dagligen för att orka ha sina djur för att de inte kan tänka sig ett liv utan dem. De ser till att vädra varje dag, städar noga som sagt och med mediciner så klarar de av det bra. Men det är långt ifrån alla som gör det såklart och man ska veta att om man utsätter sig mot det som man är allergisk mot en längre tid så kan man utveckla värre allergi, men eftersom dina prover inte visar att du har allergi så hade jag kört på städning och anthistamintabletter så att du vänjer dig. Jag har ingen allergi mot djur men mot dammkvalster och jag har haft djur i hela mitt liv, även häst, men nu när jag inte har kunnat vara i stallet av andra anledningar så känner jag av något där och jag får kli i näsan, känner som en hårboll i halsen och det kliar och det hostar, men jag tror att jag kan vänja tillbaka mig långsamt för jag har levt i stall i hela mitt liv fram till nu för två år sen. Annars får jag börja med anthistamintabletter och se. Du ska dock bo med katten, men eftersom det redan har blivit bättre så hade inte jag gjort mig av med katten, men vad som är rätt för dig kan du bara veta själv såklart. ❤️

Danielamartinas
2017-01-25 20:45
#8

Vi har nu lämnat tillbaka katten 😕 Allergin satte sig på luftvägarna och min andning blev mycket sämre när jag andades in te.x. cigarettrök som kom från grannen in i vår lägenhet. Blev även väldigt andfådd när jag sprang till bussen. Nog för att jag har kass kondis just nu, men att behöva hyperventilera efter 50 meters löpning tillhör inte vanligheterna hur kass kondis jag än har.

Hade det "bara" kliat i näsan hade jag kunnat leva med det, men luftvägarna känns farliga att utsätta för något sådant. Min sambo fick också lite problem med halsen till och från, så vi funderar på om katten var extra astma-framkallande.. eller iallafall väldigt allergen. Det känns som att mitt hjärta håller på att brista i tanken på att jag kanske inte kan ha katt. Vill testa sibirisk också, men jag måste nästan ta hem och testa katten i några dagar, vilket kan bli svårt att få möjlighet till 😕 Framförallt med tanke på att den sibiriska är väldigt eftertraktad..

Jag vet inte vad jag ska göra nu… Vi vill som sagt så himla gärna ha katt, men just nu känns det så himla långt bort.

OlgaMaria
2017-01-25 20:59
#9

Så tråkigt, men klokt att sätta hälsan först! När det gäller sibiriska kattungar så är de också extra allergena precis i början pga diandet. Bara så du vet.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

nypisnina
2017-01-27 15:46
#10

Du kan vaccinera dig mot kattallergi så att du i framtiden kan ha katt. 👍

Danielamartinas
2017-01-27 22:03
#11

#10 Jag har förstått det som att man bara får ta vaccinet om man inte kan vara nära folk som har pälsdjur typ.. annars säger dom bara att man helt enkelt inte ska ha djur. Men nu tänker vi såhär: 1. Vi försöker få tid till en riktig utredning, även mot allergisk astma. 2. Om vi (framför allt jag) inte har allergisk astma letar vi efter en allergikatt (sibirisk kanske) och besöker den flera gånger för att testa allergin. Har förstått att de kan vara olika allergena. 3. Tål vi inte någon sibirisk köper vi en hund istället. Vi har funderat på hund, men det är andravalet efter katt just nu.

Upp till toppen
Annons: