Annons:
Etikettkontaktallergi
Läst 3185 ggr
Anonym.ifokus
2017-04-24 05:32

(Örhänge) allergi??

Tog hål när jag var 10-11 jag haft problem med det lite då och då. (Infektion). Så bytte jag till örhänge för känsliga öron. Har haft de ett tag och inget har hänt förutom nu… Det kliar fruktansvärt mycket bakom vänstra öra, inte bara vid örhänge. (Hela bak öra) Det rinner också slem… Det kan väl inte vara något slags allergi mot metall? Har en halsband (metall) reagera inte där. Kan man plötslig få allergi? (Jag har ju ändå haft denna par örhänge utan problem i typ 1-2 år) Hjälp

Annons:
[Devya]
2017-04-24 07:12
#1

Absolut, man kan definitivt helt plötsligt få allergier. Det hände mig och jag kan numera aldrig använda fake öronhängen och nu inte ens äkta silver/guld örhängen.

För mig börjar det så att mina öron först blir varma och sen kliar dem och är jätteröda och svullnar upp. Då jag tar ut örhängena så är mina öronsnibbar helt förstörda och värker jättemycket. 

Halsband har jag dock Inga problem med överhuvudtaget utan det är endast örhängen då.

Om du har problem med örhängen, försök med äkta silver- eller guldörhängen? Många är faktiskt allergiska mot billiga örhängen som man hittar lite här och där, just för att de alltjämt innehåller lite nickel.

OlgaMaria
2017-04-24 08:54
#2

Jo nya allergier kan ju komma när som helst. Jag blev allergisk mot mina vigselringar efter att ha haft dem varje dag i typ 7 år.  Jag tänker också att dina örsnibbar nog blivit väldigt känsliga med tanke på infektionerna du haft. Det kan trigga immunförsvaret att reagera starkare mot minsta "hot", och inte så konstigt att allergier utvecklas. 

Inom kinesisk medicin så anses ju örat spegla hela kroppen genom akupressur-punkter, och om man tänker så så ska man nog vara lite försiktig med sina öron.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anonym.ifokus
2017-04-24 20:44
#3

#1 Min öra blev varma och sen började klia också. Nu känns det som sand papper där bak… Jag har alltid haft äkta örhänge. Byte till ett annat örhänge som sägs vara för känsliga öron, det var också ganska dyr. På förpackning står det att det inte innehåller Ni och Pb. #2 Aha! Intressant. Asså kan det vara så att jag är ganska ohygien…? Tvätta nästan aldrig örhänge…varje gång jag tar ut de så är det "saker" på själva örhänge….tror att infektion kan vara mitt eget fel också..

OlgaMaria
2017-04-24 20:54
#4

Ja då låter det som att du behöver hitta en bättre rutin kring hygienen. Koksaltlösning är bra att rengöra med. Sen något att smörja med också, kokosolja t ex.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anonym.ifokus
2017-04-24 21:15
#5

#4 Jag hört om koksaltlösning men då måste man ha specifik salt typ utan jod? Eller med jod? Vi har en desinfektion medel och på den står det jod (tror jag) och den är mörk röd aktig, kan den förvärra infektionen??

Anonym.ifokus
2017-04-24 21:15
#6

#4 Jag hört om koksaltlösning men då måste man ha specifik salt typ utan jod? Eller med jod? Vi har en desinfektion medel och på den står det jod (tror jag) och den är mörk röd aktig, kan den förvärra infektionen??

Annons:
OlgaMaria
2017-04-24 21:21
#7

#6 Man ska undvika jod, men är osäker på om det är någon fara.

Jag tror nog att man ska använda milda rengöringsmetoder i första hand, så man inte bryter ner kroppens försvar. Det är dumt att döda alla snälla bakterier som ska finnas på huden.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anonym.ifokus
2017-04-26 06:57
#8

#7 Använde jodopax för öronen och det hjälpte till faktisk! (Tror jag) Det brukade komma trögflytande aktig slem på natten vilket det inte gjorde idag och det bruka klia fruktansvärt på morgonen men inte idag, den håller på att läcka sig "hoppas jag". Jag måste skapa en rutin för att rengöra mina örhänge. Tack för tipset!

[Devya]
2017-04-26 07:09
#9

Ta ut örhängena över natten. Det finns absolut ingen orsak för dig att ha på örhängen under nätterna. Låt öronen vils då.

[LadyK]
2017-04-27 23:10
#10

Jag använder örhänge som är "trådar" man dra genom öronen så de har ingen plopp på baksidan. Jag hade tidigare problem för det blev instängt samt att mina öron sväller och drar ihop sig beroende på vädret. Använder dessa alltid förutom när jag ska gå ut eller på fest.

Anonym.ifokus
2017-04-28 07:25
#11

#9 Jag vet inte varför men det känns att hållet kommer att "försvinna" efter 8 timmar. Så jag är lite rädd för att inte ha örhänge över natten. #10 Jag förstår inte vad du menar med örhänge med trådar, hehe. Är det bara tråd man har eller ser det ut sol örhänge fast mjuk??

[LadyK]
2017-04-29 00:11
#12

#11

Här finns sådana att köpa, mina är från guldfynd men köpta för säkert 10 år sen så vet inte om de fortfarande har. Jag har inga problem med mina öron sen jag bytte till dessa. Har i både guld och silver.

https://www.janekoenig.se/orring-med-kula-och-kedja.html

[Devya]
2017-04-29 12:28
#13

#11 Tror du verkligen att hålet läks över en natt? Du borde verkligen sluta använda dem om nätterna. I värsta fall så kan det bli så att du aldrig någonsin kan använda örhängen igen. Så gick det för mig och ja, jag hade på mig örhängen dygnet runt… Även fake örhängen vilket inte var särskilt smart. Jag önskar att jag hade varit försiktigare. Nu kan jag inte ens använda örhängen på min bröllopsdag vilket känns lite ledsamt.

Annons:
Anonym.ifokus
2017-05-07 08:57
#14

#13 Ska sluta använda de på nätterna :). Är bara lite avundsjuk på de som nästan aldrig behöver ta av örhänge. Men tack för att du sa det!

Sindri
2017-05-07 23:43
#15

Jag tog ett nytt hål för några månader sedan och blev tillsagd att använda örhänge dygnet runt hela första året. Blev jätteförvånad för det sa ingen när jag tog hål första gången. Vore väldigt glad om jag inte behövde det, för jag gillar det inte.

Upp till toppen
Annons: