Annons:
Etikettpollenallergi
Läst 1852 ggr
HopeForTheo
2017-05-07 13:38

Björkallergi

Hej! Har lite funderingar angående björk/pollen.. Har aldrig haft några problem med allergier innan, så har ingen erfarenhet alls gällande sånt här. För några år sedan reagerade jag smått på en saft gjord med björk som jag provsmakade, blev rätt tjock i halsen och det kliade väldigt mycket i hela svalget. Tänkte att jag var väl bara överkänslig mot det men inte mer än så, hade då inga andra problem. Men nu denna våren har jag stora problem med snuva och mina ögon rinner som bara den, men jag är inte förkyld, läste på lite och såg att man kan bli känslig mot pollen i vuxen ålder också (Är 25), och att just nu är det rätt extrema mängder björkpollen ute. Jag har även haft problem med att det kliar över hela kroppen så länge jag kan minnas, helt utan anledning, dock har det alltid gått i perioder och det har alltid vart väldig lång tid emellan perioderna, men jag har aldrig tänkt på NÄR dessa perioder är, och en sån period är just nu. Kan det vara så att jag är allergisk mot björk i sig, och inte bara känslig mot pollen? Eftersom det som hände med björksaften och att det kliar precis överallt har ju inget med pollenallergi i sig, inte vad jag har läst i alla fall. Tacksam för svar!

Annons:
Sindri
2017-05-07 13:48
#1

Visst kan man bli allergisk i vuxen ålder. Kroppen förlåter mycket, till en viss gräns. Allergi är ett inflammatoriskt tillstånd i kroppen. Googla på antiinflammatorisk kost och kolla om du äter sånt som triggar inflammationer.

OlgaMaria
2017-05-07 19:31
#2

Om man är allergisk mot en sak finns det ofta fler saker man reagerar mot. Och under pollensäsongen kan man bli extra känslig mot t ex frukt och nötter mm och det kan vara något sådant som orsakar klådan.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2017-05-07 19:34
#3

Lista på korsallergier: http://allergier.ifokus.se/articles/51c354be8e0e74705a001aed-korsallergier?articles-1 Andra saker som kan ställa till det är tvättmedel, sköljmedel, schampoo mm. Produkter med citronsyra, citric acid E330.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

HopeForTheo
2017-05-07 23:20
#4

Tack för svar! Har testat det mesta mot klådan redan, olika tvättmedel, allergivänligt tvättmedel, inget tvättmedel alls, byta lakan ofta och byta lakan sällan. Får inte mer eller mindre problem efter att jag ätit, och det känns lite konstigt att det skulle hålla i sig konstant i några veckor då, för att sedan sluta upp helt ett tag. Kanske formulerade mig lite dåligt, menade om det kan vara så att jag kan få denna reaktionen p.g.a att det är så fruktansvärt mycket björkpollen i luften, alltså att jag inte skulle vara känslig mot pollen i sig, utan känslig för just björk. Men som sagt, har ingen aning hur det fungerar och det kanske är mer en "pollen som pollen" sak, därför jag vände mig till er som kanske kan bekräfta eller spräcka min teori :) Har inte läst så mycket om korsallergi ännu, men ska göra det nu!

OlgaMaria
2017-05-08 08:03
#5

Det är vanligt att man är känslig för en viss typ av pollen men inte alla typer. Många är känsliga mot björkpollen men inte annan pollen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Linjen
2017-05-29 09:22
#6

Klåda på kroppen kan ju bero på något du äter. Jag hade ungefär som dig, men trodde att jag var torr i huden. Det visade sig att jag inte tål ägg. När jag slutade äta sånt som innehåller ägg försvann klådan. Mår du dåligt nu men inte är sjuk egentligen så är det antagligen björkpollen du reagerar på. Jag har också blivit allergisk på äldre dar. Jag var över 30 år när min allergi dök upp. Jag äter allegra eller altifex (båda innehåller samma ämnen) mot allergin och dessa är de ända receptfria medlen som fungerar för mig. Du kanske skulle prova och se om det blir bättre av allerginedicin?

Annons:
Upp till toppen
Annons: