Annons:
Etikettpollenallergi
Läst 4329 ggr
Linjen
7/3/17, 11:37 PM

Pollenschema gräs?

Är det någon som vet om det finns något slags schema över de vanligaste gräsarterna och när de blommar? Jag har googlat men hittar inget. Sonen har blivit allergisk mot gräs och vi har mycket timotej på gärdet bredvid. Jag undrar hur lång pollensäsong de har. Men det är ju annat gräs som växer där också. Jag önskar att bonden bara kunde slå av gräset och ta bort det.

  • Redigerat 5/25/21, 1:36 PM av Niklas
Annons:
OlgaMaria
7/4/17, 7:47 AM
#1

Jag är gräsallergiker och brukar känna av det hela sommaren tyvärr men brukar väl bli lite bättre i augusti (minns inte riktigt). När gräs klipps och någon dag efter brukar det kännas som värst i luften. Hoppas sonen har någon bra medicin som han mår bra av.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Linjen
7/4/17, 6:20 PM
#2

Tack för svaret. Ja jag läste att man oftast reagerar på flera gräsarter som gräsallergiker. Vi fick medicin utskrivet av en läkare i söndags och jag tyckte inte att den hjälpte så bra som jag hade hoppats. Men idag har han mått bättre så det kanske börjar få effekt nu.

majlar
7/8/17, 11:19 AM
#3

Gråbo är kanske inte ett gräs, men det blommar nu och ger obehaglig allergi, om man inte tål det.

hellah
7/19/17, 11:03 AM
#4

Olika tid beroende på var du bor, och vilket väder det är (de blommar en längre tid under en kall sommar än under en varm sommar).

Enligt min doktor ska det gå att bli symtomfri :-). jag är inte där än

Linjen
7/20/17, 3:43 PM
#5

#4 jaha, där ser man. Jag trodde det var längre pollensäsong vid varma soliga sommrar. Men det gäller kanske bara gråbo? Sonen har mått mycket bättre sedan jag skrev inlägget, men han får symptom om han leker för mycket i gräset vilket tydligen är svårt att låta bli. Men det får bli en ordentlig utredning på vad han inte tål i höst så vi är mer förbereda nästa år.

hellah
7/22/17, 10:13 AM
Annons:
Linjen
7/24/17, 10:27 PM
#7

#6 Åh tack så mycket.

Upp till toppen
Annons: