Annons:
Etikettövriga-allergier
Läst 3709 ggr
Teera
2017-08-08 23:51

Allergi mot röda-färgämnen

Hej,Jag är en tjej på 11 år (blir 12 i år) Min mamma upptäckte för ett par år sedan att när jag åt tex Jordgubbar och hallon, så blev jag röd flammig på halsen eller/och fick röda prickar eller utslag i ansiktet (Mest runt munnen) Vi har exprimenterat dem senaste åren med allt ifrån jordgubbar till rödbetor. Vi har kommit fram till at jag inte kan äta röda färg-ämnen (Det jag inte kan äta är:Jordgubbar,smultron,hallon,FÖR många blåbär alltså runt 15 stycken,rödbetor,vattenmelon och skittels (Stav) Jag kan inte äta dem röda ELLER någon annan färg av skittels) Det finns en hel del mer att testa såklart. Men det har blivit lite värre senaste månarna då jag även har fått sår runt munnen. (Vi testar runt en grej på 2 månader då vi inte vill testa för mycket på en gång) Finns det något i just rött färgämmnen som kan vara orsaken?(Kan även bara äta lite röd karamell färg i tex maränger) Tack för att du tog dig tid att läsa ;) Ha en bra dag <3//Malin H (Du får gärna ställa mer frågor i svaren,Och har du någon liknande allergi/reaktion så berätta gärna lite då:)

Annons:
OlgaMaria
2017-08-09 18:14
#1

Det är ganska vanligt att reagera mot dessa saker. Röd färgar brukar kunna ge reaktion runt munnen och så vidare. Har du tur växer det bort! Jag var väldigt känslig mot röda färgämnen när jag var barn men det växte bort.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: