Annons:
Etikettlaktosintolerans
Läst 4067 ggr
Bertolina
12/10/17, 12:49 PM

Laktosintolerans test på en 5 åring?

Hej är ihop med en kille som är pappa till en dotter på snart 5 år som han har varannan helg men kämpar för att få ha varannan vecka, hennes mamma påstår att dottern är laktosintolerant ( mamman är det), pappan har inte följt med på läkarbesök då han knappt får veta det fören antingen efteråt eller nån dag före. Mamman säger att läkarna har sagt att dottern ska testa äta som mamman speciellt mjölk samt att dottern är för liten att göra allergi tester av olika slag. När hon har varit hos oss så dricker hon vanlig mjölk och ingen reaktion händer även när hon är hos sin farmor eller nån annanstans så reagerar hon inte, dock får vi  hälla vanlig mjölk i en tom laktosfri mjölk tetra .  hon äter vanlig mat utan att hon reagerar. Så till frågan i vilken ålder kan man testa för laktosintolerant samt allergi för djur å andra allergier?

Annons:
OlgaMaria
12/10/17, 1:12 PM
#1

Men kära nån vad upprörd jag blir över att ni inte samarbetar! Har ni berättat för mamman att ni häller vanlig mjölk i en laktosfri mjölktetra? Alltså…

När det gäller laktos så är det vanligast att man testar sig fram och sedan kan man kontrollerat provocera med laktos för att se om det kommer en reaktion. Nu är det ju uppenbarligen så att mamman i samråd med läkare kommit överens om att testa laktosfri kost, vilket ni saboterar!

Det finns ingen speciell ålder då man kan testa för allergier, men många intoleranser och allergier är inte särskilt enkla att testa för, och när det gäller laktos så är första steg att pröva sig fram.

Har pappan varit tydlig med att han önskar bli meddelad i god tid om läkarbesök? Det är ju kanske inte självklart att förstå att han vill det? Oftast går väl bara en förälder med på läkarbesök. 

Hur som helst - samarbeta! Oavsett hur det är så måste ni ge mamman en ärlig chans att bedöma situationen. Kanske det funkar med laktos, men det måste undersökas kontrollerat, vilket är vad hon försöker göra nu. Kanske ligger problemet någon annanstans, men då ska ju laktos uteslutas som förklaring nu, vilket inte är möjligt fullt ut om ni inte samarbetar.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Aleya
12/10/17, 1:30 PM
#2

Ursäkta men varför gör ni som ni gör? Och hur vet du att barnet inte reagerar på mjölk. Kan ni inte bara vara med på tåget och testa det läkaren säger? Tror knappast att läkaren sagt så för att det är "kul". Jag har en släkting som är allergisk mot ägg. Och det var bara att utesluta det ena och det andra i tur och ordning för att se hur det gick. Jag vet inte hur gammal man måste vara för att kolla om ett barn tål olika saker. Men kolla på 1177 så kanske det står.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Bertolina
12/10/17, 2:06 PM
#3

för att tydlig göra så är de så att dottern äter vanligt mat och dricker vanligt på dagis och på alla andra ställen hon är på,  hennes mamma är laktosintolerant, vi testade 2 gånger med vanlig mjölk utan reaktion inte varje gång hon är hos oss.

vi vet inte om det är så att läkarna sagt de då mamman ljuger om en hel del annat och även undanhåller massa från  pappan om saker och ting samt säger saker som hon påstår exempel dagis har sagt men när pappan frågar har dom inte alls sagt så.

Men nu har vi ordnat ett möte med dagis så vi ska försöka ta reda på mer saker samt ta kontakt med läker och be om dotterns journaler så vi får svart på vitt, mamman har länge försökt att inte samarbetat när pappan kommit med förslag.

Ska absolut kolla upp med 1177 tack för svaren men ta inte mamman i försvar bara så där men förstår hur ni reagerar med tanke på hur jag skrev sorry för sånt inlägg.

OlgaMaria
12/10/17, 2:16 PM
#4

Ifall hon äter vanligt på dagis är det ju ingen mening med att ni gör annorlunda. Låter som det hela behöver bli mer tydligt mellan er bara vad som förväntas och hela situationen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Aleya
12/10/17, 2:19 PM
#5

#3 det jag syftar på är att NI får information men verkar strunta i det. Om ni sen inte tror på mamman är ett helt annat problem. Nu handlar detta om att ni fått information, struntar i den och så undrar du i samma andetag om hur gammal man måste vara för att kolla om man är intolerant emot laktos. Hur tror du att intolerans visar sig? Jag vet inte hur ni har det i relationen med mamman. Men oavsett om hon ljuger eller ej så tycker jag att ni i er del inte sköter er vuxet eller moget på nått vis. Då får du bli ledsen men om någon skulle börja mata mig med exempelvis kiwi fast jag vet att jag inte tål det(svårt att andas plus eksem) men jag har det ej på papper. Ser du hur fel det är? Visst borde dom på dagis också ta hänsyn till detta. Men det jag undrar är varför ni måste stoppa detta i ett paket där det står laktosfritt? Känns ju ännu skummare.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

OlgaMaria
12/10/17, 2:32 PM
#6

Är ni säkra på att hon inte dricker laktosfritt på förskolan? Varför skulle hon annars vilja ha ett sånt paket hos er?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
OlgaMaria
12/10/17, 2:35 PM
#7

Med laktosintolerans är det ofta så att mängden är avgörande. Det kan fungera bra i mat och små mängder men bli problem med vissa saker och mängder. Kanske de har tagit en mellanväg på förskolan? Typ vanlig mat men laktosfri mjölk. Kolla upp så ni vet säkert vad som gäller. Och det är ju bara att fråga mamman hur ni bör göra, och det ska ju givetvis vara liknande som på förskolan. Förskolan måste ställa upp och göra de ändringar som läkare sagt, ifall man t ex vill testa att utesluta en period.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Bertolina
12/10/17, 2:58 PM
#8

Vi ska kolla upp med dagis och ringa till vc i morgon och fråga om journal till dottern, samt försöka prata med mamman men vet att mamman brukar vilja ta den lätta vägen då hon själv ÄR laktos intolerant. Men ska göra ett försök med alla instanser så man kan samarbeta så tack för svaren.

jag själv är allergisk mot en hel del och det är bra att få det på papper dels för arbetsiteration samt så skolan inte tvingar en att äta sånt som man inte tål vet av egen erfarenhet.

:)

Aleya
12/10/17, 3:40 PM
#9

#8 ja det är ju bra att ni kollar upp. Men som sagt får du gärna förklara varför ni sätter vanlig mjölk i ett paket med laktosfritt? Till vilken nytta? Tror ni barnet bara luras eller vad?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Bertolina
12/10/17, 9:37 PM
#10

För att jänta har druckit vanlig mjölk ända tills hennes mamma flyttade ifrån pappan och inte kände för att köpa 2 sorters mjölk, då mamman som sagt är laktosintolerant,  men nu har vi fått svar och har kommit fram till att vi ska ringa läkare och prata med dagis å sen även med mamman så vi verkligen kan komma fram till en bra lösning.   :)

Katti
12/13/17, 4:01 PM
#11

Lugna och fina i tråden nu! Till skillnad från vid glutenintolerans så är laktos inte farligt, eftersom det inte är en allergi,  för en som är intolerant. Att man inte tål det brukar visa sig ganska omgående i form av dålig mage. Så dricka vanlig mjölk och inte bli dålig i magen är en väldigt stark indikation på att man inte är laktosintolerant!

Vi har nån slags det-är-coolt-att-vara-laktosintolerant-trend i det här landet. Kan det bero på all reklam för laktosfria produket (som har överlägset flest av i världen - trots att laktosintolerans är ovanligt här!). Ni vet *Laktosfri - för en lugnare magkänsla*. 

Vad gäller test så gör man enkelt ett DNA-test. Det har den stora fördelen att man får svart på vitt på en gång! https://www.apotea.se/sj%C3%A4lvtest-laktosintolerans-1-st?gclid=EAIaIQobChMIwqGG7p-H2AIVTy4YCh1IZQdHEAAYASAAEgInE_D_BwE

https://sv.wikipedia.org/wiki/Laktosintolerans

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

OlgaMaria
12/13/17, 4:33 PM
#12

#11 Såhär står det på 1177 om gentestet: ”Testet är bara användbart på vissa personer. Gentestet säger ingenting om vilken förmåga man har att bryta ner laktos för tillfället eller kan förväntas få i framtiden. Därför visar det inte om man har eller kommer att få laktosintolerans. Men provsvaret kan hjälpa läkaren att ställa rätt diagnos om det vägs samman med resultatet av andra prover, symtom och kostförändringar.” Anledningen att jag reagerade kraftigt i början har inte att göra med att laktosintolerans är farligt, utan hur det verkade som att de förhöll sig till barnets mamma. Oavsett om laktosintolerans är farligt eller inte så ska man ju vara noggrann ifall man testar en period i samråd med läkare. För att underlätta att man kommer till rätt slutsatser. Hursomhelst har du rätt i att laktosintolerans inte är farligt som andra allergier, och att symptomen brukar komma omgående.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Bertolina
1/24/18, 6:41 PM
#13

Det har visas sig att dottern INTE är laktosintolerant ville bara meddela det ifall någon nu undrade 🙂. vi har kollat i journal där står de inget om att hon skulle vara det och vi har testat ett tag samt även pratat med läkare och även mamman i det hela och hon sa själv att hon lät dottern dricka hennes laktosfria mjölk då hon inte tyckte att hon behövde köpa 2 olika. Jag förstår att man kan reagera starkt på vad folk skriver och det skulle jag säker med göra. Men tack för allt ni ändå skrivit och brytt er. 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: