Annons:
Etikettfödoämnesintolerans
Läst 1304 ggr
Solo-amici
2/3/18, 6:37 PM

Matintolerans - Äta ute?

Hej,

Har nyligen kommit fram till att jag får astma av gluten + stärkelsen i ris & potatis och undviker nu detta som pesten. Är HELT symptomfri sedan två veckor tillbaka.

Nu ska vi fira två år, jag och killen, och vi tänkte då käka ute en kväll i Helsingborg. 
Någon som vet hur fritt man kan äta maten på Thai-restauranger?
Hur är det med eventuella såser osv?

Vill ju inte enbart äta grönsaker.. :/

Någon som har dessa allergier/problem och vill ge mig lite tips? :)

Annons:
Namiko
2/3/18, 7:02 PM
#1

Mitt bästa tips är att ringa i förväg och fråga. Då kan du höra dig för om det finns rätter på menyn som du kan äta som dom är eller om dom kan laga något speciellt till dig. Vissa restauranger vill att man beställer mat i förväg om man äter specialkost så dom kan köpa in det som behövs i tid (så du får något som ersätter dom saker du inte kan äta istället för att bara ta bort från maten) medan det vissa gånger räcker med att dom skippar en ingrediens eller två i rätten dom lagar till dig och då är det bara att nämna det när du beställer.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

parsley
2/3/18, 7:32 PM
#2

Måste ni äta thai? Äter du kött eller fisk? Tål du maizena/majsstärkelse? Jag tror att många restauranger använder det för att reda såser och för att underlätta för personer som inte tål gluten. 

Går du till något ställe med mongolian bbq så kan du själv plocka ihop det du kan tänka dig att äta av kött, fisk, skaldjur och grönsaker. Undvik såser och ris. Serverar de sk kontinentala rätter så kan du förhoppningsvis beställa kött + stekta grönsaker, under förutsättning att du äter kött.

Upp till toppen
Annons: