Annons:
Etikettövriga-allergier
Läst 3294 ggr
Jungfru82
2018-02-06 08:58

Räkor

Har alltid gillat fisk räkor och skaldjur och har aldrig haft problem att äta det. På jobbet ibland om jag ska ta lite mellanmål så blandar jag med räkor för på jobbet är dom så fruktansvärt goda. Har aldrig haft problem med allergi men nu när jag äter räkor så blir det klåda/svider i halsen och så blir jag slemmig..i går utmanade jag ödet och tog räkor och halsen gör ont. Kan man bli allergisk mot räkor i vuxen ålder?

Annons:
OlgaMaria
2018-02-11 13:08
#1

Ja, allergi kan uppstå när som helst. Kan det vara något med räkorna på jobbet som gör dem annorlunda? Kanske något de ligger i? Lagen? Du kan ju pröva med färska oskalade samt frysta och se om du reagerar på det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Zariah
2018-03-01 13:08
#2

Ja jag fick allergi mot skaldjur som vuxen. Jag åt en skaldjursmacka och sen på natten svullnade läpparna. Först visste jag inte vad det var, jag hade ätit lakritsrem och tänkte att det kanske var kokosfett i den som jag reagerade på. Sen ett år senare åt jag skaldjursmacka igen och blev svullen på läpparna igen. På vårdcentralen sa allergisköterskan att jag kan prova att ta en allergitablett och sen prova att äta lite skaldjur. Kanske bara nån enstaka och se om det går bra. Ibland kan det vara mängden. Det var många räkor på mackorna jag åt. Jag har reagerat och märkt att jag inte tål kokos. Men sen har jag ätit t.ex. glass, kola eller annat som innehåller kokos men då har det varit så liten mängd så det har gått bra. När det gäller skaldjur och i och med att jag blivit svullen om läpparna har jag inte vågat prova igen med skaldjur ifall det blir så svullnaden blir i halsen nästa gång. En läkare sa till mig en gång att man vet aldrig hur nästa allergi-reaktion blir.

Upp till toppen
Annons: