Annons:
Etikettövrigt-ot
Läst 918 ggr
_emelie_
2018-06-06 13:49

Få bort eksem?

Är det fel ställe att fråga om eksem här? Visste inte var jag skulle skriva.

Men jag undrar iaf hur man får bort eksem en gång för alla för nu är jag så trött på det här. Naturligtvis har jag varit till läkare jag vet inte hur många gånger. De skriver ut kortisonsalva om och om igen och visst hjälper det. Men det blossar upp igen. Om inte på samma ställe så dyker det upp på något annat ställe. Vanligast är båda armbågarna, ena bröstet, baksidan av ena låret, baksidan av båda underbenen, bakom axlarna, en fläck längre ner på ländryggen och insidan av handlederna.

Jag har ju inte problem på alla de ställena på en och samma gång men det vandrar runt och blossar upp på olika ställen. Just nu är det båda armbågarna och ena bröstet. Huden blir alldeles sträv och det är helt olidligt svårt att inte klia. På natten kan man ju råka klia när man sover. Så när jag smörjt på kortison ett tag blir det bättre men det går inte många dagar som jag kan undvika helt att smörja innan det blossar upp någonstans igen.

Jag använder milda hudprodukter, kokosolja. Såklart inget med parfym, jag rådgör med apotekspersonal men inget hjälper.

Jag har haft problem minst 2 år, nog närmare 3. Det började bara tvärt med klåda och svullnad i hörselgången. Kortisondroppar hjälpte och sedan dess har jag varit symtomfri i öronen *peppar peppar* Men strax efter det började det på armbågarna. Osv

Någon som kan något om detta?

Annons:
Annielle
2018-06-06 15:16
#1

Har du testat att utesluta mjölkprodukter helt ur kosten några veckor? Testat utesluta gluten?  Citrusfrukter? Finns mycket annat än ytan man kan jobba med och oftast kommer det ju inifrån när man har hudproblem. Stress? I så fall behöver du hitta sätt att stressa ner på.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Sindri
2018-06-06 15:46
#2

Nej, kortison är sällan lösningen på några problem. Det kan ta bort symptom ett tag, men som du märker så blossar det upp igen. Det beror på att orsaken finns kvar.
Tyvärr är dagens sjukvård mer inriktad på att ta bort/dölja symptom än att hitta och eliminera orsaker till problem och sjukdomar.

Eksem anses liksom astma, allergier, reumatism, MS med flera sjukdomar vara en s.k. autoimmun sjukdom. Autoimmuna sjukdomar verkar bero på en störd tarmflora och där kommer vi till det som Annielle skriver om ovan. Kosten.

Vilket inte svenska läkare verkar ha en aning om. Jag rekommenderar dig att läsa på om tarmflora, varför inte börja med Charmen med tarmen, lättsamt skriven och enkel att förstå.

Sedan får du leta dig vidare och analysera hur du äter idag och vad du kan ändra på.
Många är inte beredda att avstå från något i kosten och då får man nog dras med sina problem.

Själv har jag blivit av med en otäck förkylningsastma som plågade mig ett par månader varje vinter. Det är värt nästan hur mycket som helst.

_emelie_
2018-06-06 16:39
#3

Nej jag har inte testat att utesluta mjölkprodukter men däremot socker som någon tipsade mig om för ett halvår sedan. Men jag måste säga att jag inte märker någon större bättring av det. Kanske att klådan är något mindre intensiv men nja,, det är ju verkligen inte bra.

Men ang. mjölkprodukterna så dricker jag för det första aldrig mjölk, men lite ost äter jag ju, och jag använder grädde/cremefraiche i maten. Gluten äter jag ytterst lite av, speciellt sedan jag slutade med fikabröd, för smörgåsar äter jag verkligen inte ofta.

Tant Grön
2018-06-06 16:58
#4

Några huskurer om du vill prova:
Man kan göra ett starkt te av timjan och ha i badvattnet. Ligg en stund och skölj utan att använda tvål.
Plocka våtarv och gnid in, går ju att testa på ett av exemen och se om det blir skillnad.
Blanda bivax med oliv eller rapsolja och smörj in.

OlgaMaria
2018-06-06 21:00
#5

MSM är ett bra tillskott som ofta hjälper mot eksem

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

_emelie_
2018-06-06 21:44
#6

okej tack

Annons:
Sindri
2018-06-06 23:32
#7

Med gluten är det tyvärr så att det är allt eller inget. Gluten kan finnas i sånt du inte vet om. Såser, grytor, stuvningar.
Man måste vara väldigt noga om man misstänker att man har läckande tarm. Det gäller att läsa på ordentligt och utesluta allt som kan påverka.

Det gäller också att bygga upp en bra tarmflora med prebiotika och probiotika. Det kan ta lång tid att få balans i tarmfloran, det kommer kanske ta flera månader hur hårt du än anstränger dig, men jag hoppas du lyckas, det måste vara jättejobbigt.

Annielle
2018-06-07 15:13
#8

Du skulle behöva att vara utan alla typer av mjölkprodukter (med andra ord byta ut osten och cremefraiche´n mot andra alternativ) för att veta om det hjälper, det är rätt vanligt att bli bättre från eksem om man undviker mjölkprodukter. Sådant som är vanliga triggers ärannars citrusfrukter, tomater/röda bär och choklad till exempel.Överhuvudtaget kan man behöva minska på histaminrika livsmedel (googla på histamin och mat om du inte är insatt så förstår du mer vad jag menar) Jättebra att du har uteslutit socker även om du tråkigt nog inte har märkt någon

nämnvärd skillnad nu/än så vinner du på det i längden  eftersom det bland annat sabbar tarmfloran som är extremt viktig att ta hand om eftersom man nu mera vet att den har betydelse för i princip all sjukdom psykisk som fysisk. 

Precis som Sindri skriver kan du behöva utesluta gluten helt och hållet en period för att se om det hjälper, inte så lätt dock….borde jag själv göra också pga en massa olika hälsoproblem jag har. Har hittills bara gjort som du minskat på det jättemycket.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: