Annons:
Etikettpälsdjursallergi
Läst 2312 ggr
Tullvall
2018-07-21 12:28

Allergivänliga pälsdjur?

Finns det några allergivänliga husdjur? Finns det någon allergiker som TÅL t.ex katter som Cornish Rex, Sphynx eller Sibirisk katt? Hund är för stort ansvar för oss. Fåglar. Om man har katt och hund allergi, löper man större risk för att bli allergisk mot t.ex undulater? Kaniner. Ingen allergisk i familjen, men förstår att risken ökar om man är allergisk mot hund o katt. Men finns det kaniner som fäller mindre än andra sorter? Då blir det nog lättare så att minska den luftburna allergin om en sådan skulle utvecklas. Sköldpadda elr ödla. Är dem roliga? Hamster - Funkat till jag utvecklade allergi mot dem, och då BARA hamstrar inga andra djur. Marsvin - Läst att de löper 50% större risk för allergisk reaktion jämf. m hund. Chinchilla. Hur är det med det?

  • Redigerat 2021-05-25 13:34 av Niklas
Annons:
Emptymoment
2018-07-21 13:01
#1

Hej :) Jag är allergisk mot de flesta vanliga pälsdjur, men klarar av norska skogskatter.

Jag har aldrig hört ett samband mellan pälsdjursallergi och allergi mot fåglar. Jag har haft många olika fåglar och aldrig reagerat. Det finns dock en ras man som allergiker ska vara försiktig med.

Ödla har jag också haft, kul att se på men inte så gosiga om det är det du är ute efter. Kräver mycket special omvårdnad och speciell miljö. Mer för att titta på än att ha som vän.

Chinchillor har jag haft i många år och väldigt många olika, har aldrig reagerat på dem. De har väldigt tät päls som släpper igenom väldigt lite stöv(det man reagerar på som allergiker).

Hoppas det hjälpte :)

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

OlgaMaria
2018-07-21 13:46
#2

För min del är det halmen som är jobbigast med smådjuren. Marsvin reagerar jag förvisso starkt på men inte kanin - däremot halmen. Det är väldigt individuellt vad man tål och inte. Om du funderar på någon speciell katt t ex så besök uppfödare. Värt att veta är att man kan reagera starkt på kattungar för att det finns ämnen i mjölken som är allergena. Det kan sitta i pälsen flera veckor efter man tagit emot en kattunge om man inte badar den. Så i vissa fall reagerar man den första tiden men kan bli bättre sen. Honor ska också släppa ifrån sig mindre allergena ämnen än hanar har jag läst.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Chinesecrestedlover
2018-07-21 14:43
#3

Hej!

Allergier är väldigt individuella så bara för att en person med allergi reagerar/inte reagerar så behöver en annan inte göra det. Det kan även vara skillnad mellan olika individer av djur inte bara mellan arter eller raser. 

Det finns "allergivänligare" djur men inga allergisäkra (eller ja oftast blir man väl kanske inte allergisk mot typ. fiskar eller så, men om vi pratar om pälsdjur). 

Man kan som allergiker reagera starkare på ex. valpar och kattungar och även på fertila (okastrerade) djur. Det kan alltså fungera bättre med ett vuxet kastrerat djur än med en unge så att ta sig an en vuxen omplacering kan vara ett alternativ. 

Det bästa är om man som allergiker kan testa på att ex. besöka djuret av intresse och liksom "provnosa" på djuret i fråga. Detta är ju dock ingen garanti för att det kommer fungera, man kan utveckla allergi vid ett senare tillfälle. Det man dock kan få reda på vid en "provnosning" är huruvida en reaktion kommer omedelbart = inget bra val av husdjur. Kan man ex. passa ett husdjur av den tilltänkta arten/rasen om ex. ägaren ska på semester så är det nästan ännu bättre eftersom allergikern då utsätts under en längre period och därmed har större chans att se om det fungerar/inte fungerar. 

Ja det finns allergiker som tål olika kattraser. Jag har t.ex. en syster som har Sphynx och som inte skulle kunna någon annan katt. Hon reagerar starkt på "vanliga katter" men klarar av sina nakna. 

När det gäller fåglar så finns naturligtvis ändå en risk att allergiker utvecklar allergi även mot dessa p.g.a. att det finns en känslighet redan. Det man ska tänka på om man vill ha fåglar är att det finns (enkelt beskrivet) två grupper av fåglar. De med "oljebaserad" fjäderdräkt och de med "damm-baserad" - alltså det finns fågelarter som dammar betydligt mer än andra fåglar och det är dammet som är boven i allergisammanhang (i alla fall oftast). Kakaduor (inklusive nymfparakit), grå jako osv. = dammar mer t.ex. Enkelt uttryckt de fåglar som har en "matt-fjäderdräkt" = "damm-baserade" = mindre lämpliga för allergiker. 

Kaniner anser jag ska bo utomhus i stora burar/hägn och då blir det ju naturligtvis lättare för allergiker. Ska kaninerna dock hållas inomhus så finns alltid risken där absolut. Dessutom så ska man som allergiker tänka på att även om det inte finns allergi mot själva kaninerna så kräver kaniner stora mängder hö = det får inte förekomma allergi mot hö (grässorter). Kan ju såklart fungera om kaninerna hålls utomhus i och med att allergikern inte utsätts för höet hela tiden i så fall. Min pappa är allergisk mot kaniner och hö, men jag hade kaniner från barnsben och upp till för bara några år sedan (utomhus då) utan problem (jag är inte allergisk själv). Rex-kaniner sägs fälla mindre (men har aldrig ägt en själv så kan inte bekräfta att det stämmer). Däremot så fäller de betydligt mer inomhus,  enligt min erfarenhet (ena syrran hade en kanin inne en period) än utomhus. När den kaninen fick flytta ut så fällde den inte längre kopiösa mängder päls. Min kanin som var bror till syrrans kanin fällde under samma period knappt någonting alls (min bodde ute). Sen finns det undantag på detta också såklart, hade en gång i tiden en kanin som alltid (året runt i stort sett) fällde enorma mängder päls (såg alltid galet pälsig ut så fort jag hållit i henne och fick en massa hår i näsan osv. så fort hon var i närheten, haha), lite förvånande så hade hon kvar mycket päls också, haha. 

Hade även marsvin (inne) en period och det gick bra, men då var marsvinen och deras hö i mitt sovrum och inte i närheten av där pappa var. Marsvin sägs vara väldigt allergiframkallande, ja. Så det kan vara olämpligt husdjur för någon som redan är allergisk, plus att som med kaniner så kräver ju marsvin stora mängder hö. 

Jag har både sköldpadda (reeves kärrsköldpadda) och ödla (leopardgecko) och jag tycker de är finfina husdjur, men så har jag vuxit upp med sköldpaddor också och har ett stort intresse för reptiler. Ett stort intresse krävs med tanke på hur gamla de kan bli, de precis som andra djur förtjänar att få bra skötsel och ett livslångt  hem (eller i alla fall så långt du har möjlighet att ha de… med tanke på att man faktiskt kan dö före vissa av dessa djur).Med ex. landlevande sköldpaddor som kan bli mycket gamla så krävs det att man har en plan för vad som ska hända med djuret/djuren efter det att man själv avlidit.  Man ska vara införstådd med att reptiler (och amfibier = grodor m.m.) är mer "tittdjur" alltså ungefär som att ha fiskakvarium. Reptiler är inga "keldjur" som ska plockas med i tid och otid, de är djur som trivs bäst i sitt terrarium/akvarium eller aquaterrarium. Har man som jag en insektsätande reptil (leopardgecko ex.) så ska man ha i beaktande att man faktiskt kan utveckla allergi mot foderdjuren, vilket är vanligare än man kanske tror (bra att hantera de med handskar och mask t.ex.). 

Chinchilla - som med kaniner och marsvin kräver dessa massor med hö = allergirisk. De behöver dessutom bada i väldigt finkornig sand vilket "flyger överallt" och kan vara irriterande för luftvägar osv. Ena syrran hade en chilla för en massa år sedan och den bodde då till en början i hennes rum, men det blev för jobbigt med sanden osv. så den fick (trots pappas höallergi) flytta ut och bo i ett "allrum". Själva chinchillan i sig sägs vara bra för allergiker p.g.a. dess enormt tjocka päls som liksom "håller allergenerna inne" men som sagt så ska man tänka på hö och sand (förövrigt kan även olika typer av strö/"spån" vara allergiframkallande, någonting att ha i bakhuvudet när det gäller alla typer av smådjur). 

Lycka till med djurköpet!

Mvh/Chinesecrestedlover

[Forest]
2018-11-21 20:58
#4

Vill man ha pälsdjur så tycker jag man verkligen kolla upp sin allergi innan man skaffar djur. Jag hade katter o hästar men sonen märkte jag snabbt på att han reagerade på häst. Så fick byta om innan o dursha direckt nör jag kom hem. Det vart sen inte hållbart så sålde höstarna. Katterna reagera han inte på men hundar älska pussa honom o han blomma upp och fick kli i ögonen. Så vart boka tid för kolla alkergin visa sig att han tålde inte päls eller fjäderfän. Så vi omplacera katterna efter det så reagera han på katter som han innan inte reagerat på. Då jag vill ha djur sp fick det bli sköldpadda sen en till. Och även fiskar 😌 flera fiskar kände igen mig o följde mig genom simma mot mig var rätt roligt o ena gilla när jag klia så höll jag ner handen o gjorde fingrarna som en tunnel så simma han igenom o grejja runt där inne✊ 😂 Var en vanlig guppi om någon undrar. Sköldpadda var väl inte dom roligaste men dom hade dåligt hem innan så var mer därför jag tog den första röd vattensköldpadda 2 hanar var det. Skulle jag välja en sköldpadda hade jag idag valt någon mindre variant land sköldpadda. Ödlor där har man lite o välja o tror dom kan vara rätt trevliga att ha o göra med jag skulle läsa på o prata mer med kunnigt folk för få mer kött på benen o vilken är bra nybörjar ödla ☺😊 Man ska väl veta att alla djur kostar och kräver sin tid. Skaffa inget djur om ni inte har tid planera att ett djur är en ny livs stil även om det rör sig om 5 små fiskar så kräver dom att man håller det rent hos dom o det tar lite tid.

Upp till toppen
Annons: