Annons:
Etikettfödoämnesallergi
Läst 2543 ggr
acarlsson
2019-01-24 09:53

Frågor om nötallergi

Hej!

Jag är aktiv i en ideell förening där vi har  beslutat oss för att införa nötförbud, framförallt eftersom en av medlemmarna är nötallergiker.

För att förstå lite kring hur detta fungerar har jag några frågor. Jag har redan pratat med allergikern i fråga, men vill gärna ha mer kunskap utan att belasta honom. (Det är lätt att man upplevs provocerande när man ifrågasätter någons sjukdom/tillstånd/allergi)

1. Nötallergi är inte luftburet, eller hur?

2. För att få en reaktion krävs fysisk kontakt med nöten, eller hur? Sen kan det till exempel vara så att någon som äter jordnötter tar i till exempel ett handtag, som sedan allergikern tar på, och där kan det då bli reaktion, right?

3. Äter man till exempel thaimat med nötter i så bör det heller inte finnas någon oro, eftersom maten går från förpackningen via bestick ner i ätarens mage. Eller?

4. Vi säljer godis på föreningen, till exempel Daim som innehåller 2,9% mandel. Är det någon chans att nötallergikern får en reaktion om någon äter godis i samma lokal? Eller krävs det att han själv äter?

Jag får känslan av att nötförbud ofta upprättas eftersom man dels inte har tillräcklig kunskap, dels är rädd för den fysiska kontakten. Eller har jag fel?

  • Redigerat 2021-05-25 13:32 av Niklas
Annons:
Chinesecrestedlover
2019-01-24 10:04
#1

Jordnötsallergi är LUFTBUREN eller alltså man kan vara så pass allergisk att man även reagerar för det! Där kan det räcka med en öppnad påse för en allergisk reaktion och just allergi mot jordnötter kan vara väldigt allvarlig.

OlgaMaria
2019-01-24 10:08
#2

Det är väldigt individuellt hur pass känslig man är så det bästa är nog att fråga personen i fråga. Jag tror inte alls att den upplever det som provocerande utan snarare tvärtom. Man uppskattar väl alltid att folk är intresserade och vill göra rätt? 

Om personen är nötallergiker kan det ju hända att den tål jordnötter. Jordnötter är ju inte nötter. Och en jordnötsallergiker kanske tål andra nötter - men ofta kan det ju vara så att nötter är kontaminerade med jordnötsämnen och tvärtom, ifall de olika nötterna blandats på fabrik. Vissa allergiker kan reagera om en nöt finns i lokalen. Ofta är det väl jordnötsallergiker som tillhör den extremkänsliga gruppen.

Tycker absolut du ska fråga personen i fråga vilka åtgärder som ni behöver göra. 

Personer som riskerar att få en reaktion om nötter finns i lokalen måste ju själv ta ansvar för att informera. Det händer ju t ex på flyg att personalen informerar om att man inte får öppna påsar med nötter under flygningen för att det finns någon med allergi på planet. Då har ju den personen informerat i förhand.

Lycka till!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

flocken
2019-01-24 10:10
#3

Jag känner en vars allergi är så svår att han inte kan gå in i ett rum där det finns jordnötter framme. Även skaldjur. Jag har som tur bara reaktion om jag råkar få i mig. Enl mig ska all nötter /mandel vara förbjuden. Så har vi det i barnens skola. Varför chansa?

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Tant Grön
2019-01-24 10:11
#4

Bäst är att fråga om personen också är allergisk mot jordnötter och mandlar. Jordnötter är inga nötter, trots namnet, utan en ärtväxt. Mandlar är heller inga nötter. Så i bästa fall kan  personen äta både jordnötter och mandlar. Men fråga, som sagt.

acarlsson
2019-01-24 10:34
#5

Tack för svaren hittills! 👍

Jag har pratat med honom och vet hur känslig han är, och mot vad. Mina frågor här är mer av karaktären "Jag vill lära mig mer och förstå"-arten. :) Vi kanske får fler medlemmar med nötallergi, och då är det ju bra att ha koll.

Jag läste nånstans att det INTE var luftburet, men då vet jag. 

Det finns personer som äter choklad med spår av nötter överallt omkring oss. Är det så illa att man som nötallergiker får reaktioner jämt och ständigt, eller är det bara i extremfall? Det känns ju svårt att leva ett normalt liv menar jag – men det kanske bara är jag som inte har tänkt på det innan…?

Stämmer det som står här? https://www.allergia.se/7-myter-om-notallergi/

Wony
2019-01-24 11:00
#6

Det beror ju på hur känslig personen är. Jag jobbade med en person som var så allergisk mot jordnötter att det var strikt förbjudet att äta något med nötter i eftersom hon kunde få en livshotande reaktion om någon öppnade en förpackning eller åt något med nötter i i närheten. Det var förbjudet att ens ta in  nötter på området, även om det var förpackat, just för att det fanns risk att någon som inte visste om förbudet skulle öppna och äta.

På andra sidan skalan finns de som bara reagerar om de ätit det själva, så det är varierande.

Annons:
OlgaMaria
2019-01-24 12:23
#7

#5 Det som står i din länk angående om allergenerna är luftburna är att det är väldigt relativt. Att de kan färdas i luft men att det krävs en del för att de ska göra det, att de inte tar sig särskilt långt och att allergenerna minskar kraftigt desto längre ifrån man kommer. Om en känslig person sitter bredvid någon som öppnar en påse jordnötter kan det nog bli farligt. På ett flygplan fläktas luften mycket, luften cirkulerar, så då kan nog allergener färdas betydligt bättre än ute i fria luften t ex. Nötter i mat och choklad är ju ihopbundet med maten/chokladen så att säga så det är nog ganska säkert. När man öppnar en jordnötspåse kommer det ju verkligen ut mycket doft och det brukar vara lite möjligt/dammigt i påsen vilket nog kan avge mycket allergener. Så - detta är väldigt relativt. Om någon är superkänslig så vidtar man kanske åtgärder som kan vara lite överdrivna men det är ju för att en olycka inte ska ske. Jag ser nu att det var någon artikel kring att det inte finns någon luftburen nötallergi men den har också fått massor av kritik från både läkare och allergiker.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: