Annons:
Etikettallmänt-om-allergier
Läst 1156 ggr
Maleficum
3/15/19, 11:13 PM

Någon med bra koll på allergiutredning?

Var och lämna blodprov på vårdcentralen för en vecka sedan (förra fredagen) för allergiutredning (antar det var RAST de gjorde?) då jag känt besvär efter att jag övertog en hund (som omplacerats pga av allergi) och besvären minska (första dagen)/försvann (andra dagen) med allergimedicin och minskade (är nästan helt borta nu) efter att hunden flyttat från mig (bodde hos mig i 7 veckor, flytta dock igen främst av en annan anledning än mina besvär).

Vet sedan tidigare att jag är allergisk mot katt (helt garanterat, både blodprov och symptom när jag gosar med en) och för flertalet år sedan gjorde jag ett RAST som visa på massa allergier bla hund, men var vid det tillfället utbränd och har aldrig reagerat (vad jag vet) på hund tidigare så tänkte att det var ett missvisande test därav att jag vill göra test igen för att vara helt säker.

Fick idag (fredag) brev från vårdcentralen där det stod att provet var normalt. Stod inget om vad för prov de faktiskt tagit och vad det innebär med normalt prov. Om det var ett "fullständigt prov" (som sjuksköterskan prata om att de skulle göra "standardtest" för hund, katt, häst och massa pollen och grejer) borde det väl ha visat något? Eller måste jag ha suttit och verkligen gosat med en katt innan provtagning för att det ska visa utslag på provet? (vilket är konstigt att tidigare prov då givit utslag eftersom jag inte varit i närheten av dem djurslagen på länge innan dem proverna togs).

Då jag ju håller på med hästar (läst att häst, katt och hund kan vara korsallergena) och har diverse olika djur hemma (och kommer  i kontakt med mycket djur då jag ofta är djurvakt) och vill ha ny hund igen (har en 14,5 årig labbe och haft en annan hund boende hos mig under sina sista år) så känner jag att jag verkligen vill vara säker angående allergi (så inget blir förvärrat, tex så kände jag aldrig av katt innan det tillfälle jag besökte en person som hade katt+rökte inomhus, tål inte cigarettrök sen tidigare, och kopplar att det var kombinationen där som utlöste kattallergin).

Någon som har nåt tips på hur man ska gå vidare? Finns andra mer "säkra" tester man kan göra? (Har en läkartid för detta med allergin men inte förrän i slutet av april men tänkte det kan vara bra att redan då veta vad man ska trycka på).

Sen är jag lite fundersam på hur själva proverna funkar? Ger det utslag för alla allergener en hund har? (Finns ju 6 kända hos hund) och kan man då se vilka/vilken man är allergisk mot på proverna? Eller kollar de bara nån "allmän" hundallergi (hur nu det skulle funka). Eller kollar dem främst den allergen som de flesta människor reagerar på?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Upp till toppen
Annons: