Annons:
Etikettövriga-allergier
Läst 3993 ggr
Cecilia.S
2/18/20, 6:14 PM

Varblåsor från örhängen

Hörrni, vad tror ni? Är det allergier?

Varje gång jag använder örhängen får jag problem. Örontipparna blir röda och varma, de svullnar upp, kliar och det vätskar sig med blod och var. Om jag låter örhängena sitta i några dagar kan det ibland lätta och gå över, medan det andra gånger bara leder till att jag får blåsor fyllda med var. Det spelar ingen roll om jag har ett par billiga örhängen från HM eller ett par i äkta guld från Guldfynd.

Funderar över om det kan bero på att örat skadas när jag tar i örhängena. Måste nämligen trycka igenom dom en liten bit varje gång, för mina hål växer igen så otroligt snabbt även om jag har haft hålen i snart 15 år.
… Eller om det är någon allergi?

Halsband och andra smycken har aldrig varit några problem, men jag har mest använt silver.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
kattöga
2/18/20, 6:21 PM
#1

Jag tycker det låter som nickelallergi.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Cecilia.S
2/18/20, 6:30 PM
#2

#1 Guldörhängen, innehåller dom också nickel?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
2/18/20, 6:32 PM
#3

Hmm… Läser lite om nickelallergi nu. Det står att man även bör undvika en del smink eftersom det kan finnas nickel i maskaror och ögonskuggor m.m. Jag får faktiskt alltid ont i ögonlocken (precis vid ögonfransarnas rötter) varje gång jag använder smink eller maskara.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

kattöga
2/18/20, 6:33 PM
#4

Både silver- och guldörhängen kan innehålla nickel, har jag förstått. Jag antar att tillverkare vill ibland "dryga ut" guldet/silvret för att kunna sälja billigare.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Cecilia.S
2/18/20, 6:35 PM
#5

Intressant. Får kanske kolla upp det då!

Läste nu även att nickelallergi kan leda till sprickor. Jag får väldigt lätt sprickor i huden på händerna, har alltid tänkt att det beror på kylan men frågan är om det kan ha med nickel att göra?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

kattöga
2/18/20, 6:35 PM
#6

Jag är nickelallergisk och jag slutade helt med örhängen för många år sedan, eftersom det provocerar kroppen så mycket, så att allergin kan förvärras.

#3 Jag kan tro att det finns nickel i en hel del smink… ett jiddrans gissel!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Scorpio97
2/18/20, 6:37 PM
#7

Jag har nickelallergi och får samma symtom som dig. Räcker med några timmar så blir mina örsnibbar jätteirriterade, blöder/vätskar sig samt väldigt varma och röda. Har aldrig försökt ha örhängena i flera dagar för jag skulle förmodligen klia sönder mig.

Nickelfria örhängen går bra. Jag har aldrig fått problem av guldörhängen, och visste inte att det kunde vara nickel i dom. Har alltid bara kollat det på silversmycken. Men jag kan ju ha haft tur bara :)
Det fungerar även att måla med lite nagellack, så att huden inte får direktkontakt med smycket.


//Jessie

Wizbot
2/18/20, 6:38 PM
#8

Titan eller plast brukar vara säkra alternativ:)

Sindri
2/18/20, 7:01 PM
#9

Silver före 60-talet kan innehålla nickel, men sedan slutade man med det, så moderna silverörhängen skall inte vara något problem beträffande nickelallergi.

Om det är 18 k guld med äkta stämplar så finns det inget nickel i dem heller.

Jag kan bli irriterad ibland i något hål om jag haft tunga örhängen. Då sätter jag i ett par enkla guldkulor och låter dem sitta i ett par dygn så läker det fint. Så det är ett tips, att inte ta ur örhängena på natten under några dygn.
Sedan glömmer många bort att göra rent örhängen, både stift och ploppar och att ha rena händer när man sätter i örhängena. Och inte hålla varken stift eller ploppar i munnen, medan man håller på.

Cecilia.S
2/18/20, 7:52 PM
#10

#7 För mig svullnar de upp direkt. Kommer var efter någon timme. Lite irriterande… Tycker örhängen är så snyggt!

Nagellack var en smart idé, i alla fall på andra smycken :)

#8 Titan har jag faktiskt inte hört om innan! Tror dock hellre jag kikar vidare på guld eller silver men några som inte läcker lika mycket nickel. Verkar som att det egentligen inte spelar någon roll hur mycket nickel det finns i metallen, bara hur mycket den läcker.

#9 Intressant! Får kolla upp det. Däremot tar jag aldrig ur örhängena under natten, då får jag inte i dom dagen efter haha… Använder dessutom bara lätta örhängen, äger inga tunga så det är inget problem för mig. Snarare eventuell allergi för nickel som verkar allt mer troligt…

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
2/18/20, 7:53 PM
#11

Tack så mycket för hjälpen allihopa 🌺

Verkar som att det är nickelallergi. Får helt enkelt ha nickel i åtanke i fortsättningen både när det gäller smink (som i dagsläget brukar klia) och örhängen. Förhoppningsvis blir det inte värre med tiden i alla fall!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Sindri
2/18/20, 8:14 PM
#12

Tyvärr kan man bli allergisk (vad gäller örhängen) även mot guld, hade en vän som blev det. Det kanske är så att dina hål aldrig har läkt ut ordentligt eftersom det verkar som att de växer ihop så fort du tar ut örhängen.

Kolla på titan, det använder man inuti kroppen och för att fästa tandbryggor. När jag tog hål i öronen var det med titanstift.

OlgaMaria
2/19/20, 10:00 AM
#13

Jag är allergisk mot typ alla metaller. I och med att du måste trycka upp hålet ofta så är det ju lätt att örsnibbarna blir överkänsliga och det är en bra grogrund för att allergier ska utvecklas. Titan är ett bra alternativ, även rostfritt stål. Rekommenderar också att du försöker hitta bekväma bra örhängen du kan ha jämt. Försök att inte byta så ofta, eller att låta hålen växa ihop. Och var noggrann med hygienen när du byter. Om det varar och är irriterat efter byte så tvätta med koksaltlösning (lätt att göra själv).

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
miro1@telia.com
2/28/20, 8:48 AM
#14

Cecilia S.  Alla eller många tror att hål i öronen växer igen, men det gör de aldrig. Jag var utan örhängen i 16 år och hålen finns kvar. För din del kan det handla om torkat blod, var eller liknande som täpper till hålen. Eller något annat, men de växer inte igen. Jag måste ta ut mina örhängen och tvätta dem och även inuti hålen vilket jag gör med en trätandpetare. Jag låter trätandpetaren suga i sig silvervatten och sen tar jag den genom hålen i öronsnibbarna. Ibland kommer det ut svart, jag smuts helt enkelt.

OlgaMaria
2/28/20, 9:39 AM
#15

#14 Det där är nog olika. Mina har garanterat växt ihop. Varför skulle de inte kunna göra det?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
5/21/20, 3:46 PM
#16

Jag har ett andra hål i ena örsnibben som jag gjordesjälv med en nål när jag var runt 15 år och jag är 58 år idag. Jag hade örhänge i det hålet en kort period men det hålet är kvar. Jag testade nyss och det var inga problem med att få i ett örhänge.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: