Fri från allergi med rätt kost!
Jag sålde en katt till en man som berättade att han har varit enormt allergisk mot pälsdjur tidigare.
Han älskade katter och bestämde sig för att följa sin läkares råd och sluta äta socker och kolhydrater. Det gav resultat och nu är han inte allergisk längre!
Har någon här erfarit samma sak?
låter otroligt.. men han kanske bara tål vissa raser/katter? jag är allergiker men tål vissa raser.
Det kan ju vara så att han var lite känslig mot kolhydrater - eller något annat ämne där kolhydrater återfinns och att allergihinken blev överfull. Och då han plockat bort ett allergen så klarade han mer av ett annat. Eller mer troligt att det är så som Fröken P säger. Men vad vet lilla jag 
Mvh. Silverhuldra
Jag äter lchf och har mindre astma och allergi, men inte helt bra.
Det som sägs om det är att astma-allergi är gluten och omega-6 fetter triggar inflamationer så därför mår man ofta bättre av att äta en kost med mindre gluten som lchf ju är.
Men jag tror inte alla kolhydrater är lika dåliga.
Kan tänka mig att då han uteslöt en del kolhydrater så blev kroppen mer basisk vilket är gynnsamt vid en allergi.
Spännande och underbart för kattägaren!
ts, vad var det för katt du sålde, huskatt eller raskatt?
Det var en raskatt - Helig Birma.
Många menar ju att dessa har ett annat hårslag och att många därför tål dem, men han var allergisk mot just dessa innan.
Illusions allergi kanske, eller tvärtom som när man tar en alvedon mot huvudvärk, om man tänker att den inte kommer funka så funkar den ej o vice versa
Alltid Oavsett
Jo, man hör liknande från personer som äter LCHF titt som tätt. Många blir bättre eller helt bra av att utesluta socker och gluten. Jag tror också att våra kroppar fungerar bättre när vi får i oss mer bra fetter.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Jag kan påverka mina allergier mycket via vad jag stoppar i mig. Märks väl när tarmarna tagit för mycket stryk, då känns det som om jag inte tål ett jädra skvatt rent ut sagt. Tar ca 1 år att läka ut dem. Jag har reducerat socker/kolhydrater, men framförallt varit försiktig med mediciner också. Sen lyckats lokalisera födoämnesallergier, när jag fick bort det ur kosten blev det mycket mer utrymme över i "allergihinken".
Så härligt att höra att du lyckats läka! Är det några särskilda mediciner eller alla som är skadliga tror du. Mina barn är så allergiska och jag har ätit mycket mediciner under graviditet och amning… :-( Men jag kan inte göra något åt det nu och inte heller vara utan dessa mediciner själv.
Jag har behövt en del smärtstillande, främst antiinflammatoriska vilket är ett helsike för tarmen. Detta har i sin tur lett till kroniska magbesvär som har medicinerats med omeprazol och senare nexium (protonpumpshämmare, justerar styrkan på magsyran grovt förenklat). Detta ihop med en kost som inkluderade mat jag inte tålde pajade magen till slut totalt. Så jag har försökt att bryta denna onda spiral och lyckats läka magen hyfsat. Har gjort detta en gång förut, sen ploppade en ny allergi fram som raserade magen igen, så nu har jag börjat på en ny kula.
Vad är allt du försöker undvika nu? Heja dig! Hoppas magen ska få bli finfin igen!!
Jag undviker kolhydrater till viss mängd, samma med stärkelse och socker. Utesluter inte men häller nere på vardagsmaten. Äter mycket grönsaker och sallad till maten istället för ris, pasta, potatis och bröd.
Jag undviker onödiga tillsatser i maten, men inte nitisk där heller, lite skit slinker med.
Smärtstillande är i princip totalstopp. Magmedicin är bara om jag absolut måste, hittils har det varit 1 gång det senaste året.
Frukter äts som godis nån gång då och då, och undviker de sorter jag korsreagerar på i mesta möjliga mån. Bär äter jag desto mer utav.
Jag undviker skaldjur och ägg. Men nu när tarmen har läkt såpass har jag precis börjat på med smakisar, och ännu har jag inte reagerat. Åh att kunna äta favvosillarna på midsommar igen, det var grejor! (äggula i flertalet av inläggningarna).
Okej! Jag äter LCHF, så inte så olikt :) Har du provat Aloe Vera-destillat? Väldigt läkande för tarmen och väldigt bra om man har problem med för mycket magsyra också. Man ska dricka det på tom mage så att det får verka mot mag- och tarmhinnorna.
Nej, det har jag inte :)