Allergier iFokus

Allergier

Etiketter: tips-och-rådpollenallergi
Läst 57 ggr
[Undertaker]
0

Rethosta på grund av pollenallergi

Jag missade nog helt att pollensäsongen startat och får nu ta straffet. Förra helgen var varm min näsa började då rinna och jag fick hosta. Under veckan när det regnade bort och kylde ner försvann det hela. Nu sedan Fredagen är det varmt igen och hostan samt rinnande näsan och kliande ögon är tillbaka. Dock så trodde jag först på förkylning och märkte inte av det kliande ögonen förens imorse när det kliade rejält.
Jag har då gått och hostat nästan konstant (och jag överdriver inte, jag hostade nästan hela tiden på grund av att det konstant kliar i halsen. Konsekvensen är huvudvärk och en svidande hals av allt hostande. På natten/kvällen är hostan värst.
Idag var jag klipsk nog att hämta mina allergi tabletter på vägen till jobbet. Nu är det så att symptomen i sig är nästan borta/bara svaga men hostan är ändå väldigt mycket kvar. Jag gissar att den behöver tid att lugna ner sig då halsen lär vara väldigt irriterad vid det här laget.

Men nu är frågan: Vad hjälper för att kanske slippa lite hosta? Förutom att ta son medicin. Testat två sorters hostmedicin som inte funkad, men de är ju riktade mot en annan typ av hosta. Te eller varmt vatten med citron och honung ger inte heller verkligen någon lindring och kliandet kvarstår. Bäst mår jag när jag står under duschen, dock är det svårt att bo där.
Vi håller fönsterna stängda och bäddade om sängen. Jag vill även mest ha tips för hur jag kan i alla fall minska kliandet i halsen, även om det nu 8 timmar efter tabletten togs har blivit lite bättre.

Sindri
0

Luftrenare/luftfuktare?

[Undertaker]
0

Har jag.

Sindri
0

Då kan det vara en reflex som inte vill ge sig. Lugnande?
Jag hade förr jobbig förkylningsastma och det enda som hjälpte och som gjorde att jag kunde sova var cocillana-etyfin. Det är lugnande och lite sederande.
Vet inte om det finns fortfarande, men fråga din läkare.

BamseLepusM
0

Har du testat antihistamin?

Om någon sårar dig tar det 43 muskler för dig att göra en sårad grimas men bara 4 för att slå till den jäveln! Stå upp för dig själv och ta ingen skit;)

[Undertaker]
0

#4: Det funkar inte mot hostan. Hostan kvarstår nu dock enbart vid ansträngning eller när jag äter eller dricker kalla saker.

Skälen till hostan förblir oklara.