Allergier iFokus

Allergier

Etikettpälsdjursallergi
Läst 47 ggr
Syntium
2024-06-22 08:45
0

Pricktest

Hur pålitliga är pricktest egentligen? Det verkar som om det betyder "du reagerar där, på armen där den pricken är så förmodligen är du allergisk". Kan pricktest visa olika vid olika tillfällen?

Har inte haft möjlighet att "testa" men om pricktestet visar på katt och hundallergi men personen inte direkt reagerar så mycket på katter..? Sen så klart, olika individer och omständigheter osv.

"I'm too old for this shit."

[Undertaker]
2024-06-22 08:59
2

Jag har gjort ett och det räcker inte med att man blir röd och får utslag men det måste vara extremt nog. I alla fall så reagerade jag inte ”starkt nog” (jo tack, utslaget var kvar i några dagar och kliade som fan) på något förutom kontroll testet tydligen.

Jag reagerar ändå starkt på pollen i luften och annat trots negativa tester.
Tog även blodprov för allergitest och även där inget.

Vissa reagerar inte på pricktest, då tar man oftast blodprov. För en jätteliten andel syns det inte heller på blodprovet. Var så för min moster och även jag hade negativt på blodprovet. Hon reagerade ändå allergiskt på pollen och annat hon var allergisk mot trots att inga tester visade att hon skulle det. Jag har allergiska reaktioner på sakerna jag med åren insett att jag reagerar på (och jag har även behövt tid för att ens fatta att det är allergiska reaktioner) och tabletterna gör skillnad.

Syntium
2024-06-22 09:06
0

#1 Tack för ditt svar!
Ja, lite svårt egentligen att veta alltid. Blodprov förresten, vet du om det går att mäta på nåt sätt utan att utsätta sig för själva allergenen hur allergisk man är?

"I'm too old for this shit."

Pyttelite
2024-06-22 09:31
1

Det är också skillnad på allergi och överkänslighet.

Du kan alltså ha besvär utan att du är allergisk.

Att ha överkänslighetsreaktioner kan bero på den totala belastningen i livet t ex stress.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Pyttelite
2024-06-22 09:33
1

Här har du mer information:

Allergier och överkänslighet

https://www.1177.se/Norrbotten/sjukdomar--besvar/allergier-och-overkanslighet/

Här kan du läsa mer om allergier och överkänslighet.
Pyttelite
2024-06-22 09:41
0

Här har du information om allergitestar via blodprov och de är heller inte riktigt säkra:

https://medisera.se/allergitest-via-blodprov-vad-innebar-det-och-vad-kan-det-ge-mig/

Allergitest via blodprov. Man är allergisk om immunförsvaret reagerar mot ett ämne (allergen) och bildar antikroppar mot just det ämnet.