Allergier iFokus

Allergier

Läst 174 ggr
Fridaaaa
0

Husdammskvalster

Någon med husdammskvalster allergi?

Haft flera år men inte märkt av den men nu kliar det på kroppen varje kväll när ska sova.

Testat allergitablett men blev så trött av den (märkte av den på morgonen)

Tips vad man kan göra?
Hopplöst 😣 när det kliar varje kväll

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Pyttelite
0

Luftrenare i sovrummet?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Sindri
0

Tror tyvärr att det är mer städning som gäller. Det är lite svårt nu att bära ut madrasser och lufta, men det är ett bra tips. Många madrasser har sömmar där det samlas damm, det är viktigt att man dammsuger bort allt, både på bäddmadrass och undermadrass.
Fick också tips om att låta sängen stå ett par timmar innan man bäddar. Man drar bort täcket så att hela bädden blottas och öppnar fönstret, det gillar inte kvalster.
Luftfuktare med luftrenare är också bra, då flyger inte dammet omkring så mycket.

Fridaaaa
0

#1 finns det billiga? inte råd med något dyrt

1. Vi kan inte bära ut madrassen, det är 180x200 så fungerar inte.
    vi dammsugar en gång i veckan när vi byter sängkläder

Finns det billiga? För inte råd med något dyrt

Sindri
0

#3: Ja, då gör ni verkligen allt för att slippa dammet. Kan det finnas några dolda "dammfällor"? Något stag under sängen som är svårt att komma åt, någon list bakom?

Använd Prisjakt för att hitta luftfuktare.

Fridaaaa
0

#4 Inga ben på sängen.
Lister är det runt i hela sovrummet.

Hittar bara dyra :(

Pyttelite
0

#3: Jag utgick från godkända luftrenare från astma och allergiförbundet.

Hade de godkänt så fanns det en verksam funktion med utrustningen.

Kolla även om det finns tips om hur man hanterar dammkvalster på deras sajt.

https://astmaoallergiforbundet.se/?s=Luftrenare

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Fridaaaa
0

#6 Mjo förstod det och de är tyvärr dyra i inköp :(

Sindri
0

Får ni julklappar av några föräldrar/andra släktingar? Önska i så fall bidrag till en riktigt bra luftrenare. Det är värt mycket att ha fräsch luft, och ni slipper mycket sjukdom.

Fridaaaa
0

#8 Ja men redan fått till min dator födelsedag/julklapp så kört på den fronten. Sedan är det inte av fler, vi ger inte längre vuxna emellan annars längre.

• Redigerat 2020-12-09 14:55 av Fridaaaa
[skyggis_tryggis]
0

Jag försöker vara noggrann med att tvätta madrassunderlag, kuddar och täcken regelbundet. Och byta ut kuddarna vartannat år.

Lakan tvättar jag helst i allergitvätt 60 grader. Har läst att i vanlig 60 graderstvätt kommer maskinen bara upp i 60 grader korta stunder och det räcker inte för att ta död på bakterier, mikrober m.m. För att vara helt säker är 70-90 grader nödvändigt.

Tvättmedel som är oparfymerat kan också orsaka klåda om det inte sköljs ur ordentligt. Många maskiner sköljer för dåligt. Jag tar alltid extra sköljning om jag är tveksam

• Redigerat 2022-12-29 11:47 av [skyggis_tryggis]