Allergier iFokus

Allergier

Etiketterövrigt-otöverkänslighetmedicin
Läst 69 ggr
Tarotstollan
0

Aerius / Desloratadin.

Var hos läkaren förra onsdagen och då skrev hon ut Aerius till mig som komplement till Atarax för nässelutslag och hemsk klåda som jag får på kvällarna. Jag tar ½ - 1 tablett Atarax på kvällarna och det räcker för att ta bort klådan men inte utslagen, de struntar jag i men klådan är skönt att slippa.
Nu fick jag inte Aerius, utan en medicin med samma komponenter som heter Desloratadin Mylan
Vet att jag inte tål kiwi, röda tomater, röd paprika och ev. jordgubbar.

Dosen var 2 x 2 tabletter om dagen och jag började på torsdagskväll med 2 tabletter, efter det så blev min klåda och utslag värre och värre för varje dag som gick, så i måndags ringde jag till vårdcentralen och sa till sköterskan att jag slutar med tabletterna för jag stod inte ut längre med klådan och utslagen.

Fick brev av läkaren igår där hon tyckte jag skulle fortsätta ta 1 tablett varje dag som jag gjort innan….
Vadå innan? Jag har inte ätit denna tabletten innan och att 4 tabletter om dagen inte var mycket enligt hudmottagningen enligt henne.
De på apoteket frågade mig om jag skulle starta med så många tabletter som 4 på en gång? I regel startar man med 1 tablett sa de.

Så nu undrar jag om någon av er äter någon av dessa 2 tabletter, hur många ni startade med och om ni har fått några värre symtom efter att ni startat med den?
Eller något annat om tabletterna ni vill dela med er om?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Suddgummit
2

Jag tar 2-4 Desloratadin om dagen. Har även Atarax, men mer som lugnande. Jag har aldrig märkt av några direkta biverkningar av Desloratadin, den hjälper mig med allergibesvär. Att ta 4 st är som sagt inte farligt, men om det inte känna bra för dig tycker jag du ska ta upp det med din läkare igen. 😊

Tarotstollan
1

Jag har inte ätit tabletterna sen förra söndagen och nu verkar kroppen ha stabiliserat sig efter den utslag - och klådattack jag fick.
Funderar på att testa med bara 1 tablett igen lite senare men har inte bestämt mig ännu.

Suddgummit
1

Då kanske var bra att du drog ner på det, alla kroppar kan ju reagera olika! 😊

Tarotstollan
0

Ja precis. Det var därför jag reagerade på hennes magsura kommentar i brevet " att 4 tabletter inte är mycket enligt hudmottagningen"!
Hon är ju läkare och borde veta sådant och när till och med apotekspersonalen reagerade för dosen…
Tjejen gick t o m och frågade sin chef om den dosen var riktig.

BamseLepusM
0

Jag tar Aerius 2-3 gånger om dagen och jag började också så.

Om någon sårar dig tar det 43 muskler för dig att göra en sårad grimas men bara 4 för att slå till den jäveln! Stå upp för dig själv och ta ingen skit;)

Tarotstollan
0

Har precis glömt av denna tråden, så bra att jag hittade den igen.

Jag har fortfarande fruktansvärd klåda och nässelutslag på kvällarna, har höjt dosen med Atarax men tycker inte den hjälper tillräckligt längre.
Jag testade en gång i några dagar med bara en tablett men klådan blev bara värre, så jag slutade igen med dem.
Får inte sova vissa nätter p.g. av klåda och utslagen

Har glömt att fråga läkaren om någon annan tablett, har fullt upp med frågor om diabetes när jag träffat henne men skall försöka komma ihåg att fråga nästa gång jag träffar henne.

#1. Hjälper den dig mot ev. födoallergi/känslighet också?

#5. Menar du att du också blev sämre av tabletterna innan de började hjälpa?
I så fall, hur länge tog det innan klådan och nässelutslagen gav med sig?