Allergier iFokus

Allergier

Etikettfödoämnesintolerans
Läst 5970 ggr
CelsiusT
0

Frukost utan laktos

Ja så sitter jag här nu och funderar (ihop med läkare) om det kan vara så att jag har problem med laktosintolerans. Så läkaren rådde mig att vara utan laktos i några dagar, kanske en vecka (för att se om jag blir symtomfri) och sedan texta att tex dricka ett glas mjölk för att se om symtomen uppstår igen. Så nu försöker jag att helt och hållet utesluta allt med laktos, så äter inte heller låglaktos just nu när jag ska testa.

Min fråga är, vad äter man till frukost? Bröd utan smör är ju inget gott, gröt utan mjölk är inte heller gott. Vad har ni för förslag?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Fridaaaa
0

Laktosfri mjölk
Laktosfri yoggi eller fil
finns laktosfri smör med :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CelsiusT
0

#1 Finns allt det laktosFRITT eller är det låglaktos du menar? Jag menar, om det nu är laktosFRITT, vad är det då gjort av?

Jag är inte ute efter låglaktos. Jag är ute efter helt laktosfria alternativ. Sedan måste det ju smaka okej också, typ havremjölk å sånt tycker jag inte smakar okej. Då vill jag heldre hitta alternativ som inte har med laktos att göra alls (nu har jag ätit fruktsallad till frukost imorse tex, men vore ju bra om man fick i sig lite proteiner också, imorse fick det bli ett ägg men jag har lite svårt för ägg till frukost). "Smör" har jag hittat Floras mjölkfria och det smakar bra, men jag har aldrig varit särskilt mycket för smörgås tyvärr.

Fridaaaa
1

#2 Det finns i laktosfritt, annars hade jag inte skrivit att det är det :)

CelsiusT
0

#3 Finns många som blandar ihop 'fritt' och 'låg', annars hade jag inte frågat.

Men som sagt, vad är det då gjort av? Vad är det för märken som har laktosfritt?

Fridaaaa
0

#4 nej men jag hade inte heller skrivit "laktosfritt" om det inte vore det, så samma femma ;) Men saksamma :)

Arla har det bland annat, Valio med tror jag. Ica har laktosfri mjölk t.ex :) Alpro med :D

[MiniPim]
1

Jag är laktosintorellant, enligt läkarna. Men jag dricker mjölk och allt med laktos i och det är inga problem alls, så dom får tänka om. xD

Men när jag ''trodde'' på att jag va laktosintorellant så åt jag laktosfri mjölk,smör och allt. Det mesta finns!

Mjölk och smöret t.ex va HELT laktosfritt, men ost det var ''låglaktos''. :)

Fridaaaa
0

Ju "hårdare" ost, dessto mindre laktos ;)

Ladydragon
1

mitt bästa tips är att gå till affären och leta efter specialhyllan där man brukar ställa allt som är laktos och mjölkfritt 
brukar vara vid kyldisken

min erfarenhet är att låglaktos försvinner mer och mer och ersätts av laktosfria varor och det välkomnar jag

det finns både mjölk och smör som är mjölkfritt och flera olika varumärken och en massa annat som glass vispgrädde m.m

när det gäller ost så är det faktiskt så att all ost man kan skiva är det pyttepyttesmå mängder laktos i och det är så lite att man brukar aldrig reagera på det
när man gör ost så försvinner laktosen i processen så att säga
och eftersom osten är naturligt laktosfri så får man inte göra reklam eller skriva ut på produkten att den är laktosfri…helt galet enligt mig men så är reglerna

sen i vissa Ica butiker så finns det kort man får ta och där står det på kortet vad som innehåller laktos och vad som inte gör det
och framförallt alla olika namn mjölk har i innehållsförteckningar som t.e.x Kasein

och det allra viktigaste du måste läsa och läsa och läsa en gång till på varenda förpackning du tänker äta eller dricka och lära dig vad som innehåller laktos och vad som inte gör det!

grodprinsessa
0

Att hitta laktosfritt är inga problem! mjölkfritt smör om du inte vill ha processerat. Då är det vegetabiliska oljor och så som dom gjort smöret på. men allt finns laktosfritt fil,mjölk,youghurt,grädde, matlagningsyoughurt ja.. you name it… och som det sägs. ost är naturligt laktosfritt

det som är "svårare" än just nåt så simpelt som frukost är väll att bryta gamla vanor och se till så maten man äter är laktosfri.

Här är en trevlig blogg om just laktosfritt ifall du vill ha lite inspiration

http://laktosfritt.wordpress.com/category/produkter/

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

CelsiusT
0

#9 Det svåraste av allt är att tänka på det. Jag som aldrig haft några hinder med vad jag stoppar i munnen har liksom inte nånting med mig i huvudet att tänka till innan jag öppnar munnen och stoppar in mat. Det jobbiga är att laktos verkar finnas i det mesta. Men middag och lunch lagar jag själv från grunden så där är det väldigt enkelt att byta ut, men just frukosten är jag rent allmänt väldigt kass på så det är lätt att det blir "färdig" frukostmat eller nån smoothie eller liknande, så det är just frukosten som jag upplever som en svårare förändring i vardagen.

Men ni som är laktosintolleranta, äter ni samma mat som innan fast ni väljer numera låglaktos/laktosfritt?

Finns det laktosfri färdig risgrynsgröt?

grodprinsessa
0

Jag äter allt som vanligt utom vissa grejer som jag fått dåliga erfarenheter pga laktosen XD så det sitter liksom kvar även om det är laktosfritt.

Jag tycker det är rätt löjligt att köra med låglaktos så vet inte varför det finns i handeln. Annars lagar jag allt precis som vanligt och man lär sig rätt snabbt vad som innehåller och inte innehåller laktos. Det finns ju drickyoughurt som är laktosfritt också =)

Äsh risgrynsgröt slänger du ihop nån eftermiddag samtidigt som du lagar mat och så ställer du i kylen. =) Men det kan nog mycket väl finnas.

Ladydragon
0

10# japp färdig risgrynsgröt har precis dykt upp i hyllorna jag har bara hittat det på Ica än så länge

sen finns det ju både youghurt och mjölk som är laktosfri så att göra smoothie borde inte vara omöjligt Obestämd

jag har vart laktosfri så länge att jag inte minns vad jag åt innan jo kanske och sen blir det ju enklare då mer och mer produkter görs laktosfria 
enda negativa för mig med usel ekonomi är att priset är högre vilket gör att jag snålar lite på dom laktosfria produkterna jag köper

grodprinsessa
0

ladydragon har du kollat in icas laktosfria mjölk mm? Den är en hel krona billigare här där jag bor än de andra billigare laktosfria mjölkerna.

Fridaaaa
0

Jag köper nästan bara arlas. Jag tycker ICA:s laktosfria inte smakar gott att dricka rent :) Tycker bara Arlas och Valios smakar som mjölk och som smakar gott. De andra kan jag ha i t.ex kaffe osv men inte dricka rent. Men det är min upplevelse :)

grodprinsessa
0

och jag tycker tvärt om.. tycker att arlas och valios är så söta XD

Fridaaaa
0

#15 Jasså? Jag tycker inte dem är söta alls ^^; Smakar som vanlig mjök hehe

[tessemol]
0

Hårdost innehåller inget laktos alls, annars finns ju det mesta att köpa laktosfritt. Jag är laktosintollerant och har inga problem alls, förutom att det är dyrare att köpa laktosfritt, men det överlevera man ju.

Jag har också celiaki (gluten) så jag kan tex inte äta laktosfritt smör eftersom de tillsatt gluten. Men har du bara laktos så är det hur lugnt som helst, man vänjer sig ganska snabbt!