Allergiska familjemedlemar
Hej
Jag har ett problem och skulle vilja ha lite fler åsikter i frågan. Har tidigar kollat på Katter iFokus men tänkte att måste ha synpunkter från båda sidor.
Det är nämligen så att jag skulle vilja skaffa katt. Bor i en lägenhet med min sambo som också tycker det är en bra idé. Problemet ligger i min familj.
Min storasyster är pälsdjursallergiker och har varit det från unga år men blivit bättre med åren. Hon hade en pojkvän en gång som hade katter så tror hon skulle klara av att hälsa på mig om hon åt allergipiller eller vad tror ni som är allergiska själv?
Min far är också allergisk men inte diagnostiserad, slutade med hästar för många årsedan på grund av allergin och slutade med korna vid pension men då hade han gått med luftfilter de senaste åren.
Min far är envis så skulle jag skaffa katt hade han på ren envishet kunna låta bli att hälsa på och vägra försöka. Min mor hade då blivit ledsen och tyckt det varit mitt fel, eftersom jag bryter mot familjens oskrivna regler. Jag hade hoppats på att mor hade varit lite mer förstående men hon och storasyter har tydlig deklarera deras avsky för djuret (tror mycket beror på okunskap då ett av de främsta argumenten var att de klöste sönder möbler och bajsade inne).
Till saken hör att min storasyster bor 100 mil bort och hälsar på kanske 2 ggr/år och i höst flyttar hon till Kina i 3 år. Min mor och far bor ungefär 25 mil bort och hälsar heller inte de på speciellt mycket några gånger/ år jag däremot hälsar på dem.
För att underlätta för min familj vill jag skaffa en rexkatt då de kan vara lite lättare för allergiker.
Vad skulle ni tycka om ens syster eller dotter skaffade ett djur ni var allergisk mot och hur skulle ni hantera en sådan fråga? Skulle ni testa och se om katten eventuellt fungerade? Eller komma på besök om katten var utlånad och lägneheten städad? Eller får jag nöja mig med att hälsa på dem?
Vilka är riskerna?
Jag tycker det låter som att du har tänkt igenom det här ordentligt och också har idéer för hur du kan underlätta för din familj att hälsa på. De flesta allergiker klarar nog av att komma och hälsa på om katten inte är där och lägenheten är städad.
Du är inte själv allergisk mot något? Det är väl det enda jag kan se som en risk, att du själv utvecklar kattallergi. Har man allergi i familjen är det större risk att man själv utvecklar allergi, men det behöver heller inte alls bli så.
Lycka till!
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Jag har tänkt tanken men aldrig känt av något och då har jag ändå tillbringat mycket tid bland får, hästar, höns, katter och hundar m fl pälsdjur. Så sanolikheten att jag skulle utveckla allergi ser jag som liten.
Förhoppningsvis har jag ärvt min mord gener som inte innehåller några allergier :D
Det låter bra! =)
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus