Annons:
Etikettrecept-och-kostrelaterade-tips
Läst 4578 ggr
emmalindbom
12/31/10, 3:13 PM

Soya

Ska bara meddela att er med glutenintolerans kan äta soya enligt ny gjorda tester, finns listor på livsmedelsverket.se om ni skulle vara osäkra! jag fick min diagnos nyligen och de sa att soya kan jag äta! så nu vet ni det Glad

kramar från Emma och Chewie Glad

Annons:
AnneN
2/4/11, 9:23 AM
#1

Tack, det var en positiv nyhet Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

emmalindbom
2/4/11, 12:50 PM
#2

Det var så lite så Glad

kramar från Emma och Chewie Glad

OlgaMaria
6/20/13, 9:16 AM
#3

Du syftar på sojasås antar jag? :-) Sojabönan i sig har annars inget med gluten att göra.

Vete används i framställningen av sojasås men ska inte finnas med i slutprodukten även om det står i innehållsförteckningen. Man har gjort tester och inte kunnat påvisa något gluten i sojasås.

Läs mer här.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Neutralis
7/11/13, 5:06 PM
#4

#3

Ändå står det på i alla på en flaska från en viss tillverkare(hittar inte flaskan) att den är fri från gluten, medans det på en annan sojaflaska från samma tillverkare inte står någonting… Det borde innebära att det finns gluten i den ena, eller?🤔

OlgaMaria
7/11/13, 5:51 PM
#5

#4 Nej, inte nödvändigtvis. Om det är sojasås ska det nog vara lugnt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Neutralis
7/11/13, 8:52 PM
#6

#5

Har kikat runt lite och finner inte vidare mycket information om dessa tester som gjorts, man vill ju veta exakt vilka produkter som testats och dess resultat. På livsmedelsverket hittar jag följande som är något otydligt:

_"Gluten påvisades inte i de ”klassiska” sojasåserna trots att vete deklarerades i innehållsförteckningen. Däremot påvisades gluten i två andra såser.

_

Det är viktigt att skilja på ”klassiska sojasåser” och såser som innehåller soja (till exempel Hoisin sås) men där spannmål kan tillsättas vid andra tillfällen än enbart inför fermenteringsprocessen. Sådana såser lämpar sig inte vid glutenintolerans."

http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Allergi-och-overkanslighet/Gluten/Gluten-i-sojasaser/

Jag är inte vidare förtjust i att det skrivs att det "däremot påvisades gluten i två andra såser"… Vilka såser, och vad ska föreställa en "klassisk sojasås" och exakt hur ska de urskiljas?

Annons:
OlgaMaria
7/11/13, 8:58 PM
#7

Kan du inte maila producenten och fråga? :-)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
7/11/13, 8:59 PM
#8

Fast det är ju inte säkert att de vet förstås. :-/

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Neutralis
7/11/13, 9:14 PM
#9

#7 #8

Jovisst det kan man prova att göra…

Jag blev osäker och misstänksam när någon bara skrev att det var ok att äta sojasåser, utan att länka till vart detta står. Du hade med en länk, men som det fattades en hel del i… Det var en dietist som skrev att det var ok. Hon har säkert rätt, men hur vet hon det och vart har hon fått belägg för det? 

Ja, du förstår säkert mitt dilemma när man försöker nysta i detta lite mer ingående vad som menas och vilka produkter som testats.

Förresten… i #0 skrev emmalinblom att det fanns listor på LV att läsa. Har du Emma någon länk till dessa listor?

Neutralis
7/11/13, 10:23 PM
#10

Såg nu att det var en gammal tråd, så jag kanske inte ska begära TS att länka, då hon kanske inte längre är aktiv.

vallhund
7/12/13, 4:53 PM
#11

TS har inte varit inloggad de senaste 14 månaderna.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Neutralis
7/12/13, 6:21 PM
#12

Aha, då kan det bli tufft med en lista:)

Upp till toppen
Annons: