Etikettövriga-allergier
Läst 1462 ggr
fossingen
2013-07-26, 12:17

Allergi?

Har aldrig vart allergisk mot något förut.

Men senaste veckorna när jag hanterar sågspån/kutterspån så svider det som sjutton i näsan. Samma när jag vattnar träpellets trots att träpellets funkade ett tag, men nu börjar jag få irritation av det också i näsan och luftvägarna.

Hanterar jag hö från 12-14 kg balar kliar det som sjutton på armarna. Har jag börjat utveckla allergi mån tro?

OlgaMaria
2013-07-26, 15:05

Ja det kan du ha gjort. Fråga på djuraffären efter bättre alternativ till kutterspån. Hampaströ t ex kan nog fungera bättre. Du kan också använda munskydd/långärmat.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

fossingen
2013-07-26, 16:32

#1 Har testat hampaströ förr, innan jag började få irritation av spån och sådant. Kan vara värt att testa.

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

[Mustangcab]
2013-07-27, 02:04

Testa att använda munskydd också som täcker både näsa om mun.

fossingen
2013-07-27, 21:29

#3 Ja, i absoluta nödfall får jag göra så. Satt och sved i näsan flera timmar igår efter jag hållit på med träpellets ;(

Jag har i alla fall köpt hem lite toa-lätt strö och halm idag. Ska testa använda det nästa gång jag byter. Får nog be någon hjälpa mig byta bort träpelletsen, urk :/

Upp till toppen