Laktos/mjölkprotein?
Jag har sedan något år tillbaka gått på laktosfri kost förutom i mat då det fungerar där. Men jag har börjat må dåligt av att ens äta laktosfri fil/yoghurt nu. Har inte haft problem med detta tidigare.
Skulle det kunna vara något med mjölkproteinet jag inte klarar av? Hade varit bra att få reda på vad som kan vara problemet.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
På vilket sätt mår du dåligt?
Ja, absolut kan det vara proteinet. Du kan utesluta mjölkprodukter HELT under en period och se om besvären försvinner, sedan introducerar du mjölkprodukter igen och ser hur mycket du klarar av. Ibland är det så att man klarar en del, men kanske inte att äta en hel måltid med mjölkprodukter som man kanske gör när man äter fil/yoghurt.
Det är bra om man också utesluter sojaprodukter och inför de senare så att man kan avgöra om man tål dem eller inte. Är man känslig för mjölkprotein kan man också vara känslig för sojaprotein.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#1: Tack för ditt svar!
Jag åt en glass här om veckan för att jag var så pass sugen på det då jag inte ätit det på otroligt länge. Då svullnade min mage upp rätt reält. När jag äter fil/yoghurt blir magen besvärlig och jag får ont i magen samt att den känns inte som den ska göra. (svårt att förklara).
Men ska nog ta och prova äta allt utan mjölk ett tag och se om det blir bättre. Är ju även Glutenintolerans och även det kan ju ligga i grund för att man har svårt med mjölkprudukter vilket jag fått höra.
-' Malin Hultman
Ja, eller ouppmärksammad glutenintolerans kan visa sig som mjölkintolerans. När man tar bort gluten brukar man tåla mjölk bättre. Men det kan ju bero på lite grann. Den glutenskadade tarmen förlorar enzymer för att bryta ner maten, bland annat enzymer för att bryta ner mjölkprotein. När man får bort gluten bör dessa enzymer komma tillbaka med tiden. Får du i dig produkter med spår av gluten ibland, som t ex vetestärkelse och glukossirap? Vet du hur du tål det? Kan ha varit t ex glukossirap i glassen också. Men bra tycker jag om du testar dig själv lite med mjölk och mjölkfritt.
Jag fick konstaterad glutenintolerans vid 2 års ålder och har levt på glutenfri kost sedan dess, är idag 19.
Jag har sett att dem börjat med vetestärkelse i alla cornflakes så fick sluta med det. Men vetestärkelse fungerar i en viss mängd.
-' Malin Hultman
Okej! Vi använder vetefria cornflakes från Schär. Även om andra cornflakes inte innehåller vetestärkelse så brukar de innehålla malt eller maltitolsirap (görs från korn och kan alltså innehålla gluten) eller något sånt. Du får väl prova dig fram med mjölken! :-)
Är det mjölkproteinet du inte tål så är det tufft. Om det "bara" är laktosen så fungerar det för mej med en tablett Lactosolv innan jag äter. Tål du inte laktos så bör du även ta bort det från maten eller ta en tablett innan du äter. Ofta är det så att man blir känsligare och känsligare med tiden beroende på att tarmen tar så mycket stryk av laktosen. Fördelen ed Lactosolv är att du vet ur mycket mjölk du kan ta. 1 tablett bryter ner ca 1,25 dl mjölk.
Lycka till