Pinjenötter
Jag är allergisk mot nötter (ej mandlar), jordnötter, baljväxter, kiwi och pälsdjur. Jag reagerar genom att få kramp i magen (gör fruktansvärt ont) och/eller att läppen svullnar, kli i ögonen och munnen. För några dagar sen kom jag och min morbror in på ämnet (han är kock) och han påstod att antagligen tål pinjenötter. Eftersom läkarna har sagt att jag inte tål nötter har jag tagit föregivet att det gäller alla nötter, men efter att googlat runt lite har jag lärt mig att även pinjenötter inte är någon "äkta nöt". Tror ni att jag tål pinjenötter? Om jag testar att äta en pinjenöt är det troligt att jag kommer reagera vare sig jag tål eller inte. (Har hänt förut att jag reagerat eftersom jag TRODDE att jag åt något som jag inte tålde men sen visade det sig att jag visst tålde det). Om det är så att jag tål pinjenötter behöver jag alltså intala mig själv innan att jag äter en, men då måste jag först veta vad ni tycker/tror om min allergi. Nötter är ju väldigt nyttigt och eftersom jag inte heller tålbaljväxter så får jag i mig väldigt lite av de nyttiga ämnena. Så det skulle ju vara väldigt bra om jag tålde pinjenötter!
Valnötter kommer ju också från en stenfrukt precis som mandel, så om du tål mandel kanske du också tål valnötter. Det är kanhända troligt att du tål pinjenöt. Alla fröer och "nötter" innehåller mycket protein och det är ju det som kan ge upphov till allergi så man får vara lite försiktig. Det vore ju i alla fall roligt för dig om du tål pinjenötter så försök att testa på något sätt. Pesto innehåller ju pinje. Kanske testa med det först!
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#1 Fast all pesto är inte garanterat fri från andra nötter.
#0 Det är mycket möjligt att du tål pinjenötter, då de kommer från en tall och inte en buske/baljväxt.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Kan ju alltid göra egen pesto :D