Etikettpälsdjursallergi
Läst 2816 ggr
Vikan
2013-07-15, 22:09

Kattallergi problem

Jag har fått reda på att jag är allergiskt mot hundar, hästar och katter. Tydligen… vi har sedan länge haft hund i familjen, just nu har vi fyra korthåriga taxar i familjen, och en chihuahua. Reagerar knappt på dem. Andra hundar jag träffat har jag inte heller reagerat super mycket. Mer vid fällning. Hästar är detsamma med. Men så kommer man till katterna. Medicinen jag fått fungerar knappt mot det! Efter en kvart eller en halvtimme börjar jag starkt att reagera om jag är i samma rum som katter. Det kliar överallt, ögonen kliar och rinner lite. Även min näsa rinner. 

Innan min syster ska flytta, så ska hon, hennes pojkvän och son bo hemma hos oss. Med deras katter. Hur kommer det egentligen gå? Medicinen jag fått nu, heter Cetirizin Actavis. Fungerar utmärkt. Tills man kommer till katterna…

OlgaMaria
2013-07-15, 22:12

Om jag var du skulle jag försöka hitta en annan lösning för katterna :-/

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Vikan
2013-07-15, 22:39

Känns för typiskt att det är just dem djuren som jag tillbringar mest tid med… vi äger hundar, min syster har katter, finns även massa katter häromrking och så är jag med hästar minst en gång i veckan. Fantastiskt. ._.

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

OlgaMaria
2013-07-16, 10:34

Ja, allergier är inte roligt alls. Ofta har päldsjursallergiker svårast för just katter. Sen kommer marsvin och häst. Kanske kan du klara hundar och även hästar då och då, men du får nog ta det så lugnt du kan med katter. :-/ Det blir väldigt plågsamt att vara flera dagar med katt om medicinen inte hjälper ordentligt. Sen behöver man vara rädd om sig och inte utsätta kroppen för allergiska chocker om man kan undvika det. Risken är att du blir mer allergisk och även känsligare mot hund.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Vikan
2013-07-16, 21:19

…och det får inte hända. Håller mig borta från min syster och hennes lägenhet. Ska jag träffa dem, får de komma hit…

[Mustangcab]
2013-07-21, 12:22

Be att få tavegyl utskrivet innan din syster kommer med katterna.

Bejbymoose
2013-08-25, 18:22

Jag är också allergisk mot katter, och vi har en hemma. Jag fick en ny medicin utskrivet.
tabletter: Aerius 1-2st/dag
Nässpray: Dymista 1 spray vardera näsborre/morgon&kväll
ögondroppar: Optanol 1 droppen vardera öga/ morgon&kväll
Dessa funkar super bra för mig, hade innan loratadin som jag kände inte fungerade men nu är jag näst intill botad. (OM jag tar medicinerna som jag ska)

Upp till toppen