Allergier iFokus

Allergier

Etikettöverkänslighet
Läst 2419 ggr
LLLINN
0

Halsbränna av stevia

Hej! Smakade ca ett kryddmått av sötningsmedlet stevia idag vid 12-13 tiden. Har sedan dess haft halsbränna hela eftermiddag/kvällen, och den verkar inte försvinna i första taget.. Stevia är ju ett 100% naturligt sötningsmedel utan tillsatser (vad jag har förstått?) så denna reaktion var väldigt oväntad. Någon som vet vad det kan bero på att stevia gav mig halsbränna, och om det är vanligt? Står ingenting på förpackningen om detta eller att man ska tänka på något speciellt när man förtär stevian.

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

OlgaMaria
1

Jag antar att det inte var ren Stevia? Isåfall är ett krm extremt mycket och borde nog ge vem som helst obehag ifall man äter det rent som det är. Men ofta är Stevia uppblandat med erytriol.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

LLLINN
0

#1 på paketet står det att stevian ska doseras på samma sätt som vanligt socker, alltså vill man byta 1 dl socker mot stevia ska man ta 1 dl stevia. Kan alltså inte ha varit ren stevia!

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

OlgaMaria
1

Nej, då var det inte ren stevia. Men den stevia som är i är ju extremt stark så det kanske blir konstigt om man inte har det i ett bakverk eller så. Jag vet inte. Stevia är nog inte så naturligt om man inte äter stevia-blad. 

Jag tror i alla fall inte att det var någon form av allergi. Men någon slags reaktion… :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Holtan
0

Jag får också sura uppstötningar av stevia. Så äter de inte alls.
Smakade några LCHF kakor förut och reagerade direkt på de. Så de kommer jag inte att göra om.