Etikettövriga-allergier
Läst 1962 ggr
[reunion]
2013-08-20, 19:17

Allergisk mot candida

Någon mer som är det? Hur har ni ändrat er kost för att det ska bli bättre?

OlgaMaria
2013-08-21, 07:09

Nej det har jag inte erfarenhet av. Jag antar att du känner till hur du bör äta osv? Hur allvarligt är det? Är det en Candida-överväxt du måste undvika eller måste du hålla Candida typ på noll i kroppen?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[reunion]
2013-08-21, 21:40

Alltså det är ju inte bara överväxt som jag uppfattade det som, utan jag är allergisk så måste vara väldigt noga för att må så bra som möjligt licksom. Men det är så mycket att hålla reda på så att jag inte orkar.

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

OlgaMaria
2013-08-21, 21:55

Det låter tufft för dig!

Visst var du vegan? Du vill inte börja äta lite animaliska produkter för att göra det lättare för dig? Kan tänka mig att det måste vara svårt att äta veganmat och i längden hålla socker och stärkelse på en låg nivå.

Kanel är bra mot candida. Det kan man ha på mycket. Eller drick ett glas ljummet vatten med kanel det första du gör på morgonen.

[reunion]
2013-08-21, 22:25

Ja, precis är vegan. mm, jag förstår att det skulle bli så mycket enklare för mig om jag åt animaliskt men jag är väldigt strikt och skulle aldrig kunna tänka mig att övergå till att äta något animaliskt. Stärkelsen och andra kolhydrater är väldigt svårt att hålla på en låg nivå. Med sockret går det bättre. Det lever jag helt utan med just nu. Förutom fruktsocker.

Jaså, är kanel bra. Jag tycker om kanel väldigt mycket, det är gott! : ) Tack för tipset.

OlgaMaria
2013-08-22, 07:10

Jättebra att du är strikt med socker i alla fall! Bra att du gillar kanel! Börjar man dagen med det i ett glas vatten (ta gärna en halv till en msk) så kan den bearbeta Candida bättre än om du blandar upp det med mat.

[reunion]
2013-08-22, 20:38

Tack för tipset, ska börja få i mig lite mer kanel då. : )

Gronstedt
2013-09-02, 12:43

Jag har samma problem som du, har man haft överväxt blir man lätt allergisk och sedan måste man hålla eländet nere eftersom man inte tål ens den grundbelastning som alla har. Jag äter LCHF av denna orsak, men några tips kan du få som fungerar även för veganer.

Använd aldrig något motmedel längre än högst en vecka i sträck och upprepa inte på minst två månader. Candidan blir mycket snabbt immun mot saker, så man måste variera sig för att hålla den nere.

Saker som motverkar candida är kaprylsyra (finns i kokos och kokosfett), salvia, teatree-olja (det är inte giftigt i små doser, vad det än står på flaskan), kanel med mera. De kan användas både invärtes och utvärtes.

Men det viktigaste är att du tar ett bra probiotikum eller prebiotikum för att stärka den goda tarmfloran på bekostnad av candidan. Själv använder jag ett som heter Profeed, som funkar utmärkt för mig.

Du undviker ju redan socker, men tänk även på mjöl. Även om man inte äter LCHF kan man ha nytta av att välja bröd etc. på mandel-/nötmjöl i stället för de vanliga sädesslagen.

[reunion]
2013-09-03, 21:22

Tack för tipsen. Det där med mjöl är svårt. Jag äter inte rent vetemjöl, utan endast fullkorn. men mandel och nötmjöl är ju bra alternativ annars…

snigelpiga
2013-09-04, 11:15

#7 Får jag fråga av dig,  vad är Profeed. Är det något alternativmedicin.  Varifrån man kan köpa sånt.

Gronstedt
2013-09-04, 11:21

#9: Finns att läsa om här: http://www.profeedshop.se/index.php/sv/. Piller och kapslar med ungefär samma innehåll finns att köpa i hälsokosten, men då blir priset helt annorlunda 😛.

snigelpiga
2013-09-04, 13:01

#10 Tack snälla. 🙂 Jag ska öppna länken och läser.  Sant, i hälsokostbutikerna är allting dyrare än i internet butiker.

Allergeko
2013-09-06, 01:04

Undvik spannmål ät bara glutenfritt(quinoa, hirs mm)undvik även vetestärkelse. Som det har skrivits ovan kokosfett finns både smak och luktfri om du tröttnar på kokossmak. Du kanske kan prova rawfood?

Upp till toppen