Quinckes Ödem
Någon som lider av Quinckes ödem? Vill gärna veta mer om det.
Det har jag aldrig hört talas om, men ska försöka gräva fram info om det 
#0 Jag lider av Quinckes Ödem. 
Pirkko
#2 Jag tror att jag kan lida av det också. Hur får du dina symptom?
Jag är tvungen ta clarityn varje i förebyggande och så har jag betapred i nödfall. Jobbigt, men nu har jag inte haft svullnad på länge.
#3 Symtom kommer snabbt. Ibland stannar svullnader i ögonlocket och känns övringt i kroppen. Men inte alla gånger, utan svullnadkänsla kryper direkt långt ner i halsen. Då är det inte ofarligt längre. Jag äter antihistamin varje dag, Aerius och Tavegyl och vissa perioder även cortison tabletter, Prednisolon. I reserv jag har Epipen pennor. (Adrenalin sprytor). Men ingen av de hjälper varje gång. Då är det akutbesök som gäller.
Håller med dig, jobbigt.
Pirkko
har det inte men det verkar jättejobbigt tycker synd om er. Måste vara sjukt jobbigt speciellt när det går ner i halsen och man inte kan andas. :(
Mitt har aldrig gått ner i halsen, men tungan svullnar eller läppen. Alltid bara halva tungan, halva läppen osv. Det är läskigt när tungan svullnar. Nu har jag dock inte svullnat på länge. Det ska vara övergående, men kan bli kroniskt.
Jag har så jag kan ta 14 tabletter betapred när jag svullnar. Jag svullnar oftast på natten.
#4 Har du kroniskt eller övergående?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
JAPP jag LIDER av det har gjort i 4 års tid snart, äter kombinations antihistamin, 2 Aerius + en Ranitidin mmorron och samma på kvällen, lindrar kanske under bättre dagar, men jag är aldrig fri. Betapred och Adrenalin spruta finns hemma, har åkt ambulans, blir så svårt sjuk, led, muskel smärtor, sväller igen, har även på insidan av kroppen, i bukhinnor, hjärnhinnor, njurar. Både Quinckes och nässelutslag, alltid. Så less så det finns inte.

Samma för mig oftast, vänster eller höger sida drabbas, ofta för att gå över på motsatt sida dagen efter. Har fysikalisk urticaria bland annat, så allt tryck mot kroppen förvärrar, sova -trycka av madrass kudde, sitta, bära, handdiska, allt tryck mot kroppen, har jag ett par jeans så ligger jag döende dagen efter. Stress och runt mens förvärrar massor.
Tack för länkar sundblomMaria :)
Det låter väldigt jobbigt för dig! ((((Kram))) Min har inte gått så långt, och nu har jag faktiskt varit utan att svullna på jättelänge. Jag önskar att man kunde hitta ett botemedel!
Men för nån dag sedan fick jag ett par nässelutslag, men jag vet inte utav vad.

Har inte läst att Angioödem kan sätta sig på insidan av kroppen som jag har men Hereditärt angioödem däremot, men tror iaf jag är utredd för det, ja jag vet inte min sjukdom finns kanske egentligen inte, jag kanske har plockat det "bästa" från en massa olika, man får inte vara dum :). Tror att detta utlöstes när jag hade ett extremt stressigt jobb, åkte på luftrörsinfektion fick antibiotika som jag inte tålde, efter det har det rullat på. Mycket som är jobbigt med detta, man får glädjas åt piggare perioder och sitt barn och annat smått o gott som förgyller en i övrigt grå vardag.
#6 Marion65. Mina symptom började redan när jag var barn. Men besvären kom i perioder, och yttrade sig mest i svullnader i läppar och ögonen. Ofta fick jag samtidigt urticaria över hela kroppen.
Men sedan i vuxen ålder började mina symptom likna allt detta vad SundblomMaria berättar i inlägg #7 och #11.
På varje infektionperiod och olika medicin och allt annat vad jag inte tålde förvärrades svullnader, och började smygande sätta sig i mina leder. Enligt flera läkarens bedömning, mögel kunde vara den som orsakade att min ledbesvär togs kroniskinslag. Flera bostad var jag har bott har visat sig vara angripen av fukt och mögel.
Jag önskar er och alla andra som kämpar med sin hälsa, att ni orkar hålla modet uppe ändå.
Varma Kramar. Pirkko

Hade man inte haft sin älskade dotter så hade man nog funderat över att fixa bort sig mer än en gång. Är slitigt att dras med detta.
Ja som du skriver blir man förkyld så angriper nässlor och ödem på en gång och man blir totalsänkt. HAr legat o krampat, vart på väg att svimma av mer än en gång pga detta, kan bli rätt obehagligt. en spark i röven åt alla värdelösa hudläkare man träffat också, inte en fråga eller vilja för att intresera sig i vad som händer med ens kropp, otrevliga mm mm. Enligt försäkringskassan är jag fullt frisk också.
#13 Jag håller med dig, att sjukdom vad vi lider av, är psykiskt påfrestande. Det kräver ibland mycker energi att orka tänka positivt ändå.
Bästa mötandet jag har fått av allergiläkarna, men det finns ingen botemedel. Att det gäller bara ta de medicin som finns, och hoppas att värsta anfallet går över.
Kram. Pirkko

Är nu i en dålig period och har svårt att kunna sluta alls med Betapred, blir oftast sämre efter en betapred kur och kan behöva lida så gott det går för att klara mig utan någon vecka efter avslutad kur, tjockar igen i halsen direkt jag bara tar några få piller, så less… en ren gnäll-tråd vart detta ser jag.
Hej!
Jag har haft det sedan barndomen, men inte vetet vad det varit till för ett par å sedan. Det är ingen läkare som sagt vad det heter. Det har jag själv hittat på nätet. Jag äter 1 tablett Loratadin (billigast) varje kväll. Annars vaknar jag av att mina läppar svullnar upp vid 4tiden på morgonen. Det har blivit värre sista 1,5 året. Förut tog jag bara tabletter vid behov. Jag har även nässelutslag om jag missar att ta tabletterna. Hårbotten insidan handleder samt arm o knäveck.
Mina besvär började när jag var ca. 10år inte så besvärligt då. De höll på till o från utan något system, vad jag kunde fatta, till 15årsålder. Sedan ett uppehåll till jag var ca 40. Nu är jag 55 och har haft besvär sista åren dagligen. Läkarna jag pratat med säger med en axelryckning att jag kan väl ta mina piller. De vet knappt vad diagnosen heter.
I och för sig fungerar tabletterna bra, men ibland när jag googlar och läser om besvären blir jag orolig, så jag gör bara det någon gång om året för att se om det kommit några nyheter.
Jag har aldrig hört talas om någon med dessa besvär. Ingen annan heller om jag någon gång nämner dem. PÅ jobbet har jag varnat att jag inte kommer om jag får mina svullnader. Ser inte klok ut. Vid mildare attacker ser det ut som en misslyckad botoxbehandling. Enligt mina sökresultat idag får jag väl vara glad att mina besvär inte är värre än vad de är.
#15 Ibland blir det bara så. Man måste ju kunna få berätta utan att försöka försköna tillvaron.. Om något är riktigt jobbigt måste man kunna berätta hur det är i verkligheten och jag är säker på att många finner någon tröst över att se att andra har samma "problem" som man själv. 
#16 Varmt välkommen hit!
Jag har testat att vara utan loradatin varje dag nu i flera månader utan att svullna. Jag får hoppas att det har gått över helt kanske, men just nu har jag lite svullen högerfot och ont i leden där utan anledning.'
Man får hoppas att det inte blivit kroniskt utan övergående Quickes ödem.
Styrke kramar till er alla.
Jag har kronisk urticaria och angioödem sen 4 år nu. Riktigt jobbigt periodvis, men än har jag aldrig fått svårt att andas iallafall, även om jag ibland svullnat i tunga eller svalg (kanske klarat andningen pga att det svullnat ensidigt).
Eftersom jag har rätt många utspridda sjukdagar så har jag beviljats särskilt högriskskydd av FK. Det kan vara värt att kolla upp. Man slipper då karensen, och arbetsgivaren slipper betala sjukpeng om man är sjuk (även av annat).
Är ju sällan jag är hemma flera dar i sträck pga detta.
Vad gäller medicinering så tar jag en astmamedicin som heter Singulair varje dag. Har inte astma, men läste mig till att den medicinen kan ha effekt på min åkomma.Tar också 2-4 loratadin per dag(clarityn) och ibland Aerius eller Cetirizin.
När jag får utslag, eller börjar svullna brukar jag ta claritynen (mängd beroende på om jag tagit dem tidigare samma dag eller ej, men upp till 4 st) plus 2 tabletter Cyklokapron. Cyklokapronen kan jag då ta 2 st, 3 ggr/dag i två dar om det behövs.
Oftast avtar utslag och svullnad när jag tagit ett par doser.
Emellanåt behövs dock betapred också.
Cyklokapron är också en medicin som jag råkade läsa mig till att jag kunde ta. På apoteken ser de ut som frågetecken när det står att jag ska ta det mot svullnad. Även läkare brukar vara ovetande.
Har turen att ha en allmänläkare som inte har nåt emot att testa mina idéer.
Cyklokapron är ju blödningshämmande, och tydligen så kommer svullnaderna och de blaffiga utslagen (mina nässelutslag brukar bli rätt svullna) av att det läcker vätska från blodkärlen. Tänk om man visste varför också…
Nåja, huvudsaken är att det funkar. Jag har fortfarande utslag flera ggr i veckan, men svullnaderna är inte lika frekventa, och det har blivit lite lättare att leva med eländet.
Att jag är ständigt trött har jag vant mig vid. Tur jag har ett jobba jag klarar och trivs med - synd bara att det inte är ett fast jobb.
Hoppas medicintipsen hjälper nån av er.

Ja gud, tack ska ta upp det med min Hudläkare, ska boka tid imorgon.
Jaa.. Usch..😔
Känns ju oftast värre än de ser ut.. Går lixom inåt mer. Finns mycket oförstånd kring detta, skitjobbigt..😞😒
Huh ja… Har Åxå kroniskt å konstant! :( Har bricanyl 0,5 mot astma me, får ta tavegyl uppemot 6 ggr per dag då de e de enda som hjälper, känns som ja badar i kortisonsalvor :(, Betapred mot riktigt akuta anfall. Tycker de e konstigt för läkarna verkar inte förstå de här.. De ser de som vanliga nässelutslag.. Ingen har nämnt quinkes eller angio för mig men själv vet ja ju att de e de. Känslan av hur man mår under ett riktigt utbrott kommer de nog aldrig att förstå :(. Tror mitt e stressrelaterat, blir värre direkt om de e stress inblandat å stresskänslig som man e ändå. Menmen.. Va väldigt skönt å få hitta hit å få skriva av sig lite. Tack!! :)