Allergier iFokus

Allergier

Etikettfödoämnesintolerans
Läst 19208 ggr
Humsi
0

Laktosfri choklad?

Hejsan!

Har varit laktosintolerant som bebis vilket jag senare växte ifrån men nu återfått som äldre. Har haft magkänningar sedan jag var cirka 15-16 och är nu 21. När jag först började känna besvären gick jag och testade genom laktosbelastning. Under första delen av testet gavs inget utslag utan det stegrade i stället under senare delen av testet vilket gjorde att sköterskan avfärdade mig med att det hela var inbillning och att jag kunde sluta gå runt och inbilla mig att jag var laktosintolerant.

Hursom så kände jag att jag mådde bättre utan laktosen och började därför använda mig av laktosfria produkter. Enligt mig har besvären minskat när jag använder dessa och ökar när jag använder mig av vanliga produkter. Dock har jag ju fuskat hit och dit och klämt en och annan vanlig glass och ibland inte "orkat vara den jobbiga" och be om laktosfritt vid besök eller kalas, vilket resulterat i magknip och illamående utan dess like.

Därför har jag nu bestämt att jag måste ta detta på allvar och slippa magont och illamående när det faktiskt finns dett sätt. Efter allt detta ordbajsande undrar jag således om det finns laktosfri choklad? Fazers wienernougat som finns nu till jul har jag hört ska gå bra och även after eight, men finns det något mer? Enda kravet är att det inte kan vara sojabaserat då jag inte tål det.

Tack på förhand :)
Humsi

[TrevorS]
0

Dessa har inte mjölk som huvudingrediens men kan innehålla spår av, vet inte hur känslig magen är på er.

Pratat om detta tidigare, flera som påstod att det inte fanns mjölkfria blockchoklader, men nu när jag kollade hittade 4 märken på Willys (glömde trodligen lappen där inne när jag skrev av dem) och 2 märken på Netto samt på Hemköp.

Finns några på lidl som är "mjölkchocklad" fast de är helt vegetabiliska, fast de heter bara choklad, så innehåller inte mjölk.

Även flera av Lindt's är mjölkfria. Dock kan några av dem som bakchoklad innehålla spår av mjölk.

Ett annat märke är Fantasty, vill då påpeka att kakaosmör inte är smör blandat med kakao utan kakaosmör är fettet urvunnet ur kakaobönan.

[TrevorS]
2

Har laggt till några till som är helt fria från mejeriprodukter:

Choklad - Tips!

kotickiha
1

Gamalt inlägg… men MÖRK choklad + dom Trevor har skrivit, kan jag säga. Har varit laktos i 4 år.

Ladydragon
0

3# det är lögn att mörk choklad inte innehåller mjölk….och det gör mig så irriterad att man slänger ur sig saker som man inte har koll på Skrikandes

tittar man i godishyllan i en matvaruaffär så hittar jag inte längre någon mjölkfri mörk choklad
minns inte alla märkerna just nu tyvärr

till och med Marabou som tidigare hade mjölkfri mörk choklad har nu tillsatt mjölk

det som jag har hittat just nu som funkar oki är Icas mörka blockchoklad som man hittar bland bakgrejerna

och som alltid läs noga på produkterna och lita aldrig på vad någon säger utan kolla alltid själv…..

JohannaEkroth
0

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

kotickiha
0

Jasså? Jag hittar mjölkfri mörk chokald men det är väl olika i olika affärer och var man bor?

[Alenzi]
0

Köpte laktosfri mjölkchoklad i Ungern, av alla ställen. MUMS!!!

[TrevorS]
0

Kolla min länk annars, jag har lagt upp flera olika sorters choklad som är helt mjölkfria även "mjölkfri mjölkchoklad".

[Alenzi]
0

#8 Men det är ju inget skoj ;) Tycker inte det är några problem att hitta mjölkfri choklad - däremot hade jag varit storkund om det funnits ett laktosfritt mjölkchokladalternativ i Sverige.

.. Så, eh, det kanske är lika bra att det är som det är..

Liinus
0

Vet inte om det finns i Sverige, Brunbergs choklad, de tillverkar både mörk- och mjölkchoklad som är laktosfria.

[Fröken P]
0

jag köper Fazers wienernougat, den är laktosfri och så god! Som tur är så kan man inte äta många bitar utan att bli illamående (jag blir det av för mycket godis) så jag kan unna mig några bitar då och då.

silverhuldra
0

#4 riktigt mörka och dyra chokladsorter brukar vara mjölkfria, däremot är inte de mer "vanliga" sorterna och billigare det. Marabou innehåller spår av allt, så det bojkottar vi helt i familjen, även vi som klarar dessa spår.

Kung markatta har en mjölkfri chokladkaka, Plamils ekologiska choklad. NOIR dégustation, 70% de cacao, ska vara mjölkfri. Men läs alltid på förpackningarna då innehållet kan ändras. Om jag har förstått rätt så ska det även finnas en choklad som är gjord på rismjölk, men den är en beställningsvara.

Veganbutiker på nätet kan ha mjölkfrichoklad.

Här kommer det en länk där man kan hitta lite smått och gott: http://www.goodstore.se/?tag=choklad

Mvh. Silverhuldra

Humsi
0

Hej, här är trådstartaren igen efter en evighet. Tack för alla tips och kul att fler hittat hit och skapat diskussion! Tyvärr har jag personligen ytterligare problem på chokladfronteb numera, jag har blivit känslig mot mandel, jordnötter och cashew vilket det finns spår av i allt känns det som :(

[ElisabethYL]
1

Varmt välkommen tillbaka! Glad

Vad tråkigt att det blivit värre.. Rynkar på näsan Det enda tipset jag kan ge dig just nu är att undvika alla nötter, tyvärr. Nötallergiker far oftast väldigt illa av nötter. Har själv sett ett allergianfall där just nötter var iblandat när jag var liten..

silverhuldra
0

Oj, det är tråkigt att du har utvecklat allergi mot nööter, mandel och jordnötter. Plamil har mjölk och nötfrichoklad.

http://www.goodstore.se/?p=2740

http://www.allergimat.com/produkt.asp?id=518

http://www.allergimat.com/produkt.asp?id=267

Den är inte den billigaste chokladen men det är kanske så att lite choklad då och då även om den är dyr är bättre än ingen choklad alls.

Mvh. Silverhuldra

Humsi
0

Tack både #14 och #15! ( och tack för chokladtipsen!, har sett dem på ICA faktiskt!)

Det känns surt men det är ju för det bästa. Tänkte dock att jag ska gå och göra ett test för att verkligen bekräfta så att jag inte undviker det i onödan, men nog är det läskigt allt, när det snörar ihop sig i halsen så jag chansar ju inte gärna förrän jag vet.

Just nu är jag dessutom i undrans tider över eventuellt glutenintolerans pga mina magproblem, trötthet, nedstämdhet samt hungerkänslor trots att jag nyss ätit, och till på köpet regelbundna utbrott av afte. Snart får man väl konsumera luft!

[ElisabethYL]
0

#16 Tycker du gör klokt att inte chansa i onödan. Förstår att det är jobbigt med regelbundna utbrott av afte, själv försöker jag undvika kryddstark mat samt alltför kallt eller varmt när jag har utbrott av afte. Det tar inte bort problemet, men för egen del tycker jag det lindrar besvären något.

Humsi
0

#17 Jo jag tror med det, det känns smartast så länge att låta nötter vara helt enkelt.

Aften är hemsk, som du beskriver så är kryddigt, varmt, kallt, salt, ja i princip allt uteslutet under utbrotten. Allt med smulor går också helt bort då det gör fruktansvärt ont när smul från t.ex knäckebröd hamnar mellan tandkött och insidan av munnen så att säga, där jag får de flesta utbrott. Att borsta tänderna är en pina. Men det är bara att härda ut, till slut går de ju ner och så får man respit innan nästa utbrott!

Ladydragon
0

På Apoteket finns det olika medel man kan prova mot Aften

själv använder jag Aftamed och tycker den funkar rätt oki dämpar smärtan lite och tycker det läkare lite fortare

är det riktigt urjobbigt så finns det Xylocain salva på Apoteket man kan smörja in Aften med se bara till att inte svälja salvan utan spotta ut den (står på förpackningen att man inte ska använda den i munnen) 
men enligt Sjukvårdsrådgivningen så kan man ändå göra det

Ida247
1

Det är en otrolig skillnad på Laktosintollerans och Mjölkallergi. 

Jag som är Laktosintollerant, (fick svar på mina magproblem för 5 år sedan) kan t.ex. äta viss mörk choklad även om det står att den innehåller mjölk, det jag dock undviker är choklad med olika fyllnader som ibland kan innehålla spår av mjölk och öven där laktos. 

Det jag lärde mig genom trial and error, var att även om det står på en förpackning "kan innehålla spår av MJÖLK, soya, och nötter" så betyder inte det är den innehåller laktos, utan står det i allergiinformationen "Mjölk, Laktos, Nötter, soya, osv…." så är det något jag helst skall undvika, men ofta när man kollar upp det noggrannare så faller exempelvis viss choklad ungefär i mitten på kartan. det för mig innebär att jag kan äta det till en viss gräns.

Det enda man får vara försiktig dock när man letar på forum är att graden av intollerans mot laktos faktiskt kan skilja sig från person till person. 

Vad jag äter utav det "vanliga" utan problem (mängd innan jag känner av något)

Geisha choklad - min stora last sedan evigheter ( för att den i fyllningen innehåller grädde. dem små några stycken, 37g kan jag äta en utan större problem, men den stora kan jag inte äta en 100grammare på en gång utan brukar dela upp en sådan i etapper. den mörka är likadant, chokladen är mörk, inte fyllningen.)

Kexchoklad - en liten inga problem, fler än fem, känner av det lite. men inga stora kramper x) 

Marabou Mörk choklad (Hela stora kakan utan känningar, innehåller mjölk, men uppenbarligen inte laktos. så testa dig fram!)

Marabou mjölkchoklad (jag får absolut inte ont i magen om jag äter en ruta eller två, så lösgodis-versionen (två rutor) ibland en lördag tar inte kål på mig. dock borde där stå lakos på den, för åt jag hela kakan på en gång får jag väldigt skakig mage) 

After eight - MUMS!

OST: 

x Gouda/Präst-ost (en skiva på frukostmackan skadar liksom inte min mage)

x Getost

x Fårost

x Fetaost (till en viss gräns, så jag äter inte en hel burk i min sallad exempel)

x Mozzarella

x Grädde och /eller creme fraiche i exempelvis såser (om någon glömmer av min intollerans, är inte alls hela världen, jag kan lugnt tugga i mig kycklingen ändå, tar bara mindre av såsen såklart, och skedar inte över min mat direkt, men det gör ingenting alls om där är lite på min kyckling om jag t.ex. äter en gryta. - brukar dock undvika att äta mer än en portion! hehe… ) 

sedan kan jag äta allt mjölkfritt såklart då det per automatik är laktosfritt också! men! OBSERVERA!!! att du kan inte ta för givet att du som mjölkallergiker kan äta laktosfria produkter. 

Delicatobollen i mängder!!! Chokladbollen gjord på VEGETABILISKT MATFETT :D

någonting jag dock får problem av om jag äter för mycket är:
Pulvermos (mack-mat osv.) 

Jag kan inte dricka en "vanlig" latte utan måste be om soya eller laktosfri på fik, men jag kan äta alla deras produkter bakade med mjölk eller grädde i, däremot undviker jag att ha grädde "på moset" so to speak, och även måste jag om jag inte beställer en "delicatoboll", fråga vart café vad de har bakat med för smör om jag är sugen på en chokladboll.

hoppas detta hjälper någon där ute… 
Jag råder ju er såklart att testa själva vart eran gräns går, ibland är den högre än ni tror! håll er bara borta från RENA mjölkprodukter. 

PS. Nu har Valio tillsammans med JAQDOR tagit fram laktosfri VIT choklad med crisp, mjölkchoklad och creme-choklad. :) hittade på ICA härom dagen. superlycklig! perfekt att baka med och göra mousse/fyllda muffins på!! :P

Ida247
1

Whoops! glömde!!!  http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Allergi-och-overkanslighet/Laktos/Laktostabell/

för att klargöra MIN situation :) kan jag ju kommentera på dessa. 

6g per 100gram

·Mesost - NEJ absolut nono för min mage, däremot KAVLIs mjukost fungerar av en konstig anledning……. 
·Messmör - NOPE big nono 
·Pulver till vissa vällingar och grötar* undviker, mest för att jag inte tycker om…. 
·Potatismospulver* här får jag vara försiktig
·Kryddblandningar* näh, behöver inte vara försiktig, man använder sällan 100gram kryddbladning i en rätt.! x) 
·Torra såsmixer* joo, här kan jag få problem, men inte med alla såsmixer… det beror faktiskt på märket. 
·Yoghurtgodis - om jag käkar kelloggs special med Youghurtflingor och Jordgubbar, eller ICAS crunchy med samma, så viker jag mig inte av smärta om jag käkar en skål på morgonen. :) för mängden i min skål, med den laktosfria yoghurten, är inte uppe i 100gram av youghurt, om du nu inte sitter och sorterar ut varje yoghurtflinga och bara äter dem som godis vill säga.. :))

Ladydragon
0

#20 #21 precis som du skriver så är det väldigt olika hur mycket laktos man tål….

några små påpekanden bara: 

Kan innehålla spå av mjölk m.m sant att produkten inte behöver innehålla mjölk överhuvudtaget kan räcka med att produkten görs i samma fabrik som mjölkprodukter och många företag skriver så för att vara överdrivet försiktiga reagerar man på produkten så är det inte deras fel typ…..detta ska ändras när minns jag inte 

Marabou mörk choklad den innehåller laktos men troligtvis inte så mycket 

After Eight finns varianter med både mjölk och utan beroende på var dom tillverkas så läs på förpackningen noga 

ost som man skivar: den är laktosfri så det är bara att äta på

Kavlis mjukost innehåller rätt lite laktos runt 0,5 g laktos

som alltid så är det viktigt att läsa på förpackningen och tänk oxå på att ju längre ner i innehållsförteckningen mjölk eller nåt liknande står ju mindre innehåller produkten mjölk 

på Ica finns det bra kort att ha i plånboken där det på ena sidan vad som innehåller laktos och alla konstiga namn mjölk och laktos kan heta i produkter och på andra sidan laktofria produkter och namn som är lätt att missta för mjölk och laktos (som mjölksyra=laktosfritt)

själv vågar jag enbart äta produkter som det står spår av mjölk på jag vet att magen inte klarar mer

redheadgeorgeous
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det har ju kommit en ny laktosfri choklad nu som hittas bland fairtrade och den med Stevia :)

Hannah

http://bokstavsmama.blogspot.com/

Ladydragon
1

#23 ååååh den chokladen får jag ta och leta efter i affären hittar jag den så tänker jag köpa på mig ett lager….. 🙂

Tack för tipset 🙂

ett litet tillägg finns även med vit choklad crisp och mjölkchoklad creme 

här finns länk till pressmeddelandet Länk

[Lilla Fröken]
2

Inte bra att läsa den här tråden på morgonkvisten.. nu blev jag ju sugen på choklad! Vit eller mörk.. mm…  :) Bra tipstråd!