Allergisk dotter?
Min dotter har den senaste veckan haft prickar på i stort sett hela kroppen och blir ofta väldigt röd och varm i ansiktet. Igår var vi på vårdcentralen där de konstaterade nässelutslag, men de kan ju inte säga vad de beror på. Vi har inga som helst allergier i familjen, så jag är inte van!
De tog ett blodprov och skrev ut antihistamin. Tabletterna ska ju räcka ett dygn, men hennes utslag är tillbaka på 3-6 timmar…
Eftersom det inte blir bättre antar jag att man går vidare med en utredning, så vi får väl se vad som händer. Är det någon som har tips på hur man kan lindra symptomen, annat än med mediciner? Hon har lite klåda, men inte så farligt. "Ömheten" i huden och värmen i ansiktet är det värsta.
När jag kommer i kontakt med rosor får jag vätskefyllda nässlelika utslag över hela kroppen, blir illamående och svimmar lätt, och när vi kollade det, ja, då var det ingen allergi men varje gång jag är i kontakt med rosblad får jag dessa utslag. Min allergireaktion brukar gå över på 1-2 dygn dock.
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Just nu är det ett väldigt klurande på vad det kan vara som framkallar det här. Hon har själv konstaterat att det ofta blir värre några timmar efter att hon ätit, både hemma och i skolan. Men det är ju väldigt olika saker hon har ätit under de här dagarna…
röda saker, rödbeter o.s.v kan vara något, själv blir mitt ansikte svullet, kliar och blir varmt när jag äter rödbetor
Ja, det var en teori vi hade. Tydligen hade hennes faster allergi mot "rött" när hon var yngre. Men det fnös bara läkaren åt… Vi fortsätter att fundera! Den här helgen är hon hos sin pappa. Ska bli spännande att se om det är samma sak där.
Jo, undvik "röda" saker, maträtter och blommor tills vidare och se om det blir bättre :)
Eftersom hon upplever att hon reagerar efter i princip varje måltid (?) nu kan det vara allergi mot t ex gluten eller mjölk, eftersom det finns i nästan varje måltid.
Jag har många tips, men det viktigaste just nu är nog att ni driver på för att få det utrett för man ska helst inte göra några kostförändringar innan man gör allergitest.
Vissa ämnen är lättare att undvika men om hon är allergisk mot gluten eller mjölk är det viktigt att det fastslås på ett sätt som läkaren accepterar så att ni kan få ett läkarintyg till skola. Ligg på.
Jag tror att allergier samverkar.. hon kanske reagerar mot pälsdjur också (antar att ni har hund) och att det och något i maten har påfrestat henne under en längre tid tills nu då hon reagerar starkt på det hon äter. Ta symptomen på allvar, även om de skulle försvinna är det ingen bra signal att hon fått så här tydliga nässelutslag. Kroppen kan vara påfrestad även fast det inte märks starkt alltid. Det kan vara flera saker som samverkar så att kroppen en vecka "ballar ur" och det är nässelutslag överallt, men bara för att det eventuellt blir bättre sen behöver inte problemet vara ur världen.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
På apoteket finns lindrande kylbalsam som kan hjälpa.
Säg till läkaren att ni vill göra allergitest för gluten, mjölk och pälsdjur.
Har läkarna sagt något mer till er?
Jag har likadant!!
Läkaren säger att det är nässelutslag,
Jag får dom 3-4ggr i veckan på hela kroppen, ansiktet blir kokt värmt jätte jobbigt! lider verkligen med din dotter!!!
Vi har faktiskt helt glömt bort det här. Hon har inte haft utslag eller "varmt ansikte" på länge nu!
Vad skönt! :)