Allergier iFokus

Allergier

Etikettfödoämnesallergi
Läst 7500 ggr
CelsiusT
2013-02-06 17:28
0

Mjölkallergi?

Ja, vi misstänkte ju då att jag var laktosintllerant så min läkare rådde mig att utesluta laktos helt ur kosten ett tag för att sedan åter igen prova laktos för att se reaktionen.

Jag var utan laktos i några dagar och blev helt symtomfri och pigg och glad och normal avföring och inga magsmärtor eller illamående. Provade då att äta några matskedar grädde och 20 min senare så låg jag med magknip, uppsvälldhet, gasbildning, diarré. Så vi gissade laktosintollerans.

Avstod alla mjölkprodukter och var då symtomfri igen. Köpte hem lite laktosfria produkter och igårkväll hade jag lite laktosfri grädde i maten till middag. På kvällen (några timmar senare) så blev jag orolig i magen och fullt mad gaser och känd emig konstig, tänkte att det kanske bara är sånt som händer ibland rent allmänt, det var absolut inte lika illa som när jag ätit laktos.

Idag till lunch åt jag resterna från middagen igår (hade då inte kopplat ihop magontet med middagen). Några timmar senare så känner jag mig orkeslös, trött (vilket jag är konstant), ingen energi eller förmåga att ta tag i saker och ting, snart får jag huvudvärk och illamåendet kommer krypandes och även den oförklariga störtgråten (som jag inte sett röken av på över en vecka nu men som förr infann sig lite titt som sätt). Ca 4h efter lunchen så har jag världens gasbildning, illamående och vrider mig i smärtor.

Jag har inte ätit något med laktos i, däremot så har jag ätit laktosfri grädde två dagar i rad. Skulle det kunna vara mjölkallergi? Eller är det något annat jag inte tål? Vad skulle det isf kunna vara? Några idéer? Känner att det vore bra att komma med lite förslag när jag pratar med läkaren nästa gång, hon är inte så bra på att hitta på vad det kan vara.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Pelzi
2013-02-08 11:42
1

Mjölk proetin allergi kanske?

http://emmaskaninselar.blogg.se/

CelsiusT
2013-02-09 01:12
0

#1 Ja, det är just det jag frågar efter. Kan det vara mjölkallergi (eller om man vill vara noggrann mjölkproteinallergi, eller ännu mer noggrann så heter det ju komjölkproteinallergi), eller kan det vara något annat jag inte tål och vad skulle det isf kunna vara?

Med mjölkallergi så har jag läst att det är vanligast att det uppträder hos små barn och att det försvinner oftast med tiden. Detta har ju dykt upp på mig som är vuxen (24).

Pelzi
2013-02-09 09:09
0

jag fick min mjölkproetin allergi när jag var 12 år  så ja det kan komma när man är vuxen också :P

CelsiusT
2013-02-09 15:51
0

#3 Okej. Vad händer dig när du äter mjölk? Klarar du inte av att äta något som innehåller mjölk alls eller är det vissa mängder du inte tål? Är det bara komjölksprotein du inte tål eller fungerar inte med get/får-mjölk heller?

Pelzi
2013-02-09 16:00
1

Jag är inte super allergisk men jag får ont i magen uppblåst fiser jätte mycket om jag dricker kanske 2 dl mjölk en gång så fick jag rejäla magknip som gjorde fruktansvärt ont så jag grät men det var för att jag ätit en stor bit tårta med mycket grädde på och dagen innan hade jag ätit en semmla också. men fuskar ibland som med choklad och lite tårta (tar då bort lit grädde så det bara är ett tunt lager grädde i bland visst jag får ont i magen men jag kan stå ut nån gång :P

Pelzi
2013-02-09 16:02
1

Jag klarar inte att äta nåt med mjölk i utan att få ont i magen och fisa mycket (och jag lovar det stinker när jag fiser om jag ätit mjölk) alltså i maten måste det vara mjölkfri och kan inte heller drick mjölk.                        Men i skolan om man ska ha mjölk fri mat så får man räkna med att få sörja som smakar skit och äta.

CelsiusT
2013-02-09 17:27
0

#6 Men alltså är du mjölk'protein'allergiker då? Alltså du klarar inte laktosfria mjölkprodukter heller? För dom symptomen låter ju som vanlig laktosintollerans?

Pelzi
2013-02-09 17:29
1

#7 nej jag klarar inte heller av laktosfia produkterna får samma sak då visst symtomen är lika det vet jag men det är just proetinet jag inte tål :/

CelsiusT
2013-02-09 18:28
0

#8 Okej. Har du testat dig för det? Eller har ni bara kommit fram till det genom att utesluta mjölken?

Pelzi
2013-02-09 19:39
1

#9 jag har testat och innan så kom vi ju på det men vi gjorde allergi test för att vara på säkra sidan att det inte är något annat :)

CelsiusT
2013-02-10 09:30
1

#10 Var gjorde ni allergitest? På vårdcentral eller sånt man köper på apoteket?

Pelzi
2013-02-10 11:25
1

Nej vi gjorde på sjukhuset det med sån där nål och sedan droppade dom över någon vätska :)

grodprinsessa
2013-02-10 18:25
1

Det kan ju också vara som så att du har IBS Vilket jag tycker låter mer rätt då du beskriver dig som orkeslös och så. Störtgråt brukar inte heller ha någonting  med allergi att göra. Kanske är det som så att det är något som är jobbigt psykiskt och då yttrar sig fysiskt vilket det gör till slut om man inte gör något åt det som tynger en. För när du beskriver sista "delen" låter det mer som en panikångestattack. 

I alla fall… du var aselak mot magen om du nu skulle vara laktosintollerant som utan att ens gett den en chans (några dagar är inte en chans) att återhämta sig lite efter daglig tortyr och då ge den grädde med laktos i. 

Sedan får du nog tänka över mera vad du äter. Är det fullkornspasta, ris, kolhydrater alltså så tror jag med på IBS men är ingen läkare fast du kan i alla fall inte koppla störtgråt=allergi och att gissa sig fram känns ju inte så gött heller. Är du hundra på att du inte tål nåt säg till läkaren att göra tester, även om dom inte är 100% så är dom en fingervisning.

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

CelsiusT
2013-02-10 18:37
0

#13 Ja jag läste faktiskt att typsika symptom på mjölkallergi är bla håglöshet, gråt osv (hade ingen aning om det innan)… Hittade det här

Nej störtgråten är absolut ingen ångestattack. Det har jag haft flera gånger och det är helt annorlunda. Detta är just störtgråt.

Läkaren sa att jag skulle göra så. Alltså vara mjölkfri några dagar till en vecka och sedan testa något med laktos i. Fick jag symptom så var det laktosintolerans och då kunde jag äta laktosfria produkter. Jag tog ändå några dagar vila efter att ha ätit grädde till det att jag började med laktosfria produkter. Hur menar du att jag skulle ha gjort?

Ja testerna kan ju visa allergi men det betyder inte att man inte kan äta något med mjölk i. Sedan kan dom visa att det inte är allergi och ändå kanske man inte klarar det alls. Det viktigaste är ju hur jag mår så det bästa är väl att testa sig fram och se vad man kan äta och inte.

grodprinsessa
2013-02-10 18:48
0

#14 Du får tro vad du vill jag personligen ser det snarare som att gråten kommer på grund av att man har ont och mår jäkligt dåligt. inte bara "kommer" Och panikångest yttrar sig på många olika sätt det med. 

Okej jag slutade med allt som innehöll laktos och det fungerade… då utsätter man sig väll inte för det som sabbar ens kropp? För går du mjölkfri är du ju utan både protein och laktos vilket resulterar i att det är en jäkligt konstig uteslutningsmetod till och med från en läkare… 

PRECIS! Testerna visar allergi och är man allergisk ska man inte äta det man inte tål. Logik på hög nivå. Det är onödigt att testa sig fram och prova "hmm nu har jag inte ätit mjölk på flera veckor, undra om jag fortfarande är allergisk"  tycker jag. De få gånger jag äter något med laktos i är det väldigt små mängder just för jag vet att äter man laktos åker det runt hela sockermolekyler i tarmarna och sabbar som egentligen skulle brutits ner och då får man stå sitt kast några dagar. 

Tror du att jag testar min nötallergi, citrusallergi och så? Nej man märker sambandet, nu har jag ätit detta och mår piss då kanske jag inte ska äta det igen. 

Och som sagt. äter du mycket spannmål mm kan det var IBS också.

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

CelsiusT
2013-02-11 11:48
1

#15 Ja, jag vet ju att det inte är panikångest, det vet jag vad det är och det är inte det här - det får du tro vad du vill om men jag känner min kropp.

Läkaren tyckte att det var bra att vara mjölkfri ett tag först så kroppen hann återhämta sig innan jag testade laktosfritt, eller ja det var något som vi kom fram till när vi pratade. När man utesluter mjölk och mejeri så utesluter man ju även laktos, sedan kan man testavad det är kroppen inte klarar.

Jag vet dom som testat sig för mjölkallergi och fått svar om att odm är mjölkproteinallergiker, men sedan kan dom ändå äta både ost, smör och annat, men vissa saker går inte. Sedan finns det även dom som fått testsvar om att dom inte är allergiska men att dom inte klarar någon som helst mejeriprodukt i verkligheten. Så testerna är väldigt ovissa och oexakta. Det viktigaste är ju att man mår bra, så om man märker att man mår bra utan mjölk så är det väl bara att köra utan mjölk, tester är ju egentligen onödiga.

Laktos testar man inte längre via provtagning då det är så individuellt, det är inte heller farligt eller skadligt att äta laktos även om man är intollerant, alltså är det bästa metoden att helt enkelt prova sig fram. Det är den metoden som man använder idag.

Även mjölkallergi är ofarligt. Man får ont och det är jobbigt, men det är inte skadligt på kroppen. Alltså är det inte skadligt att köra uteslutningsmetoden och sedan testa att utsätta kroppen för en liten dos och se hur stor dos man klarar och när man börjar reagera. Mjölkallergi kan man dock testa, men det är inte säkert att svaret varken bevisar eller motbevisar en allergi, så i slutenden är det alltid vad kroppen mår bra av som är det viktiga att följa.

Sen att du tycker det är onödigt, det får stå för dig. Men det är så man brukar göra. Nötallergi testar man inte genom att äta lite nöttre pga att det är farligt, symptomen man får är allvarliga och därför går det inte. Men allergier som inte är skadliga på sikt i kroppen eller ger allvarliga symptom kan man absolut prova sig fram.

[luneri]
2013-02-14 22:00
0

Låter konstigt om läkaren är dålig på att komma på vad problemet är. Det är ju hennes jobb. Kanske du kan gå till en annan läkare? I vilket fall som helst tycker jag du borde göra ett test och se om det kan vara någon form av mjölkallergi. Om du inte mår bra av mjölk tycker jag inte du ska tvinga i dig det, men jag förstår att det kan kännas skönt att veta hur det ligger till, så man har det på svart och vitt. 

Jag har själv besvär, annorlunda besvär, men funderar om det kan vara mjölkproteinet som spökar. En gång för alla hade det vart skönt att hitta lösningen på mina problem eftersom man inte vill gå omkring och inte veta vad det är för fel i kroppen hela tiden.

CelsiusT
2013-02-15 11:52
0

#17 Vad menar du med att läkaren är dålig med att komma på vad det är? Hon gissar ju nu på mjölkallergi och vi försöker testa nu om det är det.. Vad är det för dåligt med det?

[luneri]
2013-02-16 09:39
0

"Känner att det vore bra att komma med lite förslag när jag pratar med läkaren nästa gång, hon är inte så bra på att hitta på vad det kan vara."

Du skrev som jag citerade från ditt inlägg att hon är dålig på att komma på vad det är. Kanske jag missförstod vad du menade, och ber isåfall om ursäkt. Jag har inte läst hela diskussionen så kanske har jag missat något ni tagit upp i såna fall.  

Jag har stött på läkare som inte vet vad de gör nämligen, och vissa fall har det varit i allvarliga situationer.

CelsiusT
2013-02-16 09:55
0

#19 Jo men så är det väl alltid med läkare, att dom är lite halvt tafatta med att komma på vad det är så det är ju alltid bra att ha med sig egna tankar och idéer.

Men hon är inte dålig och hon tar det på allvar, det är ju det viktigaste.

sorthy
2013-03-25 16:53
2

Ett problem som inträffar om man länge har gått med någon form av allergi eller intollerans är att kroppen till slut inte tål någonting. Då får man gå på en eliminationskost under 1-4 veckor. Därefter plockar man in nya livsmedel ett i taget. Vid en reaktion plockar man bort den igen och prövar något annat. Det har visat sej att många gånger så är huvudorsaken till problemen något annat än vad man tror. Kan man få tarmen att läka ordentligt så klarar den ofta en hel del. T ex är det ganska vanligt att personer som inte tål gluten inte heller tål laktos. Slutar de med gluten så kan de åter dricka mjölk Detta är bara ett exempel.

Om det "bara" är laktos så finns det idag produkter som verkar i tunntarmen där enzymet för att bryta ner laktos normalt finns. Tyvärr så verkar de flesta "lactospiller" i magsäcken och inte i tunntarmen. Mej veterligt så är det bara lactosolv som jobbar direkt i tunntarmen.

Lycka Till

IdaT
2013-08-29 10:34
1

(nu vet jag att jag drar upp en gammal tråd, men tänkte att det kan vara bra om någon söker information om ämnet).

#15 Jag har konstaterad mjölkproteinallergi som gav mig symptom liknande en depression, även när jag inte hade ont var jag ledsen, så det är uteslutet i mitt fall att det beror på smärta. Jag rannsakade verkligen mig själv och kunde inte hitta något som skulle ge mig sådan depression att jag blev så orkeslös som jag blev. När jag tog bort mjölken (utan övriga förändringar i min livsstil) försvann dom depressionsliknande symptomen.

#0 Har du fått en diagnos?

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

CelsiusT
2013-09-01 11:10
0

#22 Nja. Vi har konstaterat att jag inte klarar att äta mjölk och att jag inte heller klarar laktosfria mjölkprodukter. Så "troligtvis" är det mjölkallergi och läkaren betraktade mig som mjölkallergiker. Är det att få en diagnos? Jag har nu iaf levt mjölkfritt och mår jättebra….tills jag får i mig mjölkprotein (glömmer ibland att läsa på förpackningar, mjölkprotein är ju sånt som dom stoppar i allt möjligt idag).

Märker absolut att den här gråten och orkeslösheten beror på mjölken. Känner mig så lätt och pigg utan mjölk.

sorthy
2013-09-01 16:06
0

Är det en allergi så går det att ta ett prov för att få det bekräftat. Och det bör man göra. Allergi är allvarligt , en intolerans är "bara" jobbig. Be din läkare testa om du är allergisk mot mjölk. Men uteslut mjölk i alla fall om du mår bra av det

CelsiusT
2013-09-01 17:18
1

#24 Vad skulle det hjälpa mig att veta om det är en allergi enligt ett test? Enligt min läkare så är man laktosintolerant eller mjölkproteinallergiker. Eftersom det verkar vara mjölkprotein och inte laktos så antar jag att det är en allergi. Själv har jag läst att dom där testerna inte är så mycket att hänga i granen när det gäller just mjölkprotein och jag har vänner och bekanta som fått varierande svar som inte stämmer överens med verkligheten. Så därför har jag inte jagat på min läkare att vi skulle testa detta, vi har pratat om vad jag kan äta och inte äta och vad jag bör tänka på osv men hon har inte tagit upp och pratat om att ta något test mot mjölkallergi och jag ser som sagt inte själv någon vinst i det så jag har inte legat på om det.

OlgaMaria
2013-09-01 17:30
0

#25 Jag tycker du resonerar helt rätt. Läkare brukar ändå säga att det enda sättet att veta säkert är att utesluta mjölk och sen provocera. Skönt att du vet vad som gäller för dig!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

CelsiusT
2013-09-01 17:34
0

#26 Då kanske det är därför som min läkare inte tagit upp det här med test mot mjölkproteinallergi eftersom vi redan uteslutit och sedan provocerat och fått ett tydligt utslag.

OlgaMaria
2013-09-01 18:02
0

Ja!

Allergeko
2013-09-06 00:52
0

Det låter klart att di inte tål mjölkprodukter. Din inlägg är lite rörig och jag har känsla att du blandar lite ihop detta med laktos och mjölkproteiner. Om du är laktosintollerant så kan inte kroppen bryta ned laktosen( socker) i mjölken men är du mjölkallergisk är det proteiner i mjölken som är problemet. Läkarna brukar säga att utesluta mjölk ur kosten och då menas all mjölk även laktosfriitt!!! När kroppen avgiftas så ta det precis som ovan skrivet upp till 3 mån. Efter det kan man testa laktosfriitt. Men är det proteiner som din kropp inte tål kommer du att känna skillnad ganska snabbt. Kom ihåg mjölken göms under många namn och finns i många produkter tex buljongtärning, tandkräm osv. Googla på mjölkbenämningar så får du massa namn som betydde mjölk i produkten. Och till sist det är inte ovanligt att man känner lite personlighets förändring trött irriterad, grinig barn blir snabbare påverkade. Lycka till!

CelsiusT
2013-09-06 09:31
0

#29 Jag vet precis skilladen!!! Jag är mjölkallergiker och det här inlägget är gammalt. 

Tråden kan för min del låsas.

jen83
2013-11-07 23:32
0

Ser at deta e en gamal tråd men at de int skule va nåt at henga i julgranen at ta prov på om du e alergisk mot mjölk eler int e skitsnak rent ut sagt! E d nåt ja kan så e d just magar å mjölk alergi veldit bra då ja ha en son som opererat bort störe del av tuntarmen å derav blivit alergisk mot mjölkprotein å mjölksocker aa mjölk hel enkelt som du prat om! Å få han i sej mjölk så bli han sjuk å d e int lite sjuk han spyr å få diare ont i magen som fan! Likså om han få d på huden så svulnar den up å bli röd å d bräner å svider på han! Enda ggn ja ha hör om at lekarvården int jör test e om d e laktosintolerant man mistenker fö d gå int at testa på prov! Men at Du påstå at dom prov int e tilfölitliga som dom jör fö at testa om du e mjölkalergiker d e skitsnak me tanke på at dom ta blodprov å skikar iveg å kolar, dom utseter dit blod fö mjölk! likaså priktester så utseter dom dej fö mjölkprotein i din hud! låt nog som at om de du skriv ang at den lekaren Du trefat int tyker ni behöv jöra nåt prov, trolitvis int ska vara lekare! Int nåt ila menat mot dej men d kan faktist va anat Du reagerat på som behöv koma fram !

IdaT
2013-11-08 00:20
0

#31 Det finns visst blodprov för laktosintolerans. Utöver min mjölkproteinallergi har jag ärftlig laktosintolerans (tydligen något som gör att man kan konstatera att den är just ärftlig), konstaterat genom blodprov. Att man brukar säga att blodprov inte är tillförlitliga beror på att man kan reagera på något även om blodprovet säger att man inte är allergisk. Till exempel visade mitt blodprov att jag inte är allergisk mot soja, men det hindrar inte att jag spyr när jag får i mig det.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

jen83
2013-11-08 00:40
0

Aa d kan visa om du ha erftlighet men d e ju int riktit d ja menade på henes då hon int skrivit nåt om erftlighet på laktos! Å om de int visa på blodprov at man e alergisk så e man garanterat överkenslig å d e skilnad men nog så jobit men endå skilnad å ja ha int sagt at hon int e alergisk utan at den lekare som hon påstås sagt at hon int behövt ta nåt prov verk gansk konstit! Då lekare e veldit noga me at ta prov på just sånt ner d jeler födoämnensalergier då d kan få alvarliga följder! Överkenslighet å alergi kan ytra sej på veldit liknande set men d e int sama sak å tyker endå fö henes skul at hon borde kola up d med prover! fö om d e så i framtid at hon av nån anledning skule behöv nåt intyg eler nåt sånt på deta å dena lekare int fins kvar så kan hon koma at stöta på veldiga poblem om de int fins provtagning eler nåt på deta! Då vi ha hat många olika lekare til min son jenom åren å ala ha vat noga me at de ska finas prover på hans alergier!

OlgaMaria
2013-11-08 08:53
1

#33 Jag förstår att det har varit viktigt med prover i ert fall, men det måste inte alltid se ut på det sättet.

Jag har nyligen (1 år sen) lyssnat på en föreläsning om mjölkallergi från en överläkare på barnkliniken på sjukhuset i stan. Hon sa bland annat att man gått ifrån att skilja mellan allergi och intolerans (jag pratar bara om mjölkprotein och inte om laktos här). Antingen tål man mjölk eller så gör man det inte. Hon sa också att en viss typ av symtom tenderar att oftare visa sig på allergiprover medan andra symptom sällan visar sig på prover. Nu kommer jag inte ihåg alla symptom hon gick igenom men i alla fall så brukar proverna vara tillförlitliga vid hudproblem som eksem och utslag, medan proverna oftast inte visar något vid smärta i magen. T ex. 

Hon sa i alla fall att pga detta så gör man ibland blodprover och ibland inte, och att det enda sättet att veta säkert är att utesluta mjölk och sedan provocera (på olika sätt beroende på symptomen och hur länge man har haft uppehåll). Om man inte tål mjölk måste man också själv utvärdera ifall man tål små mängder eller inget alls. Ibland kan nämligen proverna ge starka utslag, utan att man upplever några symptom. Man kan inte bara gå på prover utan den egna erfarenheten är viktigast.

jen83
2013-11-08 09:01
0

De va intresant,vad va d fö förelesning? Fö d ha ja alrig hör talas om då min son om han få i sej mjölk av nåt slag få extrema smertor,kreks som en galning,diarré,samt om han få d på huden så svulnar han å få en rodnad Inga eksem å en bränande kensla samt svidande! Men som sagt sejer int at hon int ha nån alergi men va ja ha fö erfarenhet av lekare å som sagt vi ha trefat många olika då min son ha opererats på olika sjukhus å trefat olika specialister både i sthlm,Göteborg,Linköping,Motala,sen vanliga på barnmotagningen som vi tilhört! Derför ja ifrågasate!

OlgaMaria
2013-11-08 09:10
0

#35 Mjölkskola för föräldrar till mjölkallergiska barn, på Västerås sjukhus. Min son och dotter är också drabbade, fast hos min son verkar det ha växt bort nu.

Jag är inte förvånad att det syntes på proverna hos din son då ju huden reagerar kraftigt på mjölk hos honom. Sen är det ju alltid en fördel om erfarenheten och proverna säger samma sak, då vet man extra säkert. Läkarna som ni träffat är säkert tacksamma för proverna som bekräftar det ni erfarit. Då vet man att man inte behöver leta vidare efter anledningar till symptomen.

Mina barn har för övrigt inte gjort tester, vi har fått köra uteslutningsmetoden i samråd med läkare och det har varit tillräckligt för oss, läkare och förskola.

jen83
2013-11-08 09:39
0

Men nu e d så at min son ha int börj reagera på huden föns nu senaste 3 månader så de e bero int på d at de ha synts på prover :\ Men deta e et gansk stort emne så altid ler man sej nåt nyt men tyker endå d låt konstit at lekarna sejer på så set! Fö va ja ha kunat lesa mej til å even lekare å ha even lysnat på anra som ha barn me konstaterad mjölk alergi så e ju upblåsthet int et teken på mjölkalergi utan just på laktosintolerans eler möjlitvis överkenslighet :\ Men som sagt de e et bret emne å hel tid ler man sej nya saker å de e bra d spesielt om man selv Ha alergi eler Ha barn me de :) Men va sönt at din sons verka Ha vuxit bort :) vår yngsta doter hade oså mjölk alergi ner hon va yngre visa oså på blodprov men hon fik smertor i mage å stenhård avföring men nu e hon två år å ha börjat sakta venja sej vid vanlig mjölk å d funkar gansk bra hon e fö tidit föd så henes tarm va nog fö omogen hel enkelt