Allergisk mot duntäcke?
Har hostat (tjock slemhosta) och är slemmig bak i näsan sedan början av juli. Började när gräspollensäsongen satte in. För fyra veckor sedan fick jag Rinexin, Pulmicort Thurbuhaler, Bricanyl och Acetylzystein. Känner ingen förbättring. I natt slog det mig att det kanske kan vara duntäcket som jag använder året runt. Tunt täcke på sommaren och tjockare på vintern. Tvättar dem regelbundet och byter lakan 1 gång i veckan. Är det någon här på forumet som har upplevt allergi mot duntäcken?

Får jag fråga vad du använder för skölj samt tvättmedel?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Jag är lite känslig mot dun och kvalster, damm och pollen, även parfym och kemiska ämnen. För mig fungerar det bra att sätta något mot ansiktet och lukta och andas in ordentligt. Då känner jag om jag reagerar på det eller inte. Testa det. Eller så testar du att ta bort allt dun ur sängen och se om du mår bättre på natten.
När du tvättar täcke (+ kudde?). Vilken temp har du? Vid 60 grader dör kvalster. :)
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Jag har haft samma tvättmedel under alla år, oparfymerat och godkänt av Astma och Allerigiförbundet. Även duntäcke har jag använt länge men efter årets pollensäsong gick inte hostan och snuvan över. Tvättar alla lakan, kuddar och täcken på 60 grader.
Läste på någon sida på internet att man inte blir sjuk av dunet utan av kvalster. Ville därför höra om någon upplevt allergi mot dun.
Ska testa att byta täcke och se om det ger med sig.

Du kan ju annars testa kvalsterskydd. http://www.medeca.se/kvalsterallergi/acb-kvalsterskydd
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Det låter väl som att det inte är kvalster då utan antagligen dun. Damm eller parfym borde det ju inte heller vara då du tvättar ofta. Man kan visst vara allergisk mot dun i sig självt. Du får väl byta ut sånt som har dun i sig.
Tvättar man täcke och kudde varannan månad i 60 grader så håller man kvalster borta (och behöver då inte ha kvalsterskydd).

#5 Mer miljövänligt med kvalsterskydd då duntäcken går sönder av tvätt.
Tack för era synpunkter. Byter täcke redan i kväll och hoppas det ger med sig med nästäppan och hostan. Älskar dock mitt duntäcke så ett kvalsterskydd på täcket kanske kan vara en idé borde ju bädda in allergenerna från dunet.

#6 Det har du rätt i!
#7 Ja, det så klart. Funkar kvalsterskydd mot dunallergi? (tänker också att det borde funka men vet ej) Fast jag tycker det verkar bättre att byta täcke.

#8 Även andra täcken kan tvättas sönder.

Ja men om det inte är kvalster utan dun som är problemet kan man ju ha ett "vanligt" täcke, och inte behöva tvätta det så ofta.
VildaVittra
Har du egen erfarenhet av kvalsterskydd. Jag står i valet och kvalet att investera i ett sådant, men det kostar ju en del, så lite personlig input vore bra.
Jag kan inte använda duntäcken, det är ju fjädrar.. jag kör fibertäcken och det går alldeles utmärkt! Jag tål inte fåglar så det är inte konstigt att jag heller inte tål duntäcken :)
Hittade detta om någon är intresserad:

Jag tål inte anddun med däremot gåsdun. Så ja de kan vara så att du inte tål dunet :)
Har just fått svar på allergitestet. Jag är inte allergisk mot kvalster så nu åker duntäcket tillbaka i sängen igen. Hostan kvarstår dock så nu vidtar ytterligare undersökningar.

Du är inte allergisk mot kvalster, men är du allergisk mot dun?
Jag har fortfarande hostan kvar trots att jag tagit bort duntäcket för tre veckor sedan. Så jag tror inte att det är det felet.

Du har inte dun i kudden antar jag? :) Det kan ju också vara något helt annat, t ex i kosten.
Utredning pågår. Kan komma från magen eller så är det kronisk bronkit.

Okej. Hoppas du får svar! :) Du kan ju fundera över korsallergier till pollen, kanske framför allt gräspollen? Finns en bra lista över korsallergier här på startsidan.
Testet visat allergi mot timotej och gråbo men inte kvalster och häst, katt, hund. Däremot vet jag att jag får astma av marsvin.

Ja, finns många korsallergier där som du kanske reagerar på. Timotej är ju en form av gräs så kolla under Gråbo och Gräs. Vete är väl det man får i sig mest av kanske av de korsallergenerna.
Många är allergiska mot morgontidningens trycksvärta. Sen kan det nya å mer under dagen varefter man utsätts för allergener. Till sist så kan man tro att det är ett äpple som utlöser allergin fat det var trycksvärtan som startade det hela. Så man får nog fundera vad man gör varje dag. Skriva dagbok någpn vecka kanske.
Ursäkta alla stavfel! :)