Annons:
Etikettallmänt-om-allergier
Läst 16090 ggr
AnneN
2011-02-03, 04:18

Piller mot reaktion på laktos/gluten

Idag då jag var på apoteket så passade jag på att fråga om det fanns någon medicin man kunde ta antingen dagligen eller tillfälligt för att magen ska hålla sig lugn de gånger jag ska äta något som innehåller gluten.

Fick då till svar att det finns både tabletter som man kan ta dagligen och tabletter som man tar i samband med att man äter det man är överkänslig mot.

Eftersom jag visste att jag idag skulle äta pizza vilket innehåller en massa mjöl = gluten och att magen pajjar totalt varje gång jag äter sådant (vilket inte är ofta nu mera) så köpte jag hem de piller som apotekaren sa att man ska ta tillfälligt. Dessa heter Lactrase och enligt beskrivningen är de till för personer som är laktosintolleranta eller har andra mag-/tarmbesvär och jag är så glad att jag köpte dessa för min mage har hållt sig lugn trotts pizzaätandet Skrattande

Tänkte att det kanske finns fler här som kan ha glädje av att veta att dessa tabletter finns att köpa receptfritt på apoteket.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
riiffen
2011-02-07, 17:38

Det var ju jättebra! :) hade ingen aning om att det fanns.

medarbetare på allergier.ifokus .

AnneN
2011-02-07, 18:48

#1 Näe det visste inte jag heller innan, men tänkte att det finns ju piller för allt möjligt så var värt att fråga iallafall Skrattande

_**/Mvh Anne

[Tassy]
2011-02-12, 17:00

Nämen, laktas är ju det enzym som laktosintoleranta saknar. Det kan omöjligt påverka glutenallergi tyvärr. Gluten är något helt annat.

AnneN
2011-02-12, 19:20

#3 Tydligen så kan de användas även vid gluten och även vid en del andra mag/tarmbesvär för att lindra.

_**/Mvh Anne

[Tassy]
2011-02-12, 23:18

Jag skulle absolut inte våga lita på det tyvärr. Finns det någon källa som jag kan få ta del utav?

AnneN
2011-02-13, 00:47

#5 tyvärr min enda källa är det kvinnan på apoteket sa och mig själv då magen inte bråkat då jag tagit pillret trots att jag ätit vanligt bröd vilket annars följs av magproblem inom några få timmar.

_**/Mvh Anne

Annons:
[Tassy]
2011-02-13, 00:54

Nu blir jag nu nyfiken på detta. Glutenallergi uppkommer ju utav att tarmarna inte klarar av att bryta ner gluten, vilket skadar tarmluddet.

Enzymet laktas har som enda funktion att bryta ner laktos. Det borde i teorin vara rent omöjligt att det påverkar hur tarmen bryter ner gluten.

Hur fick du din glutenallergidiagnos? Har man gjort gastroskopi? Blodprov kan vara falskt positiva.

AnneN
2011-02-13, 00:57

#7 Jag har inte fått diagnosen fastställd ännu, tog blodprov men de var negativa.

Men uteslutningsmetoden säger att det måste vara gluten eller ev något annat i vete som jag inte tål då magen pajjar så fort jag ätit något som innehåller mjöl och är hur bra som helst då jag inte äter mjölmat, mm.

_**/Mvh Anne

[Tassy]
2011-02-13, 01:02

Det låter himla märkligt alltihopa. Det känns som om det saknas en pusselbit här. Man ska ju kunna lita på personalen på apoteket, men jag har i ärlighetens namn inte hört talas om något liknande. Inte när det gäller gluten alltså.

Men fungerar pillret för dig så är det ju bara att köra på. Om det så bara är placebo så är det väl värt det för att slippa onödigt lidande resonerar jag. Glad

AnneN
2011-02-13, 01:06

#9 Ja jag tycker också att det låter konstigt, men ska driva vidare utredningen så jag får veta ordentligt vad det är som händer. Har ju aldrig varit allergisk då jag var yngre, men nu senaste åren har allergierna börja poppa upp en efter en, så det känns ju som att något måste vara fel någonstans ändå.

_**/Mvh Anne

[Tassy]
2011-02-13, 01:09

Jo det verkar vara något i "botten" som har triggat igång alltihopa. Vanligt är ju då just besvär ifrån mage och tarm, vilket kan bottna i t.ex. glutenallergi.

Just gluten verkar vara ett extra klurigt mysterie, som jag nämnt i andra trådar så är min far t.ex. bergssäkert glutenallergiker, men inga prover/biopsier/kameror visar ett dugg. Ändå blir han allvarligt sjuk om han äter för mycket mjöl/gluten? Kanske är det samma sak med dig.

Jag fick en befängd idé att be pappa prova dessa tabletter också för att se om han får samma typ av positiv reaktion.

AnneN
2011-02-13, 01:18

#11 Ja det är mycket möjligt att han och jag har samma… Min läkare sa att det är ganska vanligt att man kan vara glutenintollerant utan att det syns på några prover alls.

Kanske kan tabletterna hjälpa även för han, kan ju vara värt att testa.

_**/Mvh Anne

[Tassy]
2011-02-13, 01:20

absolut. Jag ska ta upp det med honom.

Annons:
Miralicia
2011-02-28, 18:38

Hittade en länk till den här tråden från annat håll och kände att jag var tvungen att regga mig och förklara hur det ligger till.

Gluten finns det definitivt inga tabletter emot eftersom det är en immunologisk reaktion där immunförsvaret "slår bakut" och skadar tarmens förmåga till näringsupptag.

Däremot vid laktosintolerans så får man ren reaktion pga otillräcklig mängd av laktasenzym så att kroppen inte klarar av att spjälka laktosen utan att den ligger kvar och jäser i tarmen, för att motverka det så kan man tillsätta laktasenzymer ihop med att man äter mat innehållande laktos, så hjälper det till att spjälka laktosen i just det man ätit. De tabletter som det talas om i länken du ger i inlägget nedanför är just tabletter med laktasenzymer.

DET FINNS ABSOLUT INGA TABLETTER MAN KAN TA SOM GÖR ATT MAN KAN ÄTA GLUTEN OM MAN ÄR GLUTENINTOLERANT; DVS ATT MAN HAR SJUKDOMEN CELIAKI!!!!!!

Glutenintolerans/Celiaki är en sjukdom som kräver livslång diet! Det räcker med så lite som ½ smörgås 1 gång i veckan för att tarmen ska hållas konstant förstörd!

Odiagnostiserad celiaki eller slarv med kosthållningen vid konstaterad celikai kan markant öka risken för flera allvarliga följdsjukdomar. Infertilitet, påverkan på sköldskörtelns funktion, benskörhet, näringsbrist, anemi, elakartade tumörer i tunntarmen (lymfom) för att nämna några följder som en odiagnostiserad/misskött celiaki ökar risken för.

Däremot så är det ofta så att personer som senare får en diagnos på celiaki har upplevt sig som laktosintoleranta under en kortade eller längre tid. Detta beror på att laktasenzymerna som spjälkar laktosen håller till längst ute i tarmluddet, men vid celiaki så förstörss tarmluddet och därigenom så finns det ingen plats för laktasenzymerna så att man då får symtom liknande laktosintolerans även om det egentligen är celiakin som är grundorsak till problemen. Ett flertal som upplevt sig som laktosintoleranta och senare fått celiakidiagnos klarar senare när tarmens slemhinna och tarmluddet läkt ordentligt av att äta vanliga mjölkprodukter och bryta ner laktosen igen.

[Tassy]
2011-02-28, 19:02

#14 Tack för ett mycket bra svar! Glad

[Tassy]
2011-03-19, 15:56

Läste en intressant post inne på kolhydrater iFokus som fick mig att tänka på denna tråd;

När man har celiaki förstörs ju tarmluddet/tarmväggen tar skada. Det är även här i denna tarmvägg som laktasenzymet som bryter ner laktos bildas. Med andra ord så kan det vara därför celiakidrabbade får "effekt" av laktastillskott. Effekten gäller då dock bara laktosen, gluten har det ingen effekt på som nämns ovan. Glad

AnneN
2011-03-19, 22:39

#16 Okej, men för mig som regaerar på gluten, inte laktos, så har iallafall reaktionen uteblivit då jag tagit dessa tabletter de få gånger jag äter något med gluten (tex om jag blir bjuden på middag)

_**/Mvh Anne

Peak303
2013-11-18, 16:52

Drar upp denna tråd igen då jag är väldigt intresserad utav att veta om det verkligen finns tabletter/liknande mot gluten. 

Om dessa nu fungerar, är det allergi eller intolerans?

Är själv glutenintolerans och mår fruktansvärt dåligt av både gluten och laktos..

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Upp till toppen
Annons: