Cornflakes som glutenintolerans
Tidigare var var en del av alla kelloggs cornflakes glutenfria men nu är där både stärkelse och annat i. Nu finns det enbart några få sorter som är special gjorda för glutenintoleranser/allergikers som går att köpa. Men dessa som allt annat kostar så himla mycket.. :/ Har hört att det i glutenfri mat finns en viss mängd vetestärkelse i maten som är klassad som glutenfritt. Men man vågar ju inte riktigt äta något sådant längre när det står stärkelse.. (I alla fall inte jag) Någon mer än jag som blev smått arg på detta? Och hur har ni gjort? (Kanske hamnade i fel grupp?)
-' Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Ja, det är trist att det är som det är.
Vi köper cornflakes från det glutenfria sortimentet ibland men ingen av oss i familjen äter det regelbundet så det spelar inte så stor roll med kostnaden.
Ja, i glutenfria varor finns det ofta vetestärkelse vilket inte alls alla tål, så man får läsa alla innehållsförteckningar.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Det kan finnas väldigt mycket vetestärkelse i glutenfri mat, vilket stör mig då jag är veteallergiker och inte tål stärkelsen alls. Just flingor är otroligt svårt att hitta om man inte vill äta dom svindyra varianterna som är specifikt gjorda för att vara glutenfria. Jag brukar dock köpa AXAs havreflingor som står bland de vanliga flingorna, det är dom enda jag hittat där som är helt vetefria. Annars är det tyvärr dom dyra glutenfria varianterna som gäller. Det finns en anledning till varför jag nästan aldrig äter flingor längre, det kostar alldeles för mycket..
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.