Etikettallmänt-om-allergier
Läst 1915 ggr
arandeira
2013-11-21, 18:21

Allergi

Kan en allergisk reaktion bli triggad av ett mentalt tillstånd? Så som depression, ångest eller oro? Nu menar jag ganska svåra reaktioner, inte att det bara kliar i ögonen. 

(Postar detta på flera forum - Allergier, Hälsa och Psykologi)

OlgaMaria
2013-11-21, 18:56

Jag tror det är vanligare att det är tvärtom - att allergier ger psykiska symptom.

Men sen är ju depression en belastning på hela kroppen som kan utmatta olika funktioner i kroppen och allergier kan uppstå.

Det är en komplicerad fråga du ställer, men kroppen är komplicerad och allt påverkar varann. En belastning kan alltid leda till fler belastningar och nya symptom.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

arandeira
2013-11-21, 19:03

#1 Jag har haft det ganska jobbigt psykiskt under en lång tid, till och från. I höstas förra året fram till vårkanten mådde jag väldigt dåligt och under den tiden "utvecklade" jag (vet inte riktigt vad jag ska kalla det…) en allergi. Vet inte mot vad men mina symptom är (enligt mig) ganska allvarliga och det är främst ansiktet som drabbas men också i viss till måttlig grad luftvägarna. Jag fick många reaktioner under den här tiden men sedan över våren och sommaren blev jag bättre och fick inte en enda reaktion. Men, för ett par veckor sedan började jag känna mig sämre igen, och idag fick jag ytterligare en reaktion. Mitt sinne är den enda kopplingen jag kan komma på…

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

OlgaMaria
2013-11-21, 19:24

Det kan ju också vara så att både ditt mående och dina allergiska symptom har samma orsak - det kan vara någon obalans i kroppen som leder till både allergi och dåligt mående. När man är väldigt allergisk är det inte konstigt att man också mår psykiskt dåligt. Jag tror nog mer det är allergin som får dig att må dåligt, än tvärtom.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen