Allergier iFokus

Allergier

Etiketttips-och-råd
Läst 5278 ggr
Peak303
1

Utslag, från vad?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dessa kom ganska plötsligt och jag har ingen aning om vad det är. Jag har fått dessa utslag över hela armarna, men hittar inte någon annan stans. 

Jag börjar bli väldigt orolig då jag har kaniner och har haft det i mer än halva mitt liv och vill verkligen inte att det ska vara något med dem. Tänker också lite här, att skulle det vara allergi mot djur/hö/halm så borde det väl bli mer än bara utslag på armar?

Alla utslagen kom under en natt, kan det handla om olika hudprudukter? tvål? osv.

Tacksam för hjälp!

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

VildaVittra
0

Vad använder du för tvätt och sköljmedel?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Peak303
0

#1: Via och Comfort(?).
Men dem har vi haft så länge jag kan minnas!

-'  Malin Hultman

VildaVittra
1

Börja med att ta bort sköljmedlet. Det är väldigt allergent och dessutom onödigt. Och byt gärna till ett allergitvättmedel (de dyrare är i regel bättre, även om de är mindre miljövänliga).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Peak303
0

#3: men jag har aldrig haft dessa utslag tidigare och vi har haft både de tvättmedlet och sjöljmedlet i några år. Kan det verkligen komma så plötsligt?

-'  Malin Hultman

VildaVittra
1

#4 Jupps, jag fick astma över en natt. Det är just att du fick det på natten, som får mig att misstänka sängkläderna (man svettas och huden är mer mottaglig). Hade du haft svårt att andas, så hade det kunna vara exempelvis kvalster.

OlgaMaria
1

Åt du något speciellt kvällen innan? Hur ser armarna ut nu?

Det kan ju vara något tillfälligt. Men att byta tvättmedel och sköljmedel till snällare varianter kan vara en god idé för att ta bort en grej som kan irritera.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

litettrassel
0

Bytt tvål/ bodyscrub/schampo senaste veckan?

Peak303
1

#7: Detta var i november. 

Men prickarna försvann efter en vecka så vet inte alls vad det kan ha varit. Inte haft dem sedan dess.

-'  Malin Hultman

litettrassel
0

#8 Ber om ursäkt! Kollade inte datumet innan. Vilken tur! God fortsättning!

OlgaMaria
0

Skönt att de försvann! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Mojsi
0

Var väldigt likt värmeutslag tycker jag ..