Allergier iFokus

Allergier

Etikettfödoämnesallergi
Läst 2297 ggr
Loria
0

Tårtkalas

Hej detta är kanske lite mot OT hållet, om någon admin tycker att den ligger på fel får ni gärna flytta tråden eller säga till mig så startar jag en ny under OT.

Jag och min man fyller 30 och jag vill ha en gigantisk tårtbuffé som alla gäster skall bidra till istället för presenter (jag anser mig ha allt jag behöver här i livet men en gigantisk tårtbuffé hade varit roligt att uppleva)

Temat på festen är Marie Antoinette, så jag har tänkt mig mycket pastellfärgat i utsmyckningen och så kan de som vill få komma utklädda efter eget intresse och tolkning =)

Jag hade tänkt att jag skulle trycka ut "namnlappar" till tårtorna där gästerna får skriva namnet/beskrivning på tårtan och så tänkte jag ha checkrutor som man kan kryssa i så allergiker kan se vad det är för tårtor, relativt enkelt i alla fall.

Men jag har lite funderingar. Skall man låta gästerna krydda i det som kakan innehåller, eller det den inte innehåller?

Det är alltså dessa två alternativ jag fudnerar på
Denna tårta/bakverk är fri från:
Ägg
Laktos
Nötter
Soja
Gluten

-eller-

Denna tårta/bakverk innehåller
Ägg
Laktos
Nötter
Soja
Gluten

Vad tycker ni är mest pedagogiskt? Skall jag vara tvungen att be alla ta med sig receptet på sina tårtor så att gästerna kan dubbelkolla? Är det någon vanlig allergi som jag missat?

Kvalstret
1

Hej!

Jaag vet inte om jag förstod det där med att krydda i sina tårtor…. 

Vanliga allergi som du har missat är ju mjölkprotein och vete. Gluten är inte detsamma som vete eftersom en veteproteinallergiker kan inte äta de glutenfria produkter som är gjorda på vetestärkelse, bla mixer som man bakar av. Det måste till en glutenfri mix gjord på majsstärkelse för att en veteallergiker ska kunna äta tårtan. För att göra det enkelt för dig så kan du baka tårtbotten på potatismjöl istället. Funkar kalasbra!

Mjölkproteinallergiker kan inte använda laktosfria produkter eftersom det är proteinet i mjölkproduktrna de är allergiska mot. Om en tårta är mjölkfri så kan en laktosintolerant äta den men om den bara är laktosfri kan INTE en mjölkproteinallergiker äta den. Mjölkproteinallergiker behöver alternativa gräddsorter ex havre eller sojagrädde för att det ska funka.

Lycka till med festen!

[Glitterregn]
0

1# Jag tror att det ska stå kryssa inte krydda ;) Jag tycker att det låter bäst med att kryssa i vad den innehåller. Jag skulle även skriva laktos och mjölkprotein istället för bara mjölk, som 1# skrev.