Allergisk hund
Hej!
Jag har en fransk bulldog som snart är 1,5 år. Sedan i våras har hon haft mycket klåda och jag sökte mig till veterinären. Vi har nu gjort allergiutredning på henne och fått konstaterat att vår Ellie är allergisk mot pollen, gräs och ett sorts kvalster.
Vi har nu startat medicinering med sprutor på Ellie. Jag tänkte höra om det är fler som har allergiska hundar och har erfarenhet av det, hur hundarna mår idag? Vad för medicin de får? Vad gör ni för att underlätta livet för hundarna? Eller om någon har några andra tips!
// Lisa och Ellie

Verkar som om Bulldogar ofta får allergier. Har en bekant som har en sådan hund och den har samma allergier som du nämnde ovan. Den behandlas med cortison och har fått svåra problem med övervikt.
För att underlätta kvalsterallergin kan ni tvätta allt som hunden ligger på i minst 60 grader ofta. Ha inte så mycket mattor på golvet. Låt inte hunden ligga i er säng.
Sen får ni tänka över fodret. Vet inte exakt vilka alternativ som finns men tror det finns kvalster i viss hundmat. Dessutom kan det finnas vete (?) och andra spannmål som stimulerar gräs- och pollenallergin. Du kanske kan fråga mer om det på djurbutiken. Det bästa är nog att barfa så hunden inte får något som inte är anpassat för hundar.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Vet inte hur det är på "kvalsteringrediensen", men kolla upp fodret Taste of the wild. Det jag känner till om det är att det är spannmålsfritt med hög kötthalt.. 😉
Finns att köpa på internet. PetsOnline.se har bra foderabonnemang, så får du skickat till rimligt pris…
En del hundar blir hjälpta av hyposensibilisering, andra inte.
Kvalster finns i princip i allt torrfoder, iaf så fort du öppnat påsen. Torrfodret kan förvaras i frys, då dör kvalstren o kan därmed inte föröka sig eller bajsa.
Animail har det största utbudet foder på nätet, där kan du oxå jämföra olika foder osv.
Annars kan jag varmt rekommendera BARF eller färskfoder, det senare är rått, fryst foder, finns en del olika märken. Fråga på hundsidorna så får du fler svar. Mången klådhund har blivit helt besvärsfri efter övergång till BARF eller färskfoder.
#2 Vill man veta något om djurfoder så skall man inte fråga de som säljer det, t ex djuraffärer o vet kliniker med foderförsäljning.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#2 nä, hon sover inte i sängen och har aldrig gjort det. Ska tänka på att tvätta hennes filtar ofta!
#3 det foder som du rekommenderar, är det torrfoder? ska kolla upp den hemsidan! :)
#4 ja, torrfoder äter hon inte just nu, men tycker att hon blir lite lös i magen av att äta färskfoder. Är det något du vet något om?
#3 Jag har bara läst om deras kattfoder och lite snabbt om deras hundfoder, men de har torrfoder (iaf till katt, men tillverkar även hundmat)
Tyvärr kan jag inte ge deras kattmat till mina för det innehåller fisk, men det var ändå ett foder som i de delar av min bekantskapskrets som provat det till sina hundar fått mycket lovord…
Min katt har astma men den försvann när vi började BARFa den. Astman berodde pá foder, men vet inte exakt vad det var som den inte tál.
Jag har en amstaff som är allergisk mot kvalster, damm, spannmål, råttor, hund och pollen. Vi tvättar och dammsuger/våttorkar ofta och kör nu på färskfoder (vom og hundemat) som är det enda hans mage funkar på. Tänk på att det finns kvalster i torrfoder!
Vi behandlar med cortison vid behov, regelbundna duschar, smörjning och saltvattensbad av tassarna och malacetic vid behov.
// Lise
When nothing goes right, go left!
#5 vad ger du för färskfoder?
tänk på att även ge ben så brukar dom inte bli lösa, men för mycketr ben så blir dom hårda :)
Mitt ex familj hade en curlyretriver… Han fick dassig ful päls, rinniga ögon och klåda runt trampdynorna, tog ofantligt lång tid innan de kom på allergin. Hunden var allergisk mot dammkvalster, pollen och ris och fick efter det bara äta specialfoder samt sprutor för hyposensibilisering. Han blev mycket bättre i pälsen och klådan men fick fortsätta med specialfodret
Jag rekommenderar också att byta foder. Antingen får ni ge barf eller färskfoder, helst vom og hundemat. Träffade en liten hund som hade allergier och klåda, efter ett foderbyte försvann det och hennes päls blev finare och hon blev även piggare.