Annons:
Etikettpälsdjursallergi
Läst 6095 ggr
Ragd0ll
2013-12-01, 18:43

Hundallergi men inte kattallergi?

Min man gjorde ett pricktest och det visade att han är allergisk mot hundar, 2 av 8 på en skala, men inget annat. Vi har tidigare haft hund och aldrig ens tänkt tanken att han kan vara allergisk då han aldrig visat symptom, detta dök upp i samband med när vi hälsade på en kennel med valpar. 

Vi släppte planerna för hund, och har istället valt att skaffa katt. Katt har han aldrig reagerat mot, inte hos uppfödare heller.

Jag har hört att katter brukar vara värre, men också att det är väldigt individuellt. Vissa blir immuna mot sin egen katt, eller reagerar enbart på korthåriga raser osv. Och visst kan alla drabbas när som helst av allergi.

Min fråga är om någon hört eller känner till ett fall som vårt. Kan det vara så att hans allergi stannar på hund och inte utvecklas??

För oss är ett liv utan djur i stort sett otänkbart. Skulle det värsta inträffa och medicinering inte skulle fungera så har vi en lösning så att katten ändå stannar inom familjen.

Men jag känner ändå att även om det skulle utvecklas till kattallergi också så kommer han förhoppningvis klara av det. 

Vi hade egentligen kunnat ha hund också då allergin var så pass mild men där visste vi redan att det var bekräftat, och vi hade inte haft någon back-up plan ifall det hade gått åt skogen. Dessutom är mannen en kattmänniska och inte hundmänniska hehe!

Annons:
vallhund
2013-12-02, 06:40

Pricktest endast är inte speciellt tillförlitligt, inte ens i kombination med blodprover.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

OlgaMaria
2013-12-02, 11:39

Ni får gå på hur han reagerar helt enkelt. Hans reaktioner är viktigare än prover. Och det låter inte som att ni skulle kunna vara utan djur för att undvika att eventuella allergier skulle utvecklas. Så kör på så länge alla mår bra!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ragd0ll
2013-12-02, 15:51

#1 Inte det???? Vilket är det säkraste alternativet??

vallhund
2013-12-02, 15:59

#3 Det finns inga säkra alternativ.

grodprinsessa
2013-12-05, 16:44

Jag har haft hund, kanin hela livet och katt (senaste 6 åren) Och fick nu i veckan genom flera blodprov veta att jag är väldigt allergisk mot pälsdjur. Men det handlar om hur jag håller efter pälsen också. Mina katter badas relativt ofta och jag märker ju snabbt vilka djur jag reagerar på. 

Men jag tror självklart att man klarar vissa individer bättre än andra. 

När jag var liten reagerade jag bara på katt men inte andra djur.

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

93mli
2013-12-30, 00:02

Sånt kan vara väldigt individuellt. När jag var liten, kanske 14 år sedan, så hade vi hund. På den tiden var jag inte alls särskilt allergisk och jag märkte aldrig av det. Min pappa tyckte däremot att jag verkade allergisk och vi fick omplacera hunden. Efter det så blev det tyvärr värre och värre. Idag kan jag inte vara hos någon med hund mer än tio minuter utan att få andningsbesvär eller rinnsnuva. Har jag tagit allergitabletter så går det lite bättre, men jag reagerar ändå. 

Katter tål jag däremot mycket bättre, inte nu för att säga att jag tål dem, men jag klarar av dem. Tidigare funkade katter jättebra, men inte längre. 

Raser har jättestor betydelse för mig, samt olika individer. Om det är samma ras på två hundar så kan jag reagera olika.

Jag är också mer än kattmänniska istället för en hundmänniska, vet inte det kanske hänger ihop med att jag tål katter så mycket bättre än hund. ;) Har varit sugen på att skaffa en Sibirisk katt, det sägs att de är mer allergivänliga än andra raser. Men det blir inte förrän jag vet att jag har tillräckligt med tid. (:

Annons:
Dominika
2013-12-31, 15:48

Pricktest kan vara "ljugande" har jag hört. Om man ska göra allergitest ska man helst inte göra pricktest hos läkare. Men det är bättre att göra pricktest på en plats där de tar emot djurallergiska, för jag har hört att läkare inte är så bra på just djurallergier och pricktest. Men det är bara något jag har hört.

Med vänliga hälsningar Denise
Medarbetare på Allergier iFokus
och medarbetare på Barn iFokus

vallhund
2013-12-31, 19:07

#7 O vilka skulle vara bättre menar du?

Dominika
2013-12-31, 19:10

#8 Det vet jag inte, jag har bara hört talas om det ;)

vallhund
2013-12-31, 19:22

#9 då kanske du skall ta reda på det innan du rekommenderar det?

Dominika
2013-12-31, 19:25

#10 om vi ska fortsätta såhär får vi göra det i PM, annars tar vi över tråden. Jag rekommenderar inte det, jag bara skrev det :)

vallhund
2013-12-31, 19:37

#11 Bättre att du tar reda på det o postar det i tråden. Jag har inget behov av PM utbyte med dig i frågan.

Dominika
2013-12-31, 21:02

#12 jag ville bara ge ett tips. Alla får skriva i trådarna. Gott nytt år!

Annons:
vallhund
2013-12-31, 21:30

#13 O jag gav dig ett konstruktivt tips som du kan ha nytta av i din roll som medis.

OlgaMaria
2014-01-01, 10:47

#14 Ett tips som får stå för dig. Som sagt alla får skriva i trådarna och man måste inte ha tunga belägg för allt, det räcker att säga att det är något man tror eller har hört för att visa att det kan vara lite osäkert.

[Lilla Fröken]
2014-01-01, 16:02

Jag gjorde pricktest på vc för många år sedan. Det blev riktiga blaffor på speciellt hund, katt (har dock maine coon idag), gräs mm. De ritade runt utslagen och lade tejp över och sedan tejpade de fast resultatet på papper. Rätt kul att kunna se hur allergin har ändrat sig på några år. Med det vill jag bara säga att jag tycker att pricktest är väldigt bra, bättre än blodprov.

OlgaMaria
2014-01-01, 16:44

#16 Går det bra med Maine coon för dig? :)

vallhund
2014-01-01, 17:01

Jag har hört/läst att teleportation från/till ett astralskepp som gömmer sig bakom en asteroid är grunden till mänsklighetens existens….

Lite mer saklighet kanske vore bra på en sajt som handlar om något så viktigt som en potentiellt dödlig sjukdom?

OlgaMaria
2014-01-01, 17:25

#18 Det är fritt fram för dig att lyfta fram din egen åsikt ang. tester om du tycker det är på sin plats, men du behöver inte gå till attack mot andra i trådarna.

[Lilla Fröken]
2014-01-01, 20:22

#17 Det funkar för både mig och dottern som är kattallergiker. Bara jag inte får en massa hår i ansiktet, typ vid fällning eller kamning, då kan det klia i ansiktet. Eller som den gången jag skulle vara rolig och lägga mjukost på näsan och låta den ena äta.. näsan svullnade och det kliade rätt bra.. Inte direkt det smartaste jag gjort :) Jag tar en Aerius om dagen i och med att jag har doftallergier också. Men det går bra som sagt. Klarar däremot inte huskatter och ex.vis Norsk Skogkatt.

Annons:
OlgaMaria
2014-01-01, 20:33

#20 Okej… :) (man kan inte alltid vara så smart ;-) Jag skulle vilja ha katt, men har närstående som är väldigt allergiska.

vallhund
2014-01-01, 21:42

#19 Att ifrågasätta är inte liktydigt med att gå till attack.

Som Sajtvärd o Medarbetare på en sajt som handlar om en potentiellt dödlig sjukdom så kanske man skall skippa hokus pokus o hålla sig till vetenskapen?

litettrassel
2014-01-01, 21:55

Jag är hund, får och dammallergiker. Hundar är helt beroende per individ. Reagerar lika illa på lång som korthårig med nässelutslag på mage, rygg och armar. Samtidigt som det finns individer jag inte får några synliga reaktioner på alls. Har katt och är en typisk kattperson och har aldrig reagerat på dem. Ville därför bara tipsa om sibirisk katt som är en kattras som är långhårig, ganska aktiv och som är allergivänlig. Det finns även uppfödare som har testhem där man kan testa att bo med sibirer bara för att se om man får nån reaktion. Alternativt kan man besöka en uppfödare, ta med kuddöverdraget från sovkudden hemma, dra överdraget över kattens päls några gånger och sen sova på det när man kommer hem, då utsätter man sig för katt under en lite längre period än det man får om man bara åker och gosar med katter i nån timme eller två. Hoppas det löser sig för er :)

[Lilla Fröken]
2014-01-01, 22:08

Man kan bli allergisk hos en uppfödare men inte hemma hos sig själv. Att sova på ett örngott med ev allergi tycker jag är heltokigt. Man kan faktiskt få andnöd mm. Vad jag vet så finns det inga allergivänliga katter, har inte sett någon säker källa på det? Den enda säkra allergivänliga katten är porslinskatten :)

lalaz4
2014-01-05, 20:12

Det beror bland annat på individen, precis som många skriver, men även hur ofta djuret blir badat/borstat. Min pappa är allergisk mot katter, förutom Norsk skogskatt. Pälsvård är också en stor faktor. En stallkatt tål han inte men en skogskatt som badas och borstas regelbundet visar han inga symptom av.

S*Liljeknoppens
2014-01-07, 15:57

Hej! Jag är också allergisk mot hundar men inte katter, jag är uppväxt med katter men har haft aldrig hund, min hundallergi började när mina kusiner skaffade jämthund. Sen hur det kan komma sig att man tål det ena och inte det andra vet jag inte vad det beror på. Min kusin är där i mot det motsatta han tål hundar och inte katter. Han är uppväxt med hundar och har aldrig haft katt. Själv så har jag 8 underbara Norsk skogkatter som jag lever med utan problem.

Ragd0ll
2014-01-09, 19:33

Ett stort tack till alla som har svarat! 😃

Ni ger mig hopp! Förhoppningsvis kommer det gå bra med mannen och kattungen, han är ju verkligen en kattmänniska så det spelar nog roll också 😉Och han har ju trots allt aldrig visat symptom mot katt trots att han umgåtts med dom. Tror det kommer stanna på hund och inte utvecklas:) Vi får hem vår kattunge om 2 dagar, längtar!!!

Annons:
OlgaMaria
2014-01-09, 19:39

#27 Mysigt! :) Lycka till!

Upp till toppen
Annons: