Allergier iFokus

Allergier

Etikettpälsdjursallergi
Läst 1941 ggr
[Emma--]
2

Pälsallergi gnagargruppen.

Gjorde förra året två allergitest, och på blodprovet så reagerade jag då på gnagargruppen. Det enda jag dock känt av är råttor och har fortfarande en hamster hemma som jag tål. Ringde vårdcentralen då jag ville kolla om man man kan kolla för t.ex kanin och marsvin, men då säger hon att är jag allergisk mot gnagargruppen så är jag allergisk mot allt inom det. Tänkte höra om erfarenheter eller fakta kring det? Kändes bara som att mitt hopp om kanin och marsvin försvann en smula bara.

OlgaMaria
0

Hm. Det låter inte riktigt som att det kan stämma, för alla. 

Det är väl tydligen vårdcentralens förfarande, att man kollar gnagare ihop som en grupp och får man då en reaktion så är det enda rådet man kan ge att man inte tål gnagare alls, men så antar jag att det inte måste vara. 

Om du orkar kanske du kan försöka en gång till att få dem att kolla marsvin och kanin för sig. Men jag vet inte om de har möjlighet till det.

Annars får du lita på vad din egen kropp säger till dig. Om du upplever att du tål kanin och marsvin så får du gå på det, men var vaksam om du vill skaffa ett nytt djur, du får väl försöka träffa det lite innan och se om det funkar. Och det finns väl ingen anledning att göra sig av hamstern då du inte har någon reaktion mot den.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Emma--]
0

Får nog kanske be att få kolla igen. Eller om jag helt enkelt låter bli att nämna gnagargruppen och frågar om det går att få kolla kanin och marsvin. Jag vill bara inte riskera att bli mer allergisk och då bör jag kanske låta bli helt. Hamstern stannar såklart :)