Bioresonans Terapi
Någon som har genomgått behandlingen?
Fungerade den på er?
Berätta era historier! :)
/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus
Jag blev behandlad med bioresonansterapi för 9 år sedan mot min björkpollenallergi. Funkade väldigt bra! Första våren trodde jag knappt att det var sant när jag inte behövde ta alla allergimediciner men det har hållit i sig.
Borde ha kännts som en STOR befrielse och nästan lite trolleri över de!
Min mamma och pojkvän funderar på att göra de, mamma för pälsallergi och pojkvännen för pälsallergi och kanske även sin pollenallergi. Men det blir jag som får kolla efter svar och intyga det verkligen fungerat för så många som möjligt, annars händer det ju ingenting! ;)
/Elin
Ja nog känns det lite märkligt att allergibesvär i princip kan försvinna så där. I och för sig fungerar ju hyposensibilisering på ungefär samma sätt men bioresonansbehandlingen går ju så snabbt (c:a ett halvår).
Tänkte lägga in en länk till Astma & allergiförbundets tidning Allergia nr. 5 men just den länken fungerar typiskt nog inte. Där var det en mamma och hennes son som blivit behandlade mot kattallergi med bioresonans.
Om man googlar på t.ex. besvärsfria hittar man en hel del som berättar
Kul att höra om bioresonans. Fundera på att ta dotter till detta mot pälsdjursallergi o pollen.
Jag skulle gärna vilja höra fler erfarenheter av bioresonansbehandling. Fler som blivit hjälpta? Några som inte har blivit hjälpta av det? Vad kostar det? Kan man råka ut för skojare?
Orkar någon förklara lite kort hur det går till? Låter intressant!
#6 Ja du, jag fattar inte riktigt, men detta är alltså en alternativmedicinsk metod och därför undrar jag om det verkligen är så fantastiskt som det låter. Lättast är nog om du googlar på det. Men man mäter typ det elektriska motståndet mellan olika punkter på kroppen med hjälp av någon elektrisk makapär och denna ska då se om det blir störningar i svängningarna i detta motstånd i kontakt med vissa ämnen eller nåt. Låter helt mumbojumbo, men det verkar ju ändå som att folk har blivit hjälpta av detta. Och som allergisjuk känner jag mig just nu desperat till att testa vad som helst, men det är ju oerhört frustrerande om det är just detta de som utövar bioresonansterapi faktiskt utnyttjar - att man är desperat och beredd att göra vad som helst :-S.
Det skulle verkligen vara intressant att få veta vad fler personer har för erfarenheter av denna mysko behandlingsmetod!
#7 Kan nog funka med alt.metoder. Men är det dyrt så vill man ju ha vissa garantier för att det verkligen funkar så klart… Vad är du allergisk mot?
#8 Ja, precis. Jag räknar med att det kan kosta typ 10 000 kr så då vill man gärna veta ungefär hur oddsen ser ut först. Jag är tydligen allergisk mot pollen, men det värsta för mig är att jag tydligen är allergisk mot pälsdjur i allmänhet och råttor i synnerhet (enl blodprovstest på vårdcentralen) och ett liv utan dessa djur är helt otänkbart för mig. Har fått otäcka eksem på och runt läpparna och runt ögonen som gör mig galen.
#9 Absolut, men jag skulle gladeligen betala så mkt för att slippa min pälsdjursallergi och kunna ha katt eller kanin. Är det honor eller hanar (eller bägge) du känner av när det gäller råttor?
#10 Det skulle jag med göra, men kanske inte om oddsen är 5 % att det skulle bli så. Jag vet inte, testet säger bara positivt mot råtta. Det är dock bara hanar jag har hemma.
#11 Verkar vara många som inte tål hanar när det gäller råttor. Önskar verkligen att iaf pälsdjursallergin försvann, är så less på att vara så begränsad när det gäller husdjur.
Min mamma ska på sin första behandling imorn! :) och pappa ska boka tid han med. Så snart kanske man kan höra tassar här i huset igen! :) Trots att jag kanske inte bor hemma så jättelänge till, har tjatat på dem att göra det här i flera år ju.
Ni som frågade om priset så här i Västerås så kostar det iallafall 700 kr för första behandlingen (ca 1 timme) och 400 kr för resterande behandlingar (30-40 min) Snittet på hur många behandlingar man behöver är 10 behandlingar men det är ju sjävklart individuellt.
Alltså kommer det hela kosta 4300 kr (om man ugår från 10 behandlingar)
Vilket för mig inte är nånting för att kanske bli fri från något som jag inte trodde var möjligt!
Kan hålla er uppdaterade om hur det går :)
/Elin
#13 Ja, det vore jättesnällt om du ville hålla oss uppdaterade här hur det går! Vad spännande. Vad har de för kända allergier idag? Något sorts pälsdjur antar jag med tanke på att du nämnde tassar.
#14 Glömde självklart nämna VAD min mamma ska behandlas mot eftersom när jag tänker på Bioresonans terapi så tänker jag bara på pälsallergi vet inte varför..
Ja, hon ska främst behandlas från sin pälsdjursallergi och astma men jag följde faktiskt med idag för att lyssna och det visade sig att hon även ska behandlas mot laktos, mjölkprotein, soya och nickel utöver pälsdjursallergin.
Fick även höra att enligt statetstiken så blir 8,5 av 10 fria från sina allergier. Men sen finns det dem som inte blir fria från sin allergi men blir bättre i sin allergi. Den är kvinnan t.ex. har själv behandlat sig mot en hel del allergier innan hon valde att öppna en egen klinik. Bland annat så var hon allergisk mot jordnötter och valnötter. Idag äter hon valnötter, älskar cashewnötter och kan faktiskt äta jordnötter.
Min pappa har även bokat tid för sin pollenallergi och pälsdjursallergi och även min pojkvän är sugen på att göra de som har b.la. pälsdjursallergi och pollen.
Blir lite långa inlägg men jag tycker att det här är väldigt intressant och skulle kunna skriva hur mycket som helst! :)
/Elin
Nu ska man väl inte ta ut nåt i förskott men min mamma som nu gått på 3 behandlingar har faktiskt inte behövt ta lika mycket astmaspray som tidigare :)
Hörde från en bekant att hon hört på radion att man kan få försämrat imunförsvar av bioresonans terpi pga man håller på och mixtrar med cellerna. Frågade hon som utför behandlingen om de och hon menade väl på att det är nån som säkert inte vet särskilt mycket om Bioresonans och bara tror att det är så. Hon sa även vid första behandlingstillfället att man KAN bli sämre under sin behandling men det försvinner sen. Alla märker inte av det men en del. Det är den biverkningen hon nämnt för oss.
En annan grej när man går behandlingen är att man ska dricka "mycket" vatten, behandlingen ska då ha en bättre effekt. Ca: 1-1½ liter per dag.
/Elin
Tack för att du delar med dig
Update:
Min mamma har gått 6 behandlingar nu och min pappa har gått 5 behandlingar. De är just nu hos några vänner över några dagar som har 4 hundar, katt, marsvin, kanin, hamster. I vanliga fall när de är där så behöver min pappa ta allergipiller innan han kommer dit, och när han är där och oftast har det slutat med att de fått åka hem tidigare för att det helt enkelt blivit jobbigt att va kvar pga allergin. Ringde precis och kollade läget och min pappa som vart lite skeptisk mot denna hokuspokusbehandling sa direkt i telefon att han inte hade tagit en enda allergitablett, trots att han klappat både hund och katt.
Vi har inte vågat hoppats för mycket då vi inte vill bli besvikna om det inte fungerar, men nu kan vi iallafall glädjas åt framstegen!
/Elin
Alla framsteg är framgångar man ska glädjas åt.. Blir så glad när man läser om någon som har blivit bättre i sin allergi - oavsett hur stor eller liten förändringen är och oavsett vad som gett förbättringen!
Min mamma har gjort 8 behandlingar nu inklusiv första mätningen.
Pappa har gjort 6 behandlingar inklusiv första mätningen.
Båda ligger på samma nivå just nu i sin allergi. Som man ser så har mamma behövt gå fler behandlingar än pappa och det är alltså individuellt för hur många behandlar man behöver. Luftburna allgerier så som pollen är lättast att behandla. Matallergier så som laktos och mjölkprotein tar längre tid att behandla. Vilket säkert är anledningen till att min pappa inte behövt gå lika många behndlar som mamma. (Mamma är allergisk mot laktos och mjölkprotein) Hur länge man vart allergisk spelar också en roll i hur många behandlingar som behövs.
De har nu kommit till de stadiet där dem ska gå med ett "chip" på magen som liksom självbehandlar dem och behöver alltså inte gå till kliniken och behandla sig under 4 veckor.
Efter 4 veckor med chipet mäter man sin allerginivå och forsätter behandlingen.
Som jag förstått så är man ungefär i hälften av sin behnadling när man får sitt "chip"
Framsteg har absolut skett för båda två! Båda känner sig mycket bättre i sin pälsallergi, eller rättare sagt, dem känner inte av den alls!
Pappa som även har pollenallergi och brukar må väldigt dåligt på våren och sommaren känner inte av pollen alls! hörde att det inte vart såhär mycket pollen sen 2006 och ändå känner han inte av den.
/Elin
låter bra att det fungerar för dina föräldrar! själv är jag väldigt skeptisk till alternativa behandlingar, då jag inte haft någon som helst nytta av dem jag testat. (inte detta då)
det man undrar är ju om det fungerar för en del, varför kan det då inte ingå i högkostnadsskyddet och det subventioneras av landstingen?
Tack Eliinn för att du håller oss uppdaterade! Hoppas du orkar fortsätta med det. :-)
Jadu det är en bra fråga och förmodligen är Bioresonans terapi som allt för få känner till och har hört om och skulle behöva mer uppmärksamhet eftersom det verkar som att det funkar väldigt bra på så många!
Det fungerar delvis så i Tyskland fakiskt! där används tekniken framförallt av vanliga läkare eftersom resultaten är så bra. så det borde vara nåt som skulle funka i Sverige också.
Bioresonans terpi började just i Tyskland i början på 1970-talet.
Tror att Bioresonans terapi är en sån sak som man hör från andra som själva vart med om. Men det syns alldeles för lite. Det anses ju som nån hokuspokus behandling i mångas ögon.
8½ av 10 blir ju faktiskt helt behandlade och några blir inte helt bra men mycket bättre i sin allergi.
/Elin
#22 Klart jag tänker fortsätta hålla er uppdaterade! Tycker själv att det är väldigt intressant! :)
/Elin
Här hittade jag en bra länk där det finns en lista med klickbara orter till kontakinformation till en rad massa allergikliniker i hela Sverige som utför bioresonans behandling! :)
Blev själv förvånad att det finns på så många ställen i Sverige faktiskt!
http://allergikliniken.se/allergikliniker/
Än en gång så måste jag påpeka att det funkar! Finns en rad massa personer som menar på att det här är en mumbojumbo grej och placebo effekt så man bara lurar sig själv att man blivit bra och blir bra. Men då säger jag bara Who cares, om man nu blir fri från sin allergi?
Min pappa var så skeptiskt i början och det första han sa när han kom in på klinken var "Jag tror inte på det här egentligen…" macho som han är, han vägrade inse att han blev bättre i början. Han var skeptiskt och menade på att "jag ligger ju bara där i en säng och håller i några kopparstavar och så trycker hon på några knappar på en data" Nu berättar han för alla hur bra han mår! Han som mådde så extremt dåligt under pollensässongen. Iår har han inte tagit en enda allgeritablett sen en bit in på behandlingen.
Min mamma som brukade ta astmaspray två gånger om dagen kom helst plötsligt på en dag att hon inte tagit astmasprayen på flera dagar…
Jag är förvånad att Bioresonans inte uppmärksamas mer och att så pass få vet om de när det finns så många bevis på personer som blivit fria från sin allergi!
Jag säger bara
Testa! vad har ni att förlora? för dryga 5000kr?
Jag hade gjort det för bra mycket mer pengar också…
Bioresonansen förändrade mina föräldrars liv till det bättre! Vi var helt förstörda när vi fick beskedet att min mamma blivit pälsallergiker och var tvugna att lämna ifrån oss våran 17 åriga katt mot vår vilja, vi drog till det yttersta för att behålla honom men det gick inte… Han hamnade dock hos en släkting men ändå! och tanken att vi aldrig mer skulle få skaffa djur igen…
I alla dessa år som vi letar efter allergivänliga möjligheter, nakenkatter, pudel…jaa säg nåt vi inte sökt information om… men vi har inte vågat pga hur hemskt det skulle va och lämna tillbaks en valp eller kattunge som man fäst sig vid om det inte funkade. Jag hittade det här för flera år sen, men jaa mina föräldrar trodde att det var en utav mina tokiga ideer igen och att sånt där inte funkar.
/Elin
bra att det fungerar för er! men "who cares"? om man blir fri från sin allergi för att man lurar sig själv, då har man kanske andra problem än allergi?
nej, jag lägger inte ut 5000 kr eller mer på något som kanske fungerar. för de pengarna SKA det fungera
eller ännu hellre, bekostas av landstingen, tänk vad pengar de skulle spara om folk slapp sina allergier! 
var och en har sin tro på saker och ting, jag vill ha det svart på vitt, upp till bevis. visst kan man känna att man inte behöver sin astmamedicin, men har man astma så ska man inte bara sluta använda medicinen rätt upp och ned.
jag har tyvärr svårt att tro på vissa saker, men är glad för dem som gör det och mår bra av det.
Det jag menar och då utgår jag egentligen hur jag personligen tycker är att det spelar ingen roll HUR det har funkat, mina föräldrar är fria från sin allergier, det är dem bevisen vi behöver.
Vi utgick från berättelser från andra som blivit botade genom den här behandlingen och tänkte "vad har vi att förlora?"
För oss var 5000 kr ingenting att ens tänka på för att bli fri från allergi som bara förstör ens vardag.
Var och en får väl tro vad de vill självklart men bara för att den här metoden inte är godkänd av socialstyrelsen så ska folk avskräckas från att testa? Det är bara en tidsfråga innan den faktiskt godkänns och utförs av vanliga läkare tror och hoppas jag. Det funkar ju så i Tyskland.
Mår man bra och inte känner att man behöver sin astmamedicin så förstår inte jag varför man inte skulle sluta med den? Kanske skillnad om man har svår astma men nu är det inte så i det här fallet.
/Elin
det är ju bara bra om det visar sig fungera så att metoden blir godkänd. vad gäller astma, så bör den behandlas även då man inte känner av den, där gör många fel, de slutar med underhållsbehandlingen då de känner sig bättre.
självklart ska folk testa om de vill och har råd, men personligen så slänger jag inte bort så mycket pengar om det inte är säkert att det fungerar
finge man en garanti, så vore det skillnad.
Mamma fick göra samma test (mätning som det heter) som hon gjorde i början av behandling för att se vad hon var allergisk mot. Mätningen visade att det inte fanns nån allergi mot pälsdjur längre :)
Men forfarande för hennes laktos och mjölkprotein allergi, men matallergier tar längre tid.
Goda nyheter med andra ord :)
Min pojkvän ska börja behandlingen han nu med efter en massa tjat från mig. Han har extrem pollenallergi och mår rent ut sagt skit nu. Pälsdjursallergi har han också, speciellt häst. Sen har han även en rad allergi mot olika frukter och grönsaker så som äpple,morot,päron… som oftast hör ihop med pollenallergier.
Jag tänker inte leva utan katt och andra djur igen så han får gott behandla sig också ;) Självklart går han före om det behandlingen inte skulle funka på honom men.
Vore härligt om han kunde följa med mig till stallet som han så gärna vill men i dagsläget går det inte…
Jag rekomenderar alla som har allergier med den här behandlingen känns det som. Men det är just för att jag sett så bra resultat!
Folk får tro vad dem vill, den här behandlingen har gett vår familj så många fler möjligheter igen! Chansen att skaffa det vi saknat i alla dessa år, djuur!
Nej jag ska inte skriva mer nu, har svårt att sluta :)
/Elin
#29 Låter toppen! Men själv skulle jag aldrig göra mig av med mina djur för karlns skull
#30 Haha… nej göra mig av med djur jag redan har skulle jag aldrig göra, men skaffa nya…nej jag är kluven i hur jag skulle göra faktiskt, tänkte mer att folk skulle tro att jag var ond om jag inte skrev "självklart går han före om behandlingen inte skulle funka på honom men" (A)
Djur är en stor del av mitt liv :)
/Elin
#31 Själv tänkte jag nästan tvärtom
Nä, men jag förstår, det är en komplex fråga. Hoppas man slipper hamna där
Hade vart kul och höra från fler om hur det fungerade för just dem och hur bestående behandlingen är!
Vet ju att en del som tagit såna här sprutor för att slippa allergin som blivit fri från sin allergi men att allergin kommit tillbaks efter några år.
Enligt Bioresonans "läkaren" ska behandlingen vara bestående men vore ju intressant att höra om det verkligen är så! :)
Tycker att det här har vart så intressant så känns tomt att inte uppdatera längre! men pojkvänen börjar sin behandling nu och han har en heel del allergier så ska bli intressant och se om han blir "ibalans" som de säger ;) Kommer kännas lite konstigt att ha en allgerifri pojkvän (om behandlingen fungerar på honom) när man är van att han är allergisk mot en hel del!
Jag vet iallafall att JAG kommer rekomendera denna mirakel behandling som för mig är för bra för att vara sant! :)
Tycker att det är så lustigt att vanliga läkare uttalar sig med att det inte finns några bevis på att behandlingen fungerar och att man därför inte tänker införa det som en vanlig behandling hos den vanliga läkaren nu, när det finns fullt med levande bevis på att det faktiskt fungerar!
Tänker på alla stackare med nötallergi som inte ens kan åka buss, sitta i en biosalong, träffa personer som ätit nötter, tänka på att läsa på inhållet "kan innehålla spår av nötter" osv. Hon som behandlade mina föräldrar har en gång vart nötallergiker och KAN numera äta nötter, men det sitter väl i en nötallergiker att det är farligt att äta nötter så det är inget hon gör vardagligt. Men hur mycket denna behandling skulle underlätta för t.ex nötallgikernas liv!
Bara mina åsikter! :)
/Elin
min åsikt är den att man först tar reda på mer fakta och läser mycket både sådant som är positivt och negativt
om man googlar på den här "terapin" så möts man av mycket artiklar som säger det är ren bluff och även flera av klinikerna som har blivit stämda då dom utlovar saker som dom inte kan hålla
min åsikt om sådant här är klasklar det är rent ut sagt vidrigt att lura sjuka människor att genomgå dyra behandlingar som inte har något stöd för att det fungerar
är man sjuk så är 5000-10000 kr mycket pengar som man inte heller får tillbaka
sen vill jag oxå påminna er om att allergier kan helt naturligt komma och gå i livet varför vet inte riktigt läkarna men så kan det vara
har släktingar som varit svårt pälsdjursallergiska men med åren blivit nästan helt blivit av med och kunnat skaffa sig djur
#34 Jag har googlat en hel del om det här och har aldrig hittat att information om att behandlingen är en ren bluff så jag är förvånad att du säger att man möts av många negativa artiklar.
Man lurar ingen, klinikerna är noga med att säga att det inte funkar för alla (vet ju inte vad alla klinker säger men), men i 8 av 10 fall fungerar de. Inget stöd för att det fungerar? hur förklarar du då mina föräldrar, hon som driver kliniken i Västerås som var superallergisk mot nötter och många många andra som genomgått denna behandling med goda resultat? Man har rätt att va skeptisk till en sån här behandling, men att säga att det inte finns nå stöd för att det fungerar är ju inte helt sant :)
Att 8 av 10 (8½ faktiskt) blir helt fria från sin allergi är väl inget dem hittat på?
I Tyskland där de började med bioresonans i början av 70-talet är resultaten så bra att tekniken används framförallt av vanliga läkare och det finns många positiva stuider från Tyskland som visar att det fungerar.
Det finns cirka 8000 Bicom bioresonansterapeuteri Tyskland, flera tusen av dem är vanliga läkare.
Jag respekterar att det är dina åsikter men tyckte att det var lite orättivst att säga att det inte finns nå stöd för att det fungerar :)
/Elin
Tack för alla inlägg
jag tycker denna bioresonans låte spännande, men nu hörde jag av en kvinna vars barn blev värre allergisk ot djurallergen efter denna behadling så jag blev lite skraj. Det är väl så det har blivit med vaccin de ger på allergimottagningen också ot katt, hund mm. Det var en mama på astma-och allergiföreningen som berättade att hennes dotter var jätteallergisk mot katt och gick och fick sprutor mot katt för att kunna tåla den igen, men hon blev sämre och idag kan hon ej vara nära någons kläder som har varit hos en katt.
Så det kanske kan bli så även på bioresonansen även om det går bra de flesta ggr.
Min dotter går på homeopati och även healing och idag har hon haft hund hemma och sovit i husvagnen ihop utan att bli snorig som hon brukar. Astman kan hon känna av en har ju medicin för det. Man är glad när det ej blir sämre.
Gick i allergibehandling i Västerås. Efter 5st behandlingar så var min pollenallergi helt borta, känner ingenting alls nu. Bor sprecis brevid en skog, många björkar 4-10m ifrån balkongen. Har i alla år haft väldig mycket "kli" i ögonen och rinnande/täppt näsa på våren/sommaren. Otroligt skönt att slippa t.ex nässprayen som jag använde hela dagarna. Sen är jag mycket piggare, sover bättre och har mera ork.
Är helt övertygad om att bioresonansbehandlingen fungerar.
Alla blir inte bra, men alla blir bättre.
Kostnad för det var 2.700kr = ungefär vad tabletter/nässpray kostar på 1-½ år.
700kr test + 1:a behandling, 400kr/behandling.
#37 Alla blir bättre säger du,.har du belägg för det påståendet?
#37 Kul att höra! :)
Min pojkvän har gått sin andra behandling (+mätningen) Jag har vart hundvakt i 3 veckor, har förvisso hållt dörren stängd till mitt sovrum men det har ändå vart en hund i huset under 3 veckor och han har hållt på med hunden och så litegrann och har inte kännt nånting! Det låter till och med för mig för bra för att va sant. Frågade på kliniken idag och hon menade på att behandlingen mycket väl kan ha börjat hjälpt lite. Hur lång tid det tar innan man ser förbättring är helt inviduellt.
Jag som var beredd på att pojkvännen skulle fått sova hemma under de 3 veckor jag var hundvakt i värsta fall.
/Elin
kan man ha en katt hemma medans man gör behandlingen?
#37 jag väntar på svar
Alla blir bättre skriver du, är det dina åsikter eller "fakta"? isåfall vill jag gärna se källa på det, nyfiken som jag är 
#40 Man ska helst undvika de man är allergisk mot under behandlingen. Man ska ju självklart inte skaffa en katt under behandlingen men om man redan har katt så tror jag inte att de säger att behandlingen inte kommer funka bara för att du har en katt. Men man ökar säkert oddsen att man ska bli fri från sin allergi genom att undvika de, hur stora oddsen är om undviker katt eller ej under behandlingen har jag ingen aning om.
Kan fråga nästa gången :)
/Elin
#41 Nu var det inte mig du ville ha svar ifrån men tänkte ändå att den här studien om hur uppdelningen ser ut procentuellt kanske är intressant för dig
"Dr. Med Peter Schumacher har gjort en studie om bioresonans. Den är baserad på 200 patienter mellan september 1989 och oktober 1990. Resultaten:
83 % blev botade
11 % blev bättre
4,5 % märkte ingen skillnad
1,% % gick ej att bedöma"
/Elin
alla blir alltså inte bättre. 
#44 Nej, Men det är en väldigt stor majoritet som faktiskt blir bättre och sannolikheten att de inte botar är är ganska liten. Nu framgår det ju inte vilken ålder, om det har andra sjukdomar osv i den här studien.
Men jaa alla blir inte bättre och som jag skrivit tidigare så säger även Bioresonans läkarna innan behandling att det inte är 100% chans att man blir fri från sin allergi, så inget de lovar.
Vad jag hört personligen från dessa Bioresonans läkare är att de personer som inte blivit botade är äldre personer som oftast har någon/några sjukdomar, lever ett osunt liv med dålig kost och dålig hälsa. Nu kan jag inte säga att det är såhär i alla fall eftersom jag inte vet ålder eller eventuella sjukdomar i den här studien men barn/unga/vuxna som är friska och lever ett sunt liv med bra kost och god hälsa har en väldigt god chans att bli botade :)
/Elin
Det låter som om en stor del av de äldre (vilken ålder menas?) inte kan bli bra. Om vi pratar 60+ så har många multiproblematik, och kanske inte äter så bra, då är det ju inte så bra metod, för varför ska de sakerna påverka?
#46 Syftar mest på 70+
Säger inte att de inte kan bli botade men när man blir äldre så tillkommer en del sjukdomar ibland vilket säkert kan sänka ens kropp förmåga att ta till sig den här behandlingen. Man kan va jättefrisk och pigg när man är 70+ också inte det jag menar.
Bioresonanens förespråkar en god hälsa och menar på att många hälsoproblem inte beror på något grundläggande fel på kroppen, utan hur den har blivit behandlad (levnadsvanor) Du födds inte med en allergi. Mer om hur en allergi uppkommer finns på http://www.ibalanz.se/vadarallergi.html.
Tycker att hon förklarar allt väldigt bra och enkelt på hela hennes hemsida :)
Vet inte riktigt vad du ville ha för svar men hoppas jag svarat på en del iallafall.
/Elin
Här finns en hel del information om Biacom Bioresonans. Här kan man läsa om allt gällande bioresonans och lite till :)
Hur det fungerar, beställa hem studier, patienter berättar, "teknisk" information och här finns även en lista över alla kliniker i norden.
Hittade en hel del som jag inte visste om!
som att man kan behandla allergier på djur med Biacom i samarbete med veterinären då.
Rökning går även de att behandla, Biacom hjälper en att ta bort kroppens behov av nikotin, mer om rökstopp-terapi finns på http://www.ibalanz.se/slutaroka.html.
Sen har jag även hört att man kan ta bort smärta.
Jag slutar aldrig förvånas av Biacom helt enkelt! :)
/Elin
Många barn är allergiker redan vid några månaders ålder, det har inget med deras livsstil att göra, så jag tror faktiskt att man kan födas som allergiker. Nej, jag är en av dem som inte tror på denna terapi, jag tror inte på många alternativa (natur) behandlingar. Men ofta är det ju så att om man tror på något så funkar det också, som typ placebo. Men det är jättebra att det fungerar för en del. ;)
Vill bara inflika och meddela att även om jag inte kommenterar här så följer jag denna tråd med spänning fortfarande och vill tacka alla som bidragit, i synnerhet Eliin. Hoppas du och andra fortsätter uppdatera med erfarenheter och synpunkter!
Tack :-)
#50 Jättekul att höra!
Har blivit så insatt i den här otroliga behandlingen och tycker att allt om behandlingen är väldigt intressant! Så jag kommer garanterat forsätta uppdatera den när jag hittar någon intressant fakta!
Sen vore det ju jättekul om vi kunde få lite fler berättelser från andra personer som genomgått den här behandlingen!
Här kommer jag med lite ny fakta dessutom!
Jag och killen går i kattplaner och det var inte meningen att en uppfödare av just den rasen som jag vill ha skulle höra av sig till mig och berätta att det hade kattungar som är leveransklara om 4-5 veckor…
Men killen är i slutet av sin behandling, vilket självklart får oss att tveka. (Självklart är inget kattköp bestämt än)
Vi kollade lite med allergiläkaren utifall som bara sa "kör på! om det är katten ni vill ha!"
Hon berättade även att OM det nu skulle va så illa att han känner av just den här katten så kan man faktiskt ta katthår från just den katten och behandla mot den katten!
Vilket kanske är en intressant sak för er som faktiskt redan har ett husdjur och blivit allergiska!
Kan samtidigt passa på att ge lite uppdatering av min kille som är allergisk mot en hel del! Pälsallergin har jag ju skrivit om lite tidigare. Allergiläkaren gjorde nyligen en mätning på honom och det visade sig att han inte är allergisk mot nötter, mögel och damm. Han testade nyligen att äta nötter och det kliade eller stack ingenting på läpparna när han åt de. Nu går han med ett chip (skrev om hur chipet fungerar i inlägg #20) och eftersom vi går i kattplaner i framtiden så behandlas han lite extra mot just katt i chipet.
/Elin
Hej igen!
Måste ju bara få berätta en mycket glad nyhet, eller två föresten!
Målet med den här behandlingen var ju att jag längtade efter att höra tassar på golvet igen, nu är vi där!
Mina föräldrar har för nån månad sen tagit över en 5 årig Rottweiler hane utan problem. Inga kliande ögon, inga täppta näsor och allt som det var med allergin.
Sen har jag faktiskt gått och blivit kattägare till en underbar Ragdollkattunge!
Med tanke på att pojkvännen knappt kunde va hos folk som hade katt så funkar det väldigt bra! Dock så känner han fortfarande av den, inte så att han mår dåligt har han sagt, mer nån nysning då och då.
Efter att berättat hur det ligger till för allergiläkaren så har han nu precis som jag nämnde i tidigare inlägg fått ännu ett chip där vi enbart behandlar mot vår katt eftersom han fortfarande känner av allergin.
Sen gjorde han ett stort misstag när han fick chipet…..
Pojkvännen kan ibland vara lite slarvig och medans jag klart och tydligt hörde att chipet skulle på nästa dag och inte samma dag som han gjorde en vanlig behandling. Detta resulterade i att han på natten mådde förjävligt rent ut sagt! Han hade svårt att andas och precis samma symtom som innan han började med Bioresonans….
Jag blev orolig och tänkte att ska jag verkligen behöva lämna tillbaks kattungen? min lycka och dröm som jag längtat efter sååå länge.
När jag sen fick veta att han satt på chipet direkt efter behandlingen och inte nästa dag som allergiläkaren sagt så förstod jag.
En vanlig behandling och ett chip samma dag blev på tok för mycket behandling för kroppen som reagerade på detta vis!
Han tog av chipet igen och efter en 20 min blev han bra igen och kunde somna.
Nästa dag satte han på chipet som han egentligen skulle!
Pokvännen blir bara bättre och bättre för varje dag och känner i princip inte av kattungen längre. Men vi har ändå satt upp regerln att ingen katt får va i sovrummet, då det kan va bra att ha ett kattfritt rum medan han fortfarande behandlar sig.
Det är med ett leende på läpparna som jag skrev det här inlägget och även fast jag trott på denna behandling från början så kunde vi ju inte veta säkert och den här dagen kändes allt för långt bort!
Jag förstår att många har svårt att tro på en sån här behandling men efter att ha läst igenom den här tråden så hoppas jag att fler vågat väcka intresset för denna behandling som faktisk fungerat på mina föräldrar och pojkvän, för inte skulle jag ägna en massa tid på att uppdatera den här tråden om allt bara vore en lögn?
Jag hoppas att den här behandling i framtiden kan börjas tas seriösare av vanliga läkare(som det gör i Tyskland), det är nog det som behövs för att det inte ska anses som en "humbojumbo" behandling.
/Elin
Spännande tråd. Jag funderar på att genomgå behandling, framför allt mot pollen. Undrar om det spelar någon roll om man gör behandlingen nu (när man inte är i reaktion mot pollen) eller på våren under högsäsongen. Nån som vet? =)
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#53 Det ska inte spela nån roll när du går behandlingen men för bästa resultat så ska man helst inte utsättas för sin allergi i möjliga mån under behandlingen.
Men som jag förstått så ska det inte ha någon jätte betydelse :)
/Elin
Okej, men isåfall borde det ju vara bra att gå nu :)
#55 Ja nu är det ju perfekt! så behöver du inte ens hinna känna av kommande pollensäsong förmodligen ;)
/Elin
Svindlande tanke. Ja det går inte riktigt att tro på, men jag vill ju gärna testa när det låter så bra! Har min första tid den 17/1 :)
#57 Nej det känns för bra för att va sant egentligen.
Spännande! Du får skriva hur det går här sen :)
/Elin
Blir att följa denna tråden.
Är själv sugen på att testa detta så fort jag är klar med studierna.
Eliinn hos vem gjorde ni eran bioresonansterapi?
Kan tillägga att jag har tidigare varit pollenallergiker men genomgick en hyposensrehablitering som blev klar för ca 2 år sedan.
Dock är jag allergisk mot de flesta djuren (hund, katt, häst osv). Hjälper den här behandlingen mot de flesta allergierna eller är det bara (katt/hund, pollen)?
Mvh
Henke
#59 Allergikliniken Ibalanz i Västerås :)
/Elin
#59 Det ska hjälpa mot alla allergier. Man har väl bättre framgång med vissa än med andra har jag läst - luftburna allergier är lättare att få bort än matintoleranser mot gluten och mjölk.
Jag har varit på min första behandling på Ibalanz i Västerås. Är så entusiastisk inför detta! =)
#59 Precis som #61 skriver så ska det hjälpa mot alla allergier (kanske finns nå udda allergier som är undantag men inte vad jag vet)
Luftburna allergier så som pollen och pälsallergi går fortare att bli av med (min pappa var väldigt pollenallergisk och på senare tid utvecklade han mot päls, han gick 6 behandlingar och mådde bättre än aldrig tidigare under förra pollensässongen!)
Medan födoallergi tar längre tid så som laktos, mjölkprotein, nötter m.m
Petra som hon heter på Ibalanz hade själv nötallergi och kan idag äta nötter.
Man ska även kunna bota eksem, värk och få bort beroendet av cigaretter!
Min pojkvän var allergisk mot pollen, päls (häst och hund framförallt) laktos, pollen, äpplen, päron, morötter, nötter och en rad andra saker.
Idag mår han jättebra! vi har katt utan problem och han har testat både morötter och äpplen.
Lite kul va det när han skulle äta äpplen för första gången och han frågade mig HUR man åt ett äpple, om man verkligen kunde äta skalet, känslan var konstig sa han och jag skrattade en hel del! Något som är så självklart för mig som ätit äpplen hela livet!
/Elin
TheresiaW
Jag som själv inte genomgått behandlingen men följt med både mamma och pojkvännen är helt lyrisk över detta! Petra är dessutom helt underbar!
Efter den här upplevelsen så tänker jag på hur lätt det faktiskt är att bli av med en allergi som kan förstöra hela en liv eller iallafall göra det riktigt surt och orättvist för vissa. Allergi som ansetts som en sak man helt enkelt får leva med hur surt de än var! Det är inte omöjligt att leva ett allergifritt liv längre.
Tänk vilka möjligheter de öppnar upp för en nötallergiker som får undvika bussar, biosalonger, behöva va jättenoga med att ingen ätit nötter innan de träffar en, inte vistas på platser där det helt enkelt finns en risk att nötter finns, listan kan göras lång…
Bioresonans borde uppmärksamas mer och jag blir inte klok på läkare som anser att det inte finns bevis på att behandlingen funkar när det finns levande bevis som min mamma, pappa, pojkvän och många många fler! :)
visst kan man tycka att det är en "mumbojumbo" grej att hålla i några klot medan en läkare trycker lite på en maskin men man vet aldrig förrän man testat :) Min pappa gick faktiskt in med inställningen att sånt här funkar inte och sa bestämt när han kom in till Petra "Bara så du vet så tror jag inte på det här."
/Elin
Är det någon av er som vet om det här fungerar mot överkänslighet mot olika livsmedel?
Funderat länge på att testa de här. Men eftersom det bara står att man behandlar allergier så tvekar jag för jag har inga allergier?!
Jag är överkänslig mot gluten, komjölk, soya, ris, ägg, fläskkött, fisk, majs, kakao m.m.
Listan är lång, svårt att leva så här.
jag kanske har helt fel, men är inte överkänslighet allergi, fast inte lika "stark/svår", för isåfall borde det väl funka bra?
#64 Precis som #65 skriver så tror jag också att överkänslighet kan va en lindrig allergi så Bioresonans terpai borde alla gånger funka!
Min mamma var ju inte allergisk mot laktos och mjölkprotein, hon visste att hon var känslig för laktos men inte att det var mjölkprotein som hon också kände av.
Jag ser iallafall inte anledning till varför det inte skulle funka.
Överkänslighet mot något är ju faktiskt en obalans i kroppen och själva grejen med bioresonans är egentligen att skapa balans i kroppen igen :)
Du kan ju alltid ringa din närmsta Bioresonans klinik och höra med dem! :)
/Elin
Jo ska göra det. Är så pass sjuk att jag inte kan ha ett liv och är även sjukskriven för det här så de är ju värt att prova.
Finns det någon oberoennde forskning?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#68 jadu, googla eller gå in på Bicoms hemsida så kanske du finner något :)
/Elin
Varför skulle jag, det är väl ni som påstår att det funkar som skall leda i bevis.
#70 Jag delar med mig utav mina erfarenheter utav det här, jag tvingar ingen att tro på det här och har aldrig påstått av det funkar i 100% av fallen.
Det här är mina erfarenheter som jag valt att dela med mig i ett forum som detta…
Vill du ha vetenskapliga bevis får du söka upp någon som är påläst av det här. Jag delar bara med mig utav det JAG vet och upplevt och mina bevis som jag kan dela med mig utav som min mamma, pappa, pojkvän och bekanta där behandlingen fungerat! :)
Jag försökte bara va hjälpsam och föreslog att du kanske kunde hitta något på deras hemsida eftersom jag själv inte kan ge dig något bra svar eftersom jag inte är tillräckligt påläst.
Jaa så varför skulle du? Det är väl upp till dig om du vill veta. Tyvärr kan JAG inte ge dig något svar.
/Elin
Hej,
Jag tänkte höra med dig Elinn hur pass stora besvär din kille hade innan behandlingen och efter. Min pojkvän har nämligen precis blivit allergisk mot våra katter och jag vill så klart se om det finns alternativa metoder som funkar. Fungerar det fortfarande bra att ha katten hemma för din pokvän? Hoppas att du har möjlighet att svara
Hej!
Han mådde ju inte så speciellt bra om man säger så… Var han hemma hos nån med katt så började han nysa och klia och rinna i ögonen på honom och fick svårt att andas ibland. .
Han behandlades mot pälsallergi och i slutet av behandlingen började vi hälsa på andra katter för att se innan vi skaffade en egen och det gick toppen!
Så vi skaffade vår egna katt men det blev för mycket för honom… visst mådde han betydligt bättre men han var ju inte helt oberörd av kattallergin… Allt rasade ju samma, skulle jag behöva lämna tillbaks kattungen?
Men allergiläkaren sa att man kunde ta katthår från just vår katt och behandla, vilket vi gjorde. Efter de blev han helt bra!
Katten sover numera i vår säng och allting och pojkvännen mår toppen! :)
Det brukar alltså räcka med behandling mot katt allmänt men i min pojkväns fall funkade de helt när vi behandlade mot just vår katt :)
Han har även lite astma kan tilläggas så hans kattallergi förvärrades ju i och med de.
Med andra ord så tycker jag att det är väl värt ett försök om du vill ha kvar dina katter :) Det är väldigt ovanligt att behandlingen inte fungerar och som jag nämnt tidigare här så brukar det va "Agda 85 år som har många hälsoproblem och dåligt immunförsvar" som det visat resultat att det inte funkat på för att ge ett exempel.
För oss var 5000:- ingenting för att få chansen att se om vi faktiskt kunde ha katt, även fast om allergin inte hade försvunnit så hade vi ändå försökt! Nu funkade de ju och vi får njuta av att ha katt :)
Hoppas du orkarde läsa allting, jag tenderar att bara babbla på eftersom jag tycker att det här är så fantastiskt och intressant! :)
Är det nå mer du undrar över så är det bara att fråga!
/Elin
Hej Eliinn!
Såg att din pojkvän blev behandlad mot kattallergi men att det inte räckte. Fick ni komplettera med någon annan typ allergibehandling eller var det Bioresonansbehandling igen?
Hej!
Jag har nog nämnt de nånstans här i tråden och nämnde i mitt senaste inlägg att nej han blev inte helt bra först men efter att hans sen behandlades mot katthår från just vår katt så blev han han av med allergin helt! Han behövde behandlas extra mot katt och hund eftersom han hade ganska kraftig allergi mot dessa.
Men det har hela tiden vart Bioresonans :)
Många tål katter efter att de behandlats mot katter allmänt men i min pojkväns fall behövdes behandling mot vår egna katt också.
Mina föräldrar har även dem behandlats mot både min katt och deras hund. Man tar bara med sig lite djurpäls från sitt egna husdjur till allergiläkaren.
/Elin

#43 Det var ju fina siffror för behandlingsgruppen, hur stor skillnad var det mot kontrollgruppen?
Alltså, jag tycker det är toppen för alla som blir av med sina allergier och kan ha husdjur osv. Jag förstår att det verkligen var värt pengarna för er!
Men eftersom frågan har väckts kan jag nog förklara varför inte landstingen betalar för såna här behandlingar. Då behöver man förstå hur medicinsk forskning fungerar.
Det är ju så att man alltid har en viss placeboeffekt vid en behandling. (Jag tycker f.ö. att placeboeffekten är underskattad, bevisligen finns det något slags läkande kraft inom oss som vi har svårt att få tillgång till utan att bli "lurade", det borde man verkligen forska mer på.) Man kan också få en nocebo-effekt, när man får en verksam behandling men är så inställd på att den inte kommer att fungera att den inte gör det. Tankens kraft är stor!
När man testar en medicin eller en behandling vill man därför veta om effekten av medicin+placebo blir tillräckligt mycket större än bara placebo ensamt. Det är därför man i seriösa studier har en grupp som får behandling och en som får "sockerpiller", och ingen ska veta vem som får vad. Man kommer då att se att det i båda grupperna förekommer både förbättringar och biverkningar, eftersom kroppen hela tiden har olika saker för sig, och man tolkar sina upplevelser och symtom utifrån sammanhanget.
Generellt är det förstås lättare att skapa en trovärdig "fejkbehandling" när det gäller mediciner än när det gäller t.ex. psykoterapi, men i det här fallet borde det inte vara särskilt svårt att låta kontrollgruppen hålla i liknande metallgrejer utan att veta om det skedde någonting aktivt eller inte, det kanske rentav går att få till en dubbelblindstudie där behandlaren inte heller vet om det är en riktig behandling eller inte, för att inte påverka försökspersonens förväntningar.
Det borde alltså vara ganska lätt för dem som håller på med bioresonansterapi att sätta upp en seriös RCT-studie (Randomized Controlled Studie, dvs försökspersonerna kommer att slumpvis fördelas till en behandlingsgrupp eller en kontrollgrupp), publicera den i en seriös tidskrift, och bevisa för alla skeptiker hur bra deras metod fungerar. Det borde ju ligga i deras eget intresse eftersom det skulle göra att de fick massor av nya kunder, landstingsfinanseriering osv.
Så fort det publiceras en övertygande sådan studie lovar jag att testa!
_"Det var ju fina siffror för behandlingsgruppen, hur stor skillnad var det mot kontrollgruppen?"
_Jag kan tyvärr inte svara på de, jag är som sagt inte helt påläst så djupt.
Men jag förstår att man kan va kritiks och fundersam över denna behandling och jag skulle själv vilja se en oberoende forskning.
Placeboeffekten vet jag väl om och jag funderarde på de också i början men ändrade min åsikt om de efter att min pappa gjort behandlingen…
Han är rätt så "macho" och vägrade att testa en sån "Mumb jumbo" behandling som han kallade den, men vi bokade en tid åt honom ändå och tvingade dit honom. Han va lite motvillig men ville väl få något sorts bevis och gick med på det ändå.
Han klev in på allergiläkarens rum och det första han sa åt henne var "bara så du vet så tror jag inte på det här"
Han tyckte att det var hel fånigt att ligga där och hålla i några metallkulor och förstod inte alls hur nåt så fånigt skulle bota hans pollen och pälsallergi…
Men efter 6 behandlingar och när 2012s pollensässong drog igång kände han en sån frihet eftersom han tidigare pollensässonger mått så dåligt med rinnande näsa, en oerhört trötthet osv. 2012 var också året då det var ovanligt mycket pollen.
Men jag förstår att en del är kritiska mot behandlingen och respekterar att det finns de som tycker så.
Men som sagt så tycker jag att det borde göras nån oberoende forskning på detta om det inte redan finns en.
I Tyskland används Bioresonans av vanliga läkare, kanske att det finns någon studie där?
Kan fråga fråga allergiläkaren här i Västerås faktiskt om hon vet något, det borde hon ju göra.
/Elin

#77 Ja din pappa låter ju som en het kandidat för en nocebo-effekt!
Hallå igen! :)
Tidningen Hälsa har en stor allergidel i sitt aprilnummer varav en av de alternativa behandlingarna mot allergi är just Bioresonans terapi.
En förfrågan skickades ut till olika Bioresonanskliniker att de ville intervjua en man i 30-60 år åldern.
Det slutade med att det valde inte mindre än min skeptiska pappa tillsammans med Rottweiler Boss som det nu kunnat skaffa tack vare Bioresonans!
Måste bara påpeka ett skrivfel som vi faktiskt påpekade när det frågade om något inte stämde innan de publicerades vilket jag såg nu att det missat. Det står att min mamma blev bra från sin astma men det är lite missvisande då hon blev bra ifrån sin allergi och inte astman, dock har hon blivit mycket bättre in sin astma med bioresonans!
Sen vill jag också berätta att på allergiklinken i Västerås har man behandlat en katt med astma som numera mår kanon! Det går alltså att behandla allergiska djur med Bioresonans!
Många tror att man måste tro på att bioresonans funkar för att det ska funka (en ssk placeboeffekt) Men hur förklarar man då att katten faktiskt blev fri från alla astmasymtom efter ett antal behandlingar, för precis som jag så förstår ni nog att katten inte hade en aning om att den var där för att behandla sin astma med Bioresonans terapi…
Här kan ni läsa mer om att behandla djur med Bioresonans terapi
http://bicom-norden.se/for-bicomterapeuter/behandla-djur/
/Elin
#79 Tack för att du delar med dig. Mycket intressant läsning :)
I senaste numret av Hälsa finns en artikel om en man (och hans sambo) med pollen- och pälsdjursallergi. Efter Bioresonansterapi kan de idag ha en hund och mannens pollenallergi har blivit mkt bättre. Jag blir faktiskt lite sugen på att prova detta nån gång i framtiden för att se om jag kan ha 🐱eller🐶…
Jag skrev just de i inlägg #79 att mannen i tidningen hälsa är min pappa och deras nya hund :) kan tillägga att hans pollenallergi inte bara blivit bättre utan helt bra! :) våren 2012 var hans första vår efter allergibehandlingen och han märkte aldrig av pollen den våren.
/Elin
#82. Sorry, det (#79) lyckades jag missa att läsa… Intressant läsning var det iaf :)
Jag har nu mitt chip på mig, i en vecka till. Åh vad jag hoppas att jag också ska få slippa pollenallergi i vår! :)
#83 Ingen fara :) Det är mänskligt att missa ;)
#84 Hur har de gått med behandlingen och hur mår du nu när pollen dragit igång? :)
/Elin
Hej! Enligt hennes mätningar ska jag tåla pollen nu men jag är fortfarande känslig mot gräs och blommande blommor och en del annat, så jag fortsätter behandlingen. Har känt av en del besvär men det är mycket bättre än det brukar vara och har inte tagit någon medicin. Känns som att jag inte alls reagerar på björk nu men däremot mot gräs och kanske något annat. Känner mig väldigt glad men hoppas också att jag ska bli bättre i resten! :)
Jag ska också tåla pälsdjur nu. Träffar inte pälsdjur så ofta men har klappat katt ett par gånger utan besvär! Brukar känna av kattallergi av sådant. :)
Härligt! :)
/Elin
Jag har tappat räkningen på mina behandlingar nu. Det kanske är 10. Har blivit av med en hel del allergier och har några kvar. Men är fantastiskt glad att den här pollensäsongen gått någorlunda smärtfritt. Innan jag började kände jag att det skulle vara värt det även om jag bara blev något bättre, så jag är väldigt glad, men jag har ju också fortfarande goda chanser att bli helt bra. Varje gång jag kommer har någon mer allergi försvunnit. Nu går jag en gång i månaden. Jag hade verkligen massor med allergier från början och jag är också hjärtsjuk så jag förväntade mig ingen quick fix, men det är så mycket värt i min situation att uppleva förbättring. Kan verkligen rekommendera denna behandlingen.

Ni som tror på det här: ni måste tänka att det är någon slags enorm konspiration som gör att ingen seriös forskare tar det på allvar, eller? Att 83% skulle få sina allergier botade (#43) låter som ren fantasi. Det skulle ju kräva att i princip varenda läkare i hela världen ingår i konspirationen 🤔.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
En bild säger mer än tusen ord.
#90 Att 83 % som genomgått denna behandling blivit bra i sin allergi är fakta, men du får självklart tro vad du vill.
som jag skrivit tidigare så används denna metod av vanliga läkare i Tyskland.
Men hur som helst får alla tycka vad de vill, jag har valt att tro på denna behandling för att jag sett så mycket positiva resultat och att vi faktiskt kan ha pälsdjur i familjen igen är fantastiskt! något som vi aldrig ens trott var möjligt igen.
Men ärligt talat så är kommentarer som din och andra skeptiska kommentarer här helt onödig i denna tråd…
och Vallhund…. var och en får tycka vad de vill och du har klargjort tydligt vad du tycker om Bioresonans, men vi klarar oss rätt bra utan dina löjliga kommentarer i denna tråd….
/Elin
http://www.quackwatch.org/01QuackeryRelatedTopics/electro.html
Läkaren som det refereras till är inte en oberoende forskare, han bygger sina iakttagelser på sina egna patienter. http://www.bokus.com/bok/9783131375117/biophysical-therapy-of-allergies/

#92 "Att 83 % som genomgått denna behandling blivit bra i sin allergi är fakta, men du får självklart tro vad du vill."
Hur väljer du vad du kallar fakta, och varför kallar du det här för fakta?
Och hur kan det samtidigt vara både fakta och en åsiktsfråga? 🤔
För mig krävs det mycket mer än att en person hävdar att det gjorts en undersökning (varför finns det ingen länk till själva undersökningen?) för att jag ska betrakta något som fakta.
Om det här är fakta, hur ser då reklam ut? 🙂
"som jag skrivit tidigare så används denna metod av vanliga läkare i Tyskland."
Det finns ganska många saker som används av (vissa) läkare i tyskland men som inte fungerar. Att det används av en handfull tyska läkare säger ingenting om effekten. Om jag hittar en tysk läkare som säger att det inte fungerar, ändrar du dig då? (Observera att det är en retorisk fråga, självklart ska man inte ändra sig bara för att en tysk läkare har en åsikt i frågan)
I tyskland säger kanske förespråkarna att det används i Sverige. Det är inte ett argument för att det fungerar.
Bioresonas utvecklades i Tyskland och används i många länder. I Ryssland vidareutvecklade man iden och tog fram en maskin för att i första hand hjälpa deras kosmonauter. De maskiner som köps idag går under namnen Introspect eller Oberon och som många i Sverige använder. I USA använder NASA en liknade metod. Maskinen i sej botar ingenting men den visar bl. a. på kroppens brister och obalans, ev. virus, parasiter, sjukdomar och allergier. Ofta kombinerar man med en META-terapi som stimulerar kroppens egna funktioner för att normalisera cellerna.
Den här kombinationen av META-terapi tillsammans med kostillskott som hjälper upp kroppens brister har hjälpt många. Man ska dock vara uppmärksam på att maskinen registrerar även väldigt små avvikelser som kanske ännu inte är ett riktigt problem, men kan bli med tiden. Det är viktigt att den som tolkar maskinens data vet vad han eller hon gör.
Jag har haft kontakt med åtminstone fyra olika "terapeuter" i Stockholmsområdet och av dessa är det endast en som känns seriös. Många vill tyvärr bara använda sin maskin till att sälja dyra preparat.
Källa till dina påståenden?
#95 Vilka ställen har du kollat upp och vilket kändes seriösast och varför? Bor i sthlm och funderar på att behandla mig, nyfiken på vilken du tyckte var bäst :)
I stort sett all information finns tillgänglig på nätet. på både svenska och utländska sidor. Är man intresserad så är det bara att leta. Du får naturligtvis sålla bort ren reklam.
Den terapeut som jag tyckte var seriös fanns i Tyresö. Du kan kolla deras hemsida melanocarpa.se Det står även lite om både Introspect och META-terapi där. Jag fick rejält med tid och kände att hon verkligen engagerade sej i mej. Hon försökte inte sälja på mej en mängd dyra preparat även om det fanns ett stort sortiment av kosttillskott att köpa om man vill.
#98 OM jag ska behandla mig kommer det trolihen bli tyresö eftersom det är närmast. Vilken tur att du tyckte dom var seriösa! Min pappa tror inte på den här behandlingen men jag vill verkligen bliv av med mina allergier! Tror du att man kan gå till mottagningen och bara prata en första gång utan att betala? Skulle kännas väldigt skönt isf. Undrar också om det finns någon åldersgräns? Är 15, fyller 16 i höst. Hur gamal borde man vara för besta resultat?
Lyssna på din pappa. Du är 15 år och din pappa har förmodligen lite mer erfarenhet och omdöme än dig.
#100 + att det förmodligen är pappsen som betalar.
#99 Ja du kan nog gå dit och småprata lite! Man måste vara 8 år för att få bli behandlad. Det är bara bra att vara ung - man är i regel mer lättbehandlad då eftersom allergier och andra belastningar ofta blir värre med åren.
#100 #101 Om behandlingen fungerar (för det mesta), varför skulle jag då inte testa? Det finns ju inga farliga biverkningar. Om jag kan köpa en ny mobil för 5000 kr, varför inte en behandling som gör att jag kan vara hemma hos mina bästa kompisar utan att nysa och få rinnande ögon, ta hand om min älskade kanin, börja rida igen, bli vegetarian till 100%. Djur är mitt allt men mina allergier sätter stopp för mina drömmar. Jag skulle antagligen valt ett annat gymnasium om jag tålde djur, jag bor på en hästgård men kan varken rida eller jobba i stallet. Jag kan inte ha en hund och jag har vitaminbrister som påverkar mitt skolarbete. Varför skulle jag inte testa? Om det inte fungerar har jag iaf gjort ett försök, men OM det fungerar skulle mitt liv förändras och jag skulle kunna hålla på med de saker jag älskar. Jag kommer även betala 1/3 själv.
#103 Varifrån har du fått att behandlingen fungerar för det mesta?
Lästips:
http://skepticism.ifokus.se/discussions/51cad958ce12c46764001103-bioresonansterapi?participating-1
Lyssna på pappa och vallhund.😉
#104 Från alla med erfarenhet av behandlingen. Har inte läst om någon som genomgått behandlingen för att bli av med luftburna allergier (som pälsdjur) utan resultat. För dem det inte fungerat har det varit för att de haft en väldigt svår allergi eller liknande. Jag tror absolut inte det fungerar på alla och jag kan inte vara säker på att jag kommer bli fri från mina allergier MEN VAD HAR JAG ATT FÖRLORA?
#106 Du får meddela oss sen hur det går om du genomför behandlingen! Lycka till! :)
Du förlorar pengar på en verkningslös manick. Varför tror inte din pappa på den behandlingen? Och varför skulle pappa förvägra dig denna behandling om den nu fungerade?
Det finns givetvis inget mirakulöst med denna maskin mer än att den lurar av folk pengar. Hade den varit så mirakulös, så skulle det finnas forskning om den och den hade funnits i vården istället för hos enskilda utövare.
Varför tror du inte tillverkaren av denna manick har gjort seriös forskning på sin egen maskin? Kan det kanske vara så att om forskning görs så faller hela konceptet, och inga fler manicker kan säljas?

#106 "MEN VAD HAR JAG ATT FÖRLORA?"
Inget utom dina pengar. Men en sidoeffekt blir att du stödjer en väldigt tveksam verksamhet, vilket du kanske inte vill.
#106 Det du riskerar att förlora är dina pengar o din oskuldsfullhet. Plus att du betalar för att bli lurad o hjälper dessa bluffmakare att fortsätta lura sjuka människor.
Har du läst o förstått det som står i tråden jag postade? Du borde visa denna o den tråden för din far.
Att någon påstår att de blivit botade av en viss metod betyder inte att de blivit botade. Om någon påstår att de kan prata med de döda tror du att de kan det? Om jag påstår att jorden är platt, betyder det att jorden är platt?
Jag hänvisar återigen till mitt inlägg #34
Nu får ni skeptiker tagga ner. Ni har fått säga ert och nu räcker det i den här tråden. Läs TS, ni svarar inte på hennes fråga.
#107 Tack! Det ska jag göra :) #108 Min pappa litar inte på det eftersom han inte läst på ordentligt och vet inte riktigt än vad det handlar om. Han är skeptisk eftersom det inte finns några oberoende studier (förutom på tyska). Jag tror inte jag stödjer någon bluff, snarare skulle jag bidra med pengar som kan användas till forskning och om tillräckligt många personer blir intresserad av den här typen av behandling hoppas jag att även forskare och vetenskapsmän blir det så det kan göras ordentliga studier. Jag undrar även om ni som är skeptiska mot bioresonans terapi även är skeptiska mot zonterapi som också är en alternativ behandlingsmetod?
#112 TS har fått svar i tråden flera ggr om sedan den startades i Oktober 2011. Vill du sätta munkavle på oss som inte tror på obevisat hokus pokus? Allergi är en potentiellt dödlig sjukdom som ofta förkortar de drabbades liv. Att som Sajtvärd propagera för ovetenskapliga, högst dubiösa behandlingar är väldigt oseriöst.
#113 Pengar har dom håvat in tillräckligt för att kunna genomföra seriös forskning, men det har de inte gjort.
Ja jag är skeptisk till alla metoder som inte går att bevisa vetenskapligt att de fungerar.
#113 Du har en klok pappa som verkar ha förstått problemet. Diskutera med honom och försök lyssna.
#115 tack det ska jag göra :)
Ja tycker ändå att vi kan hålla oss lite mer till ämnet… Jag tycker att det är synd att tråden fyllts med en massa otrevliga motargument till bioresonans och vissa kommeterar som att det säkert är pappsen som betalar, att det bara är bluffare som håller på med bioresonans som lurar en på pengar och en del andra kommenterar är totalt oväsentligt i denna tråd!
Det finns alltid såna som är skeptiska till något sånt här och var och en får tycka vad de vill, fine! men snälla tagga ner!
/Elin
Tycker inte du att det är ganska vettigt att upplysa en 15-åring vad det är för manick hen tänkt använda sig av? Det är inga otrevliga motargument… Det är verkliga fakta(eller bristen på det).
Jag är förundrad över att det är så få i denna tråd som är skeptiska till denna manick, men så kan det vara. Därför tycker i alla fall jag att det är viktigt att alla korten kommer på bordet… Sen kan var och en dra sina egna slutsatser.
Perfekt!👍
Konstigt resonemang det har blivit. Det är mycket påståenden. Framförallt från vissa som inte har egen erfarenhet av behandling eller har egna hälsoproblem. Alla ni som hänvisar till "bevis" för att en eller annan behandling fungerar, kom själva med "bevis" för att det inte fungerar. Sen är det väl som med vanliga värktabletter-vissa reagerar olika på samma dos. Kroppen är unik. På samma sätt som vissa reagerar på olika ämnen och utvecklar en allergi så reagerar vi naturligtvis olika på olika behandlingar/medicineringar.
Som egen förälder skulle jag nog vara tveksam till att låta min 15-åring gå till vilken klinik som helst men det bästa vore naturligtvis att båda tog kontakt med kliniken tillsammans och sedan bildade sej en uppfattning.
Konstigt resonemang det har blivit. Det är mycket påståenden. Framförallt från vissa som inte har egen erfarenhet av behandling eller har egna hälsoproblem.
Jag tycker det är extremt viktigt att det är ett resonemang överhuvud taget, och något som är behövligt i denna tråd. Vilka är de som du säger inte har egna hälsoproblem eller erfarenhet av behandling?
Alla ni som hänvisar till "bevis" för att en eller annan behandling fungerar, kom själva med "bevis" för att det inte fungerar.
Det är väl ändå är ganska så självklart att det åligger den som påstår att hen har en manick som "fungerar" på ett mystiskt sätt, att påvisa att den fungerar som de hävdar. Hur skulle det annars se ut?
Sen är det väl som med vanliga värktabletter-vissa reagerar olika på samma dos.
Skillnaden är att det har påvisats genom vetenskapliga studier, att värktabletter har en effekt.
…det bästa vore naturligtvis att båda tog kontakt med kliniken tillsammans och sedan bildade sej en uppfattning.
Hmm, ja det går väl att göra men vilken info skulle de få där? De kommer väl att säga samma saker som sagts här… Alltså att den fungerar.🤔
Har några frågor om bioresonasterapi som ni gärna får svara på i den nya tråden jag skapade :)
Tror nog att du redan förstått vad jag anser om det hela i mitt inlägg #121. 😃
Det finns ingen som helst anledning att tro att det finns en magisk manick som botar allergier. Att det finns folk som säger att det fungerar, är som vanligt ingen som helst verifiering att det fungerar. Vi har genom tiderna haft en förkärlek att tro på vandringssägner… Men som ofta inte tål en vetenskaplig granskning.
Är det förresten inte onödigt med två likadana trådar? Eller är det för att det finns kritik i denna tråd som det startas en ny?
#124 Nej det är inte därför jag startade en ny tråd. Efter att läst denna tråd har jag fått massvis med frågor som jag tänkte att ni kunde svara på. Frågorna är riktade till både er som är kritiska och positiva till behandlingen.
Ja, men det går utmärkt att ställa dina frågor i denna tråd som har exakt samma namn som den du startade.
Det går liksom inte att komma undan att denna uppmärksammande apparat inte är något annat än en magisk, mystisk, sensationell apparat som helt saknar stöd för sin effekt… Utöver enstaka uttalanden. Detta innebär att några personer gör reklam för dess effekt, utan att den har verifierats på något vettigt sätt.
Tycker du inte att den magiska maskiner borde uppmärksammats av den allmänna sjukvården?
Lägg ner? Det var värst vad du tar i, jag accepterar givetvis att du vill ha två trådar… jag bara tyckte till. Känsligt ämne tydligen.
Vi har bl.a. använt Bicom Bioresonansterapi på vår dotter 14 år mot pollen och häst. Det har fungerat bra och hon har sluppit sin medicin i våras då säsongen startade.
Vi började behandlingen några månader innan pollensäsongen för att kroppen inte skulle vara stressad och ha tid på sig att vänja sig. Gissar att vi lagt ner runt 3000 kr och vi ser det som väl investerade pengar. Man kan behandla två, tre olika saker på samma gång.
Vi valde att anlita en terapeut i Uppsala och vid några tillfällen tog hon med sig sin apparat hem till oss i Orsa och behandlade även andra här på orten. Så jag har sett flera bevis på att det fungerar och att personer kunnat sluta med preparat som Bricanyl.
Vad gäller det vetenskapliga så är det ju så att man måste kosta på sådant själv och det kostar många miljoner. Att få fram sådana pengar till ngt som faktiskt många gånger kan bota är svårt. Det genererar ju inga pengar i längden att bota. Ett läkemedelsbolag tar ju oftast fram preparat som lindrar symptomen (som ex allergimediciner) så för dem finns det massor av pengar att tjäna på att forska vetenskapligt.
I andra länder används bioresonansterapi flitigt av läkare, sjukgymnaster, tandläkare och veterinärer för att nämna några grupper.
Terapeuten vi anlitade från Uppsala är mycket kunnig och har bl.a. Universitetsutbildningar i molekylärbiologi, toxikologi och basmedicin. Kan varmt rekommendera henne. Hör av er för kontaktuppgifter.
Är en behandling effektiv så lönar sig forskning för att verifiera det. Förklara gärna vad molekylärbiologi o toxikologi har med allergier att göra.
Basmedicin, är det att kunna sätta på ett plåster?
#129 är hon helt fri från sina allergier nu? :)
Vet någon vad Karin Magnusson som behandlar med bioresonans i Uppsala tar för per behandling?
Kul att läsa här om era berättelser och kul att flera blivit bra/bättre 🙂
#132 Nej, men jag gissar på ca 500kr.
Okej, ja det ligger nog däromkring. Jag får höra av mig till henne och se.
Heeej! Vill bara plussa för behandlingen! Sonen blev av med 28 ämnen (läkarna identifierade 2) och på 8 behandlingar är allt borta och har så varit i 1,5 år. Besvären kom oväntat efter vaccineringen mot Svininfluensan som nu utvecklat sig med Narkoleps-symptom :(. Igår testade vi om han reagerade mot själva vaccinet (o'yes he did!) så nu försöker vi behandla för att slippa fler autoimmuna reaktioner från just vaccinet. Håll timmarna gott folk! Vi har många runt om oss som vi fått iväg på behandling - ALLA har blivit av med ALLA sina allergier och överkänsligheter! Jag är själv Sjuksköterska och präglad i att forskning skall finnas - men det här fungerar!! Varför duger inte tysk forskning i Sverige? För att vi är köpta av läkemedelsindustrin? 1050:- för att testa sig med de 500 vanligaste allergenerna och 650:- /behandling är väl investerade pengar för att få en högre livskvalitet! Rekommenderas varmt!

#135 "Varför duger inte tysk forskning i Sverige?"
Tro mig, det handlar inte om att den är tysk. Varför just den forskningen du talar om underkännts kan jag inte säga utan att se den, men det finns ett antal kriterier för hur forskning ska ha genomförts för att den ska vara ett trovärdigt bevis. I slutändan bestäms det genom granskning av resten av forskarvärlden, ett koncept som visat sig enormt framgångsrikt.
"För att vi är köpta av läkemedelsindustrin?"
Visst, en konspiration 😴. Till skillnad från tyskland då? Tyskland som är äran och hjältarnas land och där inte en enda liten forskare skulle kunna ha något annat än helt altruistiska intressen? Det finns ju skalor på hur korrupta olika länder är, men jag har för att Sverige ligger väldigt bra till på dem. Men de som utfärdar skalorna kanske också är köpta 😃.
Finns det aldrig något som inte fungerar på riktigt? Det är alltid bara konspirationer verkar det som…
#135 Åh så roligt att höra din berättelse! Ofta går det väldigt bra att behandla barn då deras allergier inte "satt sig" lika hårt som hos oss vuxna. Så kul! Vilken lättnad det måste vara för er! :)
Alltså.
Hur tänker ni med allergier kring att sajtvärden här tipsar om bluffprodukter?
Vill ni inte ha en Sajtvärd som håller sig till fakta?
Själv, i egenskap av pollenallergiker, tycker jag det är helt uppåt väggarna galet att Theresia talar så gott om detta kvacksalveri.
Hur kan du påstå att det är bluffprodukter om du själv inte har testat de eller förmodligen inte ens sett någon i din närhet som genomgått denna behandling ?
Och förlåt men vilket jävla påhopp på Theresia ??
Att Theresia känner sig mycket bättre i sina allgerier efter denna behandling är väl endå ren fakta från hennes sida!
Kalla det bluffprodukter, hokus pokus, mumbo jumbo eller vad ni vill men vad ni än säger så har ju faktiskt behandlingen fungerat på så många bara här i denna tråd, inget vi sitter här och ljuger om!
Jag står fast vid att jag älskar denna behandling och den har förändrat min familjs liv nå otroligt mycket! En pappa som faktiskt slipper må förjävligt rent ut sagt på våren och kan numera njuta av våren! Mina föräldrar kan dessutom äntligen ha den där hunden som de drömt om men som var en omöjlighet innan behandlingen!
/Elin

#139 Lugna ner dig.
Man kan ha fel utan att ljuga.
Kul att din pappa mår bättre, men bioresonansmaskinen har antagligen inget med saken att göra.
#140 Jag är lugn ?
Tycker bara att de va ett taskigt påhopp på Theresia…
Och jag behöver inte höra din åsikt om att bioresonansen inte har något med de att göra, en totalt onödig kommentar av dig…
/Elin

#141 "Jag är lugn ?"
Bra. Vårda ditt språk då (läs skrivreglerna).
"Och jag behöver inte höra din åsikt om att bioresonansen inte har något med de att göra, en totalt onödig kommentar av dig…"
Jag behövde inte höra något du skrivit här, men jag skulle inte försöka hindra dig att skriva det för den sakens skull. Bara för att du inte tycker om något betyder det inte att det är "totalt onödigt" 🙂. Andra är kanske intresserade av det.
Karin Magnusson i Uppsala har en hemsida nu: www.enterobioresonans.se
Alltså… såhär påstår Karin Magnusson att Bioresonansterapi "fungerar":
"Utrustningen innehåller bl.a. en mätare för elektrisk konduktivitet (ledningsförmåga). Huden leder inte elektrisk ström särskilt bra men i vissa punkter på kroppen är ledningsförmågan bättre. Dessa punkter överensstämmer i huvudsak med de s.k. akupunkturpunkterna. Om kroppen utsätts för en belastning till exempel i form av ett virus, en inflammation eller ett allergen ger detta utslag i mätningen.
Svaga elektriska signaler från kroppen fångas via elektroder upp och leds in i Bicom-utrustningen. Dessa signaler analyseras sedan och bearbetas på olika sätt. Signaler som stör det normala elektromagnetiska mönstret identifieras och behandlas under terapin."
Märker ni inte på texten ovanför att bioresonans bara är pseudovetenskapligt strunt?
Tror ni på allvar att en apparat skulle kunna "fånga upp elektriska signaler via elektroder" och sen "analysera och bearbeta dem" och sen skicka tillbaka dem in i kroppen när de blivit "behandlade" så att kroppen återfår ett "normalt elektromagnetiskt mönster"..!?
Kom igen, va! 😂
Jämför gärna exempelvis med annat pseudovetenskapligt kvacksalveri i samma ådra, typ Amega-staven:
"Ur staven kommer en stråle på ca 10 meter med nollpunkts-resonans. Den går in i kroppen och "påminner" kroppen om hur den ska se ut när den är frisk. Kroppen strävar sedan efter att nå sitt friska tillstånd och många gånger kan vi hjälpa människor med många olika problem de har."
eller varför inte scientologernas e-meter (tänker inte länka till scientologerna, informationen finns på google om ni vill hitta den);
"När E-metern är påslagen och en person håller i dess elektroder, flyter en mycket svag ström (spänningen är omkring 1,5 volt, vilket motsvarar ett ficklampsbatteri) genom E-metersladden, genom personens kropp och tillbaka in i E-metern. Strömflödet är så svagt att man inte känner något när man håller i elektroderna.
När den som håller i E-meterns elektroder tänker på något, tittar på en bild i sinnet, återupplever en händelse eller flyttar något i det reaktiva sinnet, flyttar och ändrar han på faktisk mental massa och energi. Dessa förändringar i sinnet påverkar det svaga flödet av elektrisk ström som alstras av E-metern, vilket får nålen på E-meterns visartavla att röra sig. Nålens reaktioner på E-metern talar om för auditören var laddningen finns och att man bör hantera detta område med auditering."
Bioresonans har under kontrollerade former konstaterats fungera lika bra som placebobehandling, och som diagnosmetod är den helt avfärdad av den skolmedicinska världen efter att ha blivit grundligt testad.
Har inte pälsdjursallergi men jag har sedan unga år lidit av svår björkpollenallergi med stora problem under 4-5 veckor varje vår. Under 2012 fick jag behandlingar mot detta med Bioresonansterapi och våren 2013 hade jag inte den minsta antydning till problem med björkpollen.
Bara för att klargöra så har det inte spelat någon roll om det varit ett "milt" år med lite björkpollen, mina problem har alltid kommit som ett brev på posten och att jag inte hade någon känning alls under 2013 känns helt fantastiskt och detta har jag bioresonans att tacka.
Ni kan kasta vetenskapliga rapporter om att det inte funkar i ansiktet på mig tills ni tröttnar, jag vet att det funkar för mig och det trumfar all "vetenskap" ni kan gräva fram.
Våga testa Bioresonans!
Roligt att höra! :)
DenTröge har skrivit ett inlägg någonsin.
Kan någon stava till "shill"? 🙂

#145 "jag vet att det funkar för mig och det trumfar all "vetenskap" ni kan gräva fram"
Det beror på vad man vill uppnå antar jag. Om jag själv skulle bli sjuk någon gång skulle jag hellre gå på det vetenskapen kommit fram till än på det du anser dig veta om vad som fungerar.
Vill du berätta hur mycket du betalat för din behandling allt som allt?
#147 Tänkte också i de banorna just med "Våga testa Bioresans".
Finns det någon som testat bioresonans och som det INTE fungerade för –och som skulle vilja dela med sig av sin uppfattning av bioresonans?
Duger inte oberoende forskning, eller? 🤔
#150 Faktiskt inte. Eftersom de som testat säger att det fungerar medan de som inte testat säger att det inte fungerar tycker jag det är intressant att höra en som testat men som det inte fungerat för. Sen undrar jag också vart du har fått tag på oberoende forskning (som inte är på tyska?)
Varför duger anekdoter, men inte seriös forskning?
"Eftersom de som testat säger att det fungerar" fungerar ju såklart inte. De som säger att de har testat och att det fungerar kan lika gärna vara människor som jobbar för företag som erbjuder denna tjänst. Exempelvis som signaturen DenTröge.

#151 Man kunde vända på det och fråga "varför finns det ingen seriös forskning". Man ska alltid vara försöktig när människor försöker sälja olika mirakelbehandlingar enbart baserade på "nöjda kunder". Så arbetade man innan man listade ut det här med vetenskap och resultatet var ofta katastrofalt. Det visar sig att man kan komma undan med förvånansvärt mycket och ändå ha åtminstone tillräckligt många nöjda kunder för att fortsätta som ingenting.
Tänk på att det är mindre sannolikt att någon träder fram om att det inte fungerar för dem, eftersom det kanske är mindre överaskande plus att människor oftast är obenägna att medge när de blivit lurade.
Tror du att alla behandlingar som har (några) nöjda kunder fungerar? Håller du med om att det inte finns mer som tyder på att bioresonans fungerar än typ healing, handpåläggning och så vidare?
#152 Finns det seriös/oberoende forskning? För isf skulle jag väldigt gärna vilja se på den! Och jag lyssnar lika mycket på anekdoter som på seriös forskning, det är bara det att jag inte sett någon seriös forskning men läst och hört av många som testat att det fungerat för dem.
#153 Jag håller med dig helt och hållet och tycker det är konstigt att det inte finns någon oberoende forskning (?). Men just därför skulle jag vilja höra bägge sidor av bioresonans. Och helt ärligt tror jag bara det är dem som testat som faktiskt kan säga om det är humbug eller inte (och självklart de som gjort seriös forskning).
Det finns angående pollenallergi (och lite annat, men jag tar pollenallergi som exempel) :)
Kofler, H., Ulmer, H., Mechtler, E., Falk, M., Fritsch, P.O.
"Bioresonanz bei Pollinose. Eine vergleichende Untersuchung
zur diagnostischen und therapeutischen Wertigkeit."
Allergologie
1996, 19: 114-122
Om du sätter dig in i hur bioresonans påstås fungera, tycker du att rationalen låter rimlig? Eller tycker du, i likhet med mig, att den låter extremt flummig? :)
Såhär beskriver en Wüthrich vid Zürichs Universitet (som jag även länkade till i inlägg #144) hur apparaten påstås fungera
- "Bioresonance is based on the belief that human beings as well as any substances in the environment, such as allergens, emit electromagnetic waves, which may be either “good” or “bad”. These waves can only be measured by special bioresonance devices (e.g.Bicom). It could be shown that the device is not capable of measuring the electromagnetic wave presumed to be involved [23] (F. Cap "Bemerkungen eines Physikers zur Bioresonanz." Allergologie, 1995, min anmärkning) Bioresonance therapy uses the apparatus, which is supposed to be capable of filtering the waves and sending the “rehabilitated” waves to the patient. It is claimed that the pathologic waves can be removed by that process, and the allergic disease should thereby be treated."
Låter ju extremt flummigt, visst?
Det kan hända att det låter flummigt, men å andra sidan vet vi människor långt ifrån allt.
Kan du t.ex förklara hur gravitationen fungerar exakt? Det kan iaf inte jag men jag är ändå helt säker på att den finns och jag ser levande bevis på det varje dag 24.7. 😉
Det kan hända att bioresonans låter flummigt och det är svårt att förklara hur det fungerar, men huvudsaken är väl att det fungerar?

#156 "Det kan hända att det låter flummigt, men å andra sidan vet vi människor långt ifrån allt."
Förutom de som säljer bioresonans då, som tydligen vet allt 😕.
Jag går givetvis med på att vi inte vet allt, men du kanske kan gå med på att vi vi faktiskt vet någonting? Och det som står om bioresonans går ju stick i stäv med det lilla vi vet.
Det här är bara fler argument som kan användas för vad som helst, från tomten till evighetsmaskiner till handpåläggning. Har du inga specifika argument till varför just bioresonans skulle fungera, av alla kuckelimuckmediciner som säljs runt om i världen? Eller tror du att alla fungerar?
"men huvudsaken är väl att det fungerar?"
Vilket det dessvärre inte verkar göra.
"Kan du t.ex förklara hur gravitationen fungerar exakt? Det kan iaf inte jag men jag är ändå helt säker på att den finns och jag ser levande bevis på det varje dag 24.7."
Så om jag säger att jag har en maskin i min källare som upphäver tyngdlagen så tror du mig inte? Fast jag är ju den enda som kan veta eftersom jag har provat den.
😮
Har skummat igenom tråden lite och tycker det låter väldigt intressant! Funderar på att genomgå behandling mot framförallt katt då jag har svår kattallergi. Skulle vara såå skönt att bli av med den eller iaf att det skulle bli bättre. Så nu blir det till att läsa på och förhoppningsvis inom en snar framtid påbörja behandling.
Du verkar ju redan ha fått för dig att det fungerar, så varför ens undersöka? Go for it. Det enda du har att förlora är pengar och tid. Och det kommer du förlora.
#160 Nja helt säker på att det fungerar är jag inte, skrev inte att jag tror att det funkar helt och fullt heller utan skrev bara att det låter väldigt intressant. Och om det nu skulle fungera så skulle det definitivt vara värt att lägga ner pengarna på det.
Även om man inte blir helt 100% fri från sin kattallergi så måste det ändå vara en stor befrielse om man iallafall skulle bli bättre i sin allergi!
Kan tänka mig att om du har svår kattallergi kan det va svårt att hälsa på hos folk som har katt, vilket måste va en viss begränsning…
och bara en sån sak skulle underlätta om man iallafall blev bättre i sin allergi.
Som du säkert läst så har jag bara upplevt positiva erfarenheter av Bioresonans, med lyckade reslutat hos både mamma, pappa, fd pojkvän och vänner, därbibland kattallergi varav min fd pojkvän hade svår kattallergi :) Men det är klokt att läsa på och ta kontakt med allergikliniker och bilda sig en egen uppfattning om Bioresonans.
Lycka till och uppdatera gärna hur det går om du bestämmer dig för att påbörja en behandling.
/Elin
#162 Precis, jag blir nöjd bara jag blir bättre. För precis som du säger så blir man väldigt begränsad eftersom många av mina vänner och även min pojkvän har katt. Som det ser ut nu så kan jag inte besöka varesig vänner eller pojkvän. Räcker med 5 minuter i en katts närvaro så kommer känningen av allergin. Känner även om någon har katthår på kläder och liknande.
Jo har läst dina inlägg och det verkar ju väldigt lyckat!

Jag har hört att homeopati hjälper bättre än bioresonansterapi mot kattallergi, det är dessutom mycket billigare.

#164 Jag har hört att man kan bygga sin egen bioresonansapparat annars. Ta en hårtork och klä in den i folie bara. Fungerar precis lika bra för att "rehabilitera dina EM-vågor" som de dyra behandlingarna 👍
#165 Oseriöst inlägg!
Jag har tillåtit många skeptiska inlägg här som egentligen bara är upprepningar på det som skrivits tidigare i tråden. Jag tycker det är bra att båda perspektiv får komma fram, så länge som det är seriösa påpekanden, detta var inte det!
Förklara gärna vad som är seriöst med hokus pokus terapier.

#166 För det första är jag övertygad om att det jag sa är helt korrekt (att det fungerar lika bra, eller lika dåligt ska jag kanske säga).
För det andra: Min poäng var att det inte går att skilja bra information från dålig information om man tror på saker som inte har vare sig trovärdiga förklaringsmodeller eller någon empirisk grund.
"Jag har tillåtit många skeptiska inlägg här […]"
Så storsint av dig att tillåta andra att skriva på din sida, med reservation visserligen.
#167 o #168 Oavsett vad man tycker om ämnet för diskussionen så får man resonera respektfullt och välgrundat.
Det kan inte vara schysst att göra oseriösa inlägg med tanke på att många har problem med svåra allergier. Jag har själv blivit hjälpt av Bioresonans och vet att det fungerar. Det kan ingen ta ifrån mig. Det är ju upp till var o en att själv ta ansvar för sin kropp, och här erbjuds ju en möjlighet.
#170 Helt rätt.

170 "Det kan inte vara schysst att göra oseriösa inlägg med tanke på att många har problem med svåra allergier."
Visst. Fast att ett argument formuleras som ett skämt är inte riktigt detsamma som att det är oseriöst. Om du tog illa vid dig av något jag skrev så ber jag om ursäkt.
"Det är ju upp till var o en att själv ta ansvar för sin kropp, och här erbjuds ju en möjlighet."
Ja. Och jag vill passa på att varna för att just den här möjligheten tyvärr är en dyr bluff.
Du tror inte på den här behandlingen fine… men att säga att den är en bluff när det är uppenbart att behandlingen fungerat på så många.
Isåfall menar du att alla som blivit behandlade och mår bra idag är en ren bluff.
Hur förklarar man att min pappa som hade en besvärlig pollenallergi och mådde rent ut sagt förjävligt hade en fantastisk vår förra våren för första gången när det dessutom var en utav dem jobbigaste vårarna för pollenallergikerna. Nån placebo-effekt kan vi glömma då min pappa var totalt skeptisk mot behandlingen innan han började. Det var min mamma som bokade en tid mot hans vilja. Han gick in hos allergiläkaren med kommentaren "Bara så du vet så tror jag inte på det här…"
Jag vet redan att du är extremt skeptisk mot denna behandling och att inget kommer ändra din åsikt men det är ganska roligt att så många påstår att dem blivit behandlade och fortfarande är fria från sin allergi flera år efter när behandlingen bara är en bluff ;)
/Elin

173 "Isåfall menar du att alla som blivit behandlade och mår bra idag är en ren bluff."
Det beror så klar på vad man menar. Att de mår bättre är fullt möjligt, och givetvis väldigt bra. Men att det beror på att deras "frekvenser kommit i harmoni" eller något sådant tvivlar jag på.
"Hur förklarar man att min pappa […]"
Jag känner inte din pappa eller dig och tänker inte uttala mig om det du påstår. Jag nöjer mig med att det finns flera förklaringar på det du säger som är kompatibla med att bioresonans inte fungerar.
"Nån placebo-effekt kan vi glömma då min pappa var totalt skeptisk mot behandlingen innan han började."
Det är kanske en något förenklad inställning till placebo-effekten.
"Jag vet redan att du är extremt skeptisk mot denna behandling och att inget kommer ändra din åsikt […]"
Tvärt om, ifall det vore som du sa skulle det vara jätte-enkelt att ändra min åsikt. Fungerar det så bra skulle det vara enkelt att bevisa effekten på samma sätt som man gör med alla andra behandlingar.
"[…] men det är ganska roligt att så många påstår att dem blivit behandlade och fortfarande är fria från sin allergi flera år efter när behandlingen bara är en bluff ;)"
Historien är full av exempel på sådant. Innan vetenskapens genombrott behandlade man sjukdomar med allt möjligt. Ibland rend livsfarliga saker som definitivt saknade effekt utöver placebo. Men människor fortsatte att gå till sina respektive medicinmän och så vidare.
Nöjda kunder är tyvärr inte ett bevis för att en behandling fungerar.
Dessutom vet vi väldigt lite om hur många nöjda kunder de har och hur stor andel av alla kunder det motsvarar.
Du behöver inte be mig om ursäkt, Jonas Duregard. Men tack ändå. Tycker faktiskt att dina inlägg är ok som skämt nu när du skrev att du skämtar med oss. Jag kunde nämligen inte finna något vettigt argument i dina tankar. Hade jag inte själv upplevt mitt eget tillfrisknande så hade jag förmodligen sett dina ord på annat sätt. Men nu vet jag att metoden fungerar. Jag kan varmt rekommendera BIORESONANS då jag och många med mig har blivit friska. Hoppas du själv slipper allergier framöver för det kan vara trist ibland. Och jag ser med bävan på nyheterna där det dessutom pumpas ut att fler och fler barn blir sjuka.

#175 "Jag kunde nämligen inte finna något vettigt argument i dina tankar."
OK, då har jag misslyckats i min kommunikation (eller så hade jag orimligt höga krav på vilka jag skulle kunna nå fram till).
Jag förklarar gärna vad jag menar om du är intresserad. I #169 utvecklade jag lite och skrev så här: Min poäng var att det inte går att skilja bra information från dålig information om man tror på saker som inte har vare sig trovärdiga förklaringsmodeller eller någon empirisk grund.
Förstår du vad jag menar med det?
"Jag kan varmt rekommendera BIORESONANS då jag och många med mig har blivit friska."
Men ingen vet ju vem du är, så din rekommendation har kanske ett begränsat värde då? Alla dina inlägg här på iFokus verkar handla om hur bra bioresonans är så det är svårt att avgöra om ditt omdöme är något man kan lita på, eller om du bara är ute efter att göra reklam för bioresonansterapi. Förstår du vad jag menar?
Jag menar du tror inte på mig när jag säger att man kan bygga en egen bioresonansapparat av en hårtork, men samtidigt verkar du förvänta dig att andra ska lite på dig när du säger att bioresonansapparaterna som olika företag använder fungerar. Men i min mening är det ett precis lika osannolikt påstående.
Slutligen: Om nu bioresonans fungerar, tycker du inte det vore bättre att de som sysslar med det bara bevisade det på enklaste sätt, så att alla kan få den vården sen istället för att det bara bedrivs av några obskyra entusiaster?
Det skulle kanske minska misstänksamheten lite också. Att vägra bevisa att det man sysslar med fungerar kan ju lätt ge intrycket att det inte gör det…
Du har en poäng. Men jag har testat vanliga sjukvården och har proppats med olika mediciner, som i bästa fall lindrat något. Det finns för min del många olika behandlingar att jämföra med. Och den sjuksköterska som hjälpte mig var absolut ingen "obskyr entusiast". Har du själv testat förresten? Har du själv jämfört med andra behandlingar? Lider du överhuvudtaget av allergi m.m. Vad jag förstår så vill du veta exakt hur BIORESONANS fungerar? Jag har inget svar. Jag kan inte heller förklara exakt hur akupunktur fungerar, men tydligen gör det också nytta?! Jag kan inte tekniskt förklara hur röntgen, telekommunikation m.m. fungerar heller. Men min kropp bevisar för mig varje dag när jag vaknar pigg att något har hänt efter mina behandlingar. Något riktigt positivt. För mig räcker det att jag kan andas utan besvär och dessutom känner mig starkare och med mycket mer kraft. Jonas Duregard - Tips om du själv har allergi! -Våga testa BIORESONANS och gör din egen bedömning. Tänk om det skulle fungera…

#177 "Har du själv testat förresten? Har du själv jämfört med andra behandlingar?"
Det fina med vetenskap är att man inte behöver göra allt själv, man kan ta hjälp av varandra och av de som kom före oss 🙂. Jag behöver inte själv testa om penicillin fungerar eller ifall radioaktivitet är nyttigt eller skadligt. Det har andra redan gjort. Att själv ha testat något är ger oftast en mycket sämre insikt i något än att läsa på lite om det.
"Vad jag förstår så vill du veta exakt hur BIORESONANS fungerar?"
Nej, inte nödvändigtvis. Ett enkelt bevis på ATT det fungerar räcker gott och väl. Men något sådant verkar ingen intresserad av att framställa. Vad beror det på? 🤔
Men en vettig förklaring till hur det i så fall skulle fungera vore också intressant.
Har man ingen av de sakerna (inget bevis att det fungerar och ingen förklaring till hur det skulle fungera) så har man inte mycket, anser jag. Personliga anekdoter har ett väldigt begränsat värde i sådana här sammanhang, det visar historien med all tydlighet.
"Jonas Duregard - Tips om du själv har allergi! -Våga testa BIORESONANS och gör din egen bedömning. Tänk om det skulle fungera…"
Jag måste fråga (ta inte illa upp), arbetar du själv med bioresonans idag? Dina inlägg är formulerade som reklamslogans.
Det finns hela bluffindustrier som bygger på det koncept du beskriver ("man kan ju alltid prova").
Nähä du. Jag tror inte att jag skulle vara kunnig inom det området. Jag är bara lyckligt fri från ett stort antal allergier. Jag är dessutom mycket tacksam för detta. Har på så sätt fått ett nytt liv som jag inte visste att det fanns, efter så många år med trötthet, magprobelm m.m.
Nu har jag inte läst igen hela tråden eftersom den är jättelång :p Detta verkar jätteintressant och jag skulle själv vilja göra det. Jag är pälsallergiker men jag är mest allergisk mot råttor, kan klappt gå nära en råtta innan jag får extrem allergi och astma. Så nu undrar jag om man gör denna terapin, och den fungerar, kan man sedan ungås hur mycket som helst med råttor igen? Eller finns det risk att man blir allergisk på nytt?
En fråga till, hur är det med astman? Jag fick astma samtidigt som min allergi, lindrar detta astman okså? :)
#180 Om din astma är allergirelaterad så kan den mycket väl bli bättre! Om behandlingen lyckas anses den varaktig - dvs man får inte tillbaka allergin igen.

Verkar som bioresonansföretagen får försöka lägga band på sin falska marknadsföring:
http://www.dt.se/nyheter/hedemora/1.6869933-forbjuds-pasta-att-bioresonans-botar
De kanske går över till att bara posta på forum istället…
#182 Det är så förmätet att påstå att något är falskt därför att en myndighet bedömer att det inte finns tillräckligt vetenskapligt underlag för att ge evidens åt marknadsföringen. Så länge anklagelserna inte kommer från faktiska kunder ger jag inte mycket för vad myndigheterna säger.

#183 OK, Konsumentombudsmannen anmäler dem för deras marknadsföring och de fälls i tingsrätten, men du tycker det är förhastat att kalla det falsk marknadsföring…
"Det är så förmätet att påstå att något är falskt därför att en myndighet bedömer att det inte finns tillräckligt vetenskapligt underlag för att ge evidens åt marknadsföringen."
Det påstod jag inte heller, det finns mycket bättre och enklare anledningar att ifrågasätta bioresonansbluffen.
"Så länge anklagelserna inte kommer från faktiska kunder ger jag inte mycket för vad myndigheterna säger."
Det kanske är en konspiration 😴.
#184 Det som KO yrkat på är att de inte har haft grund för sin marknadsföring, men det är att ta det ett steg längre att säga att den är falsk. Då behöver man kunna bevisa det.

#185 "Då behöver man kunna bevisa det."
Typ i en domstol? 😃
Du har en helt bakvänd uppfattning om hur det här fungerar. Det är givetvis den som påstår sig sälja en mirakelkur som måste bevisa miraklet.
De har i alla fall blivit dömda för att de säger påhittade saker i sin marknadsföring, om du vill använda ordet falsk eller inte spelar inte så stor roll.
#186 Att slänga ur sig ord som "falsk" visar att man inte har någon respekt för det man inte vet, bara sin egen uppfattning om vad som är rätt och fel. Jag har full förståelse och respekt för att man vill hävda att det inte finns grund för marknadsföringen, men att säga att den är falsk är som sagt att ta det ett steg längre och då behöver man ha något vettigt motbevis.

#187 "Att slänga ur sig ord som "falsk" visar att man inte har någon respekt för det man inte vet, bara sin egen uppfattning om vad som är rätt och fel."
Och vad säger det om dig när du slänger ur dig sådana här saker?
Jag vidhåller att om någon dömts för saker de skrivit i sin marknadsföring så är det inte särskilt underligt att kalla det falsk marknadsföring 🙂.
"Jag har full förståelse och respekt för att man vill hävda att det inte finns grund för marknadsföringen, men att säga att den är falsk är som sagt att ta det ett steg längre och då behöver man ha något vettigt motbevis."
Fast de sa ju att det fanns grund för deras påståenden. Det är ju det som är själva problemet och det är ju där falskheten ligger. Det blir löjligt om man skulle få säga vad som helst och sedan komma undan med att man bara drog till med något. Då är det givetvis falsk marknadsföring.
Om man i sin marknadsföring kastar ur sig massa påståenden som man egentligen inte har någon aning om så är det falsk marknadsföring.

Hur som helst, ni som väljer att gå dit: Ifall de säger till er att det botar era allergier så kan ni ju berätta för dem att de bryter mot lagen.
#189 De ger inga garantier. De är medvetna om att inte 100% blir helt bra och det informerar de om.

#190 Det gjorde de nog inte i marknadsföringen heller. Om de säger att det någonsin fungerar eller att det ofta fungerar så är de redan på hal is.