Förkyld/snorig året om
Hej alla!
Vet inte riktigt om jag hamnat på rätt sida, men jag provar!
Jag är (som rubriken lyder) förkyld/snorig året om. Värst är det när jag ska sova för jag blir alltid igentäppt när jag ligger ner. Vilket är obehagligt och jag blir supertorr i munnen..
Ett tag använde jag nässpray, alldeles för länge, och blev ett tag täppt för det. Sen fick jag råd på apoteket att använda ett nässpray som inte var "farligt" att använda under en längre tid (Desonix) men tycker inte den hjälper längre..
Jag har testat mig för allergier och är då allergisk mot timotej (gräs) och lite mot pollen.
Jag ha blivit så van vid detta att jag inte ens sagt nåt till min husläkare.. vilket jag borde göra..
Jag gör av med mängder av pappersnäsdukar varje månad..
Nån som känner igen sig? Tips? Råd?
Det låter som att du är allergisk mot kvalster i din säng? Då har man värst besvär på natten när man ska sova.
Prova att tvätta allt i din säng i 60 grader. Om du är känslig mot kvalster kommer du garanterat känna en stor skillnad. Viktigast är att tvätta kudden för där är förhållandena gynnsammast för kvalster att växa till.
Sen finns de ju också i madrassen men den går ju för det mesta inte så lätt att tvätta. Men tvättar man allt annat blir skillnaden stor. Är madrassen mycket gammal kan den iofs vara ett stort problem också.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Jag känner absolut igen mig. Har allergitestats mot en hel del ämnen. Är allergisk mot gråbo och timotej men inte mot kvalster och pälsdjur. För mig började snuvan i juli förra året i samband med pollensäsongen. Har nu efter åtta månaders snuva, både tjock och rinnig, fått en remiss till öron - näsa - hals läkare för att göra en röntgen av bihålorna. Tyvärr är det åtta veckors väntetid på röntgen. Får vänta 6 veckor till innan jag får tid. Jag har testat både nässköljning, olika sorters nässprayer, receptfria och receptbelagda, och tabletter i form av Rinexin, men inget har hjälpt. Nu har jag slutat med allt vad mediciner heter och avvaktar röntgen. Är storförbrukare av pappersnäsdukar.
Prova att tvätta kudden och se vad som händer. Man kan inte alltid lita på pricktest och nya allergier kan dyka upp när som helst.
Jag tvättar kudde, täcke och lakan regelbundet. Kudde och täcke minst varannan månad. Det kan också vara förträngningar i bihålorna, polyper eller annat. Får avvakta röntgen.
#4 Så drygt för dig! Hoppas du får svar!
#6 Nja, om det är kvalster borde man känna en förbättring under dagen, och när man är ute, men man kan absolut känna sig förkyld hela dagen om man utsätts för kvalster natt efter natt och mår väldigt dåligt av det.
Har du katt? Har du funderat på om det kan vara den du är allergisk mot?
#7 Okej..
Jag har testats för katt och är inte allergisk mot det. Detta startade redan innan jag hade henne .. Men en bra tanke! Jag ska försöka boka en akut tid på min vårdcentral nästa vecka angående detta för det funkar inte längre..
Jag kunde inte andas inatt när jag skulle sova och hade inget nässpray kvar (Desonix) hittade sån tur var en flaska Nasin som det var lite kvar i och vips så var allt borta och jag kunde sova gått och jag andas fortf. utan problem och ingen snuva. Problemet är ju att jag inte kan använda den varje dag…
#8 Ja, hoppas du kan få hjälp. Det kanske kan vara så att din näsa blivit retad av all nässpray så att du fått en ihållande svullnad som gör att du inte kan andas ordentligt på natten.
Om jag var du skulle jag pröva att smörja in näsgångarna med kokosolja. Det gör nog inte att det blir så mycket enklare att andas på en gång men om du gör det ett par gånger per dag så kanske svullnaden dämpar sig efter hand. Kokosolja är läkande och antiinflammatoriskt. Finns säkert annat man kan ta till också.
Haha, så smidigt! :) Ja kokosoljan är bra mot det bästa. Ät lite också så gör det nytta inifrån också. :)
Perfekt. Då får du läppsmörjning på köpet. :)
#13 Precis :)
Du som verkar vara kunnig och insatt…
Har läst nu på en massa sidor hur bra kokosolja/fett är mot alla möjliga saker och vissa säger att den inte är bra…
(Nu kommer vi in på ett annat område visserligen…)
Det finns tydligen kokosfett utan kokossmak (Biofoods ekologiska kokosfett) som man kan ha vid matlagning och bakning (om man inte är så förtjust i själva smaken av kokos).
Det ska tydligen hjälpa mot viktnedgång och avlasta bukspottskörteln men sen läste jag att man även kunde gå upp i vikt av det och sömnen kunde bli väldigt dålig..!?
Nåt du känner igen?
#14 Nej det känner jag inte igen. Allt jag läst om kokosolja är att den ska vara mycket bra för oss.
Däremot ska man ta det mycket försiktigt med den när man inte är van. Dvs ta bara en halv tesked till att börja med och öka på allt eftersom du tycker det fungerar bra.
Man kan få en reaktion av den när man inte är van. Antagligen för att den är antibakteriell så den driver ut dåliga bakterier ur magen.